Jag funderar på att importera en större släpvagn från annat EU-land, just nu Tyskland, och tänkte kolla om nån har gjort det och känner till turerna, följande har jag tagit reda på hittills:

Moms betalas i det landet man köper det då en släpvagn inte räknas som ett transportmedel då det saknar egen framdrivning. (Skatteverket)

Ursprungskontroll kräver kvitto på inköpet, Fahrzeugbrief alternativt CoC-dokument i original, ursprungskontrollen kostar 700kr och krävs för att få tid för regbesiktning(Transportstyrelsen)

Regbesiktning kostar 1040kr och vägning kostar 250kr (Bilprovningen)

Återstår alltså info om kostnader förutom själva inköpet i samband med köpet i Tyskland, krav på försäkringar där, eventuella registreringsavgifter mm mm. Vidare undrar jag hur det ser ut med körkortsregler, här hemma får jag ju med ett E i kortet hänga en 3500kg släp bakpå en bil som har dragvikt 2000kg, bara jag inte lastar den så den överstiger 2000kg, är det samma i hela europa?
 
Har tyvärr inte svar på dina frågor, men det skulle vara kul att höra lite om släpet!
 
Gilbert skrev:
Återstår alltså info om kostnader förutom själva inköpet i samband med köpet i Tyskland, krav på försäkringar där, eventuella registreringsavgifter mm mm. Vidare undrar jag hur det ser ut med körkortsregler, här hemma får jag ju med ett E i kortet hänga en 3500kg släp bakpå en bil som har dragvikt 2000kg, bara jag inte lastar den så den överstiger 2000kg, är det samma i hela europa?
Mina efterforskningar har lett till att jag hittat svar på en del av frågorna: Papper som behövs för regbesiktningen är: Tillverkarintyg på trafiksäkerhetsviktiga komponenter, dvs bromsutrustning, belysning, hjul, bindöglor och draghandske, samt en bromsberäkning.

Såvitt jag förstått är det samma regler för ett tyskt BE-ekipage som för ett svenskt, så man ska nog kunna rulla lagligt även om släpen har högre totalvikt än man får dra bakom bilen.

Tysk exportskylt verkar kosta 20€ och försäkring har jag konstaterat att den täcks av dragbilens trafikförsäkring, precis som om det vore en svensk släpvagn. Däremot vet jag inte om det krävs någon speciell försäkring på släpvagnen i Tyskland, men forskar vidare i det.

Släpen som jag funderar hårdast på nu är en Anssems, men det kan fort ändra sig om det ens blir nåt av det här, men det är lite småskoj att grotta på:)
 
Jag gillar tankarna ännu mer med tanke på var du bor.

Du kan ju göra som vi här nere i söder kan... Läsa tyska annonser till morgonkaffet. Hitta ett släp i norra Tyskland och dra fram o tillbaka över dagen för att hämta det.
 
Nimajneb skrev:
Jag gillar tankarna ännu mer med tanke på var du bor.

Du kan ju göra som vi här nere i söder kan... Läsa tyska annonser till morgonkaffet. Hitta ett släp i norra Tyskland och dra fram o tillbaka över dagen för att hämta det.
Jag antar att det saknas ett "inte" där, så, jo, viss logistikplanering krävs för att få ihop det, En exportvan handlare med som det verkar vettiga priser är lokaliserad i närheten av Hamburg så jag antar att det snitsigaste är att åka TT-line från Trelleborg till Travemünde och sikta på ekonomiavgångarna så åker man tur och retur för 2000kr, broavgifter för att åka över broarna hamnar med dagens växelkurs på ca 1250kr, plus att det blir runt 100 mil extra att köra, nåt som inte riktigt känns som det behövs när man har långt nog som det är :) Eller har ni vana tysklandsturare nåt alternativ som jag missat?
 
Visst saknades det ett litet "inte"

När det gäller att åka till Tyskland så så är tex TT bara intressant om man kan sova samtidigt. Ekonomiturerna brukar ha hopplösa tider så att man typ måste ta in på dyrt hotel direkt i Lubeck.
Själv har jag väl en 70-80 Tysklandsresor med bil bakom mig och jag skulle tro att jag ligger 20/80 mellan TT och att köra genom Danmark.

Jag tror det finns billiga endagsbiljetter med Scandlines. Tänk åxå på att släpet kostar extra på hemresan.

Kör du en Van eller liknande se upp med höjden. Själv hade jag takbox på en Sharan en gång när jag skulle rulla på en TT färja.....fick hosta upp 3000kr extra för boxen eftersom jag tog upp plats på lastbilsdäck.
 
Jag grubblar vidare, är nu inne på en släp med 10-tumshjul för att slippa bry sig om vinterdäck, troligen nåt i den här stilen: 4m-Multitransporter-met-borden---lvh-56cm---linksachter-1.jpg

Det verkar som att våra europeiska vänner inte sätter stötdämpare på sina vagnar, utan det kostar extra och kallas Tempo100, dvs man får dra släpen i 100 på tysk mark om man har stötdämpare och tillstånd för det. Hur upplever ni som har stötdämparlösa släpvagnar att de uppför sig? inget behov av stötdämpare, eller ålar sig vagnarna fram som en punkterad badring när det är vällastat och vägen är ojämn?
 
Gilbert skrev:
Jag grubblar vidare, är nu inne på en släp med 10-tumshjul för att slippa bry sig om vinterdäck, troligen nåt i den här stilen: [bild]
Det är väl lika halt på vintern med 10" hjul?
 
Fotografen skrev:
Det är väl lika halt på vintern med 10" hjul?
Jadå, men 10 tum och mindre på släpvagnar går inte under under de normala vinterdäcksreglerna att man ska ha dubb på släpen om man har dubb på bilen, utan man får köra med de däck som sitter på släpen även vintertid. Oftast är det M+S-klassade däck på dem, men om vi tänker oss att jag valde 195/55R13C M+S på släpvagnen så skulle jag måsta byta ut vinterhjulen på min bil, som är dubbade, för att lagligt få dra runt på släpen vintertid. Dubbade däck i 195/55R13C finns nämligen inte lättillgängligt i marknaden. Billigaste och enklaste lösningen är alltså 10 tums hjul på släpen, då slipper man dessutom fundera över hjulen även om man byter bil eller lånar ut vagnen.
 
Gilbert skrev:
Jadå, men 10 tum och mindre på släpvagnar går inte under under de normala vinterdäcksreglerna att man ska ha dubb på släpen om man har dubb på bilen, utan man får köra med de däck som sitter på släpen även vintertid. Oftast är det M+S-klassade däck på dem, men om vi tänker oss att jag valde 195/55R13C M+S på släpvagnen så skulle jag måsta byta ut vinterhjulen på min bil, som är dubbade, för att lagligt få dra runt på släpen vintertid. Dubbade däck i 195/55R13C finns nämligen inte lättillgängligt i marknaden. Billigaste och enklaste lösningen är alltså 10 tums hjul på släpen, då slipper man dessutom fundera över hjulen även om man byter bil eller lånar ut vagnen.
Jo, jag vet, har en pytteliten kärra med 10". Vinterdäckskravet gäller inte 10", lusläser man reglerna är det däremot så att reglerna angående dubb på bil-släp gäller dvs har du dubb på bilen måste det vara dubb på släpet men är det 10" måste det inte vara vinterdäck, logiskt va?? Dubbade sommardäck, eller...?
Men det brukar jag skita i...finns öht inga 10" med dubb...nöjer mig med att det inte behövs vinterdäck på 10" och har inte läst längre om nån frågar.
Däremot skulle jag inte vilja åka runt med en större, tyngre kärra med 10", går lite struttigt, speciellt inte i snö utan vinterhjul.

Dubbade 13" går att få tag i, men man får ta det man hittar. Sitter världsmärket "winterrider" ellet nåt på farsans kärra...
 
Varför skall man behöva dubbade däck över huvud taget till en obromsad släpvagn????
 
Fotografen skrev:
Jo, jag vet, har en pytteliten kärra med 10". Vinterdäckskravet gäller inte 10", lusläser man reglerna är det däremot så att reglerna angående dubb på bil-släp gäller dvs har du dubb på bilen måste det vara dubb på släpet men är det 10" måste det inte vara vinterdäck, logiskt va?? Dubbade sommardäck, eller...?
Jag tror nog du lusläst för långt, så här säger vägverket:

Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande
fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
*blablabla ett flertal punkter...
*Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en
fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

De är alltså helt enkelt undantagna från kravet på vinterdäck, och därmed även vilka däckskombinationer som är tillåtna då detta är en del i tidigare nämnda krav. Varför ska man då börja dubba sina sommardäck??
Dubbdäck i 13" är inte ett problem, men dubbdäck i 13" med rätt storlek och belastningsindex är ett problem.

Vad gäller 10" så jo, det går nog mjukare med 13", men tandemaxlarna slätar ut en hel del av det som blir till hopp och studs med en enkelaxlad, sen är ju en lägre lasthöjd inte att förakta.
 
Nimajneb skrev:
Varför skall man behöva dubbade däck över huvud taget till en obromsad släpvagn????
Det är ungefär samma resonemang som att man klarar sig lika bra med vinterhjul bara på drivhjulen på bilen...funkar bra ända tills man ska styra eller bromsa. Om tanken var att det borde gå lika bra med odubbat på obromsad så verkar det som att resonemanget är att man aldrig ska behöva ha sämre grepp på släpfordonet än på dragfordonet.
 
Gilbert skrev:
Det är ungefär samma resonemang som att man klarar sig lika bra med vinterhjul bara på drivhjulen på bilen...funkar bra ända tills man ska styra eller bromsa. Om tanken var att det borde gå lika bra med odubbat på obromsad så verkar det som att resonemanget är att man aldrig ska behöva ha sämre grepp på släpfordonet än på dragfordonet.
Inte alls samma sak, i min värld har man i praktiken bara glädje av dubbade däck när man ska tvärnita på blankis.... men ett obromsat släp...kan ju inte bromsa med däcken. Dessutom behöver man ju inte dubbade däck om man kör med vanliga vinterdäck på bilen.
 
Nimajneb skrev:
Inte alls samma sak, i min värld har man i praktiken bara glädje av dubbade däck när man ska tvärnita på blankis.... men ett obromsat släp...kan ju inte bromsa med däcken. Dessutom behöver man ju inte dubbade däck om man kör med vanliga vinterdäck på bilen.
Kör du dubbat på bilen och odubbat på släpet kan du råka ut för att bilen stannar men att släpet kommer kanande och viker sig runt bilen. Tvärt om däremot går bättre med odubbat på bilen och dubbat på släpet då släpet har "bättre" grepp och förhoppningsvis kommer att stanna bakom bilen. Därför är även den kombinationen fullt lagligt och fungerar bra att dra runt på. :) Är ju även sidokrafter som ska kunna tas upp av däckens grepp. Inte bara fram/bakåtriktade. Det minsta släpet är i vinkel bakom bilen och du börjar bromsa så kommer ju sidokrafterna påverka och vilja skjuta släpet vidare förbi bilen.

Sen måste det ju finnas gott om dubbade däck för släp att köpa eftersom varenda uthyrningssläp är försett med dubbdäck vintertid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.