bengtn skrev:
Jag som trodde att mina hyvlar fungerade bra... Här finns en video på en som nästan hyvlar själv.


Hittade den här
/B
Det var det mest fantastiska jag sett. Och jag som var nöjd med att ha slipat ner hyvlarna platta nog för att gå från "klonk" till "swoooshh" när jag hyvlar. Men artikeln du refererar till handlar om magneter, kan han ha glömt ett par magneter kvar någonstans?

--- Mats ---
 
Jameel gör en massa grejor. land annat magnetiska knivhållare, mag-block, och det "wagon vise" jag beställt till min blivande hyvelbänk. Han bygger också ett instrument som kallas oud. Fantastiskt hantverk.
/B
 
Ser ju helt overkligt ut. Vad är det för träslag man hyvlar i? Ser ut som någon sorts ost. Inte skulle det väl gå att göra såhär om man hade en bit ek?
 
Där dog hyvelbänken :rolleyes: (Tänker på denna tråd)
 
MathiasS skrev:
Ser ju helt overkligt ut. Vad är det för träslag man hyvlar i? Ser ut som någon sorts ost. Inte skulle det väl gå att göra såhär om man hade en bit ek?
Han hyvlar faktiskt i lönn som ligger i samma densitetsklass som ek och björk tex.
 
bengtn skrev:
Jameel gör en massa grejor. land annat magnetiska knivhållare, mag-block, och det "wagon vise" jag beställt till min blivande hyvelbänk. Han bygger också ett instrument som kallas oud. Fantastiskt hantverk.
/B
MAG-BLOK gör man enkelt själv av valfritt trä och magneter härifrån http://powermagnetshop.de/

MAG-BLOK kan även användas som nyckelhållare

Ganska uppskattade att ge bort som julklapp/födelsedagspresent
 
Verkligen imponerande.
Måste ha grej. Överst på önskelistan. :p
 
Det der var bare rått. Rett og slett imponerende.

Jeg bruker stort sett bare el-hyvel, men en sånn må man vel nesten ha :D
 
Logiman skrev:
Det der var bare rått. Rett og slett imponerende.

Jeg bruker stort sett bare el-hyvel, men en sånn må man vel nesten ha :D
Eller en japansk draghyvel. De gör samma sak men kostar väl lite mindre i inköp?
 
Ja, jeg aner ikke hva den koster, annet enn at den sikkert er ekstremt dyr.

Men jeg blir fasinert av slik kvalitet. Søppel og dritt fra kina finner vi overalt. Men slik teknisk kunst, det er noe helt annet.
 
Sen gäller det förstås att vara en mästare på att slipa hyvelstålet också. Troligtvis kan han dra den så ett par gånger innan han måste på och putsa lite igen. Det ligger nog mer i den biten och i att känna hyveln tillräckligt bra för att ställa in den perfekt och mindre om vilken hyvel det är. En viss kvalitetsnivå lär dock krävas.
 
Ropa skrev:
Sen gäller det förstås att vara en mästare på att slipa hyvelstålet också. Troligtvis kan han dra den så ett par gånger innan han måste på och putsa lite igen. Det ligger nog mer i den biten och i att känna hyveln tillräckligt bra för att ställa in den perfekt och mindre om vilken hyvel det är. En viss kvalitetsnivå lär dock krävas.
Det är hyveln med. Om sulan inte är slät, om munnen inte ligger an framför och bakom, om "frog"en (kan inte svenskt ord) inte sitter helt pefekt utan att glappa och utan att spänna upp munnen, om stålet inte ligger helt platt i frogen, så kan man heller inte göra det.

Ta en Stanley, lägg sandpapper på glas, dra tre tag, och du kommer att se att den ligger an på kanske två eller tre ställen, resten glappar. Utan att slipa ner den till slät, kvittar det hur du slipar stålet. Men visst, utan att slipa stålet kvittar det hur du slipat hyveln.

Bästa förklaringen jag läst var något i stil med "Förr kostade en hyvel 3-4 veckors lön för snickaren. På den tiden var de bättre justerade när de levererades än de är nu".

--- Mats ---
 
Tror de flesta av oss föredrar en rikt/plan istället, vi får liksom högre månadslön då *S*

Däremot häftig och imponerande inställning av hyveln!

/Kent
 
Imponerande, även om jag alltid föredrar maskiner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.