Mikael_L
Så småningom ska en verkstad inredas. Det kommer antagligen både snickras lite i trä och grejas med svets och metall emellanåt och kanske mekas med lite bil osv osv.

Men när jag nu funderar på var och hur man borrar, sågar hyvlar och limmar osv ...
Är det en hyvelbänk som gäller, eller har den passerat bäst före datum?
 
Mikael_L skrev:
Så småningom ska en verkstad inredas. Det kommer antagligen både snickras lite i trä och grejas med svets och metall emellanåt och kanske mekas med lite bil osv osv.

Men när jag nu funderar på var och hur man borrar, sågar hyvlar och limmar osv ...
Är det en hyvelbänk som gäller, eller har den passerat bäst före datum?
Bra fråga, jag började med en stor gammaldags stabil bänk, kastade ut den för att få plats med lite power tools, och körde med en relativt klen bänk. Sedan fick jag bygga en torsion box ovanpå den klena bänken, eftersom det går åt rejäl stabilitet när man limmar större saker. Borra, såga limma fungerar.

Men stabilt när man hyvlar är det inte. Så det jag funderar på är samma tanke som din, med tillägget att det jag hoppas på är något som är stabilt nog och fortfarande inte så stabilt att det måste stå fast på plats.

--- Mats ---
 
Om du tänker handhyvla så är en hyvelbänk ovärderlig men om du bara använder maskiner så är den onödig.

Jag tycker för övrigt att det är en riktigt dålig idé att blanda trä och metallbearbetning på samma bänk och det är en extremt dålig idé att planera för metallbearbetning på en hyvelbänk. Använder man en hyvelbänk för metallbearbetning så förstör man bänken. Garanterat! Om man arbetar med trä där det finns metallspånor så förstör man och missfärgar det man jobbar med. Metallspånorna fastnar i trät och är då väldigt svåra att få bort och vissa träslag blir missfärgade. Ek blir tex svart av stål om det finns lite fukt med.
 
Eld skrev:
Om du tänker handhyvla så är en hyvelbänk ovärderlig men om du bara använder maskiner så är den onödig.
Håller naturligtvis med om att den är nödvändig vid hyvling men tycker också att en hyvelbänk är perfekt vid bl a fräsning och slipning. Den är gjord för att kunna spänna fast ett arbetsstycke snabbt och säker på olika sätt. Det är tex. enkelt att fräsa en kant om du spänner den med baktång och bänkhake. Alternativet är att spänna fast med ett par tvingar på och behöva flytta dem så fort de kommer i vägen för fräsen.
/B
 
En hyvelbänk och sen har du en tjockare plåt du kan fälla ner över den där det är dags för metalljobb kanske?
 
Använder nu MFT och hemmabygge, men inget av det klarar handhyvling, och det får nog bli hyvelbänk också i framtiden, MFT fungerar inte till bankande eller handhyvling.

Det är åtminstone lätt att hitta en beg. hyvelbänk till bra pris nu.
 
Mikael_L
För att inte fler inlägg ska skrivas utifrån missförståndet jag bjöd på.

Nä, metallbearbetning kommer givetvis inte ske på hyvelbänken. Men däremot blir alltså vår "verkstad" ingen ren trä-verkstad. Minst en arbetsbänk till blir det alltså.

(Jag kan knappt tänka tanken på slänga upp en skitig drivknut på hyvelbänken, vilken hädelse.)


Bra vinkling det där med maskiner jämfört med handhyvlar.
Som det är just nu är det maskiner som gäller. Men jag har ju köpt två hyvlar som så småningom ska skärpas och förhoppningsvis börja övas med. Vem vet, jag kanske slutar som bengtn ... :D


Men annars har jag alltså börjat fundera på lösningar som MFT (heter det så) i MDF och en massa hål och finurliga fastsättningslösningar, eller nåt annat likn system. Allt givetvis hemtillverkat.

En rejäl bänk som går att packa ihop så den tar relativt liten plats när den inte används, men som kan dras fram och få stå mitt på bilplatsen vid användning kan ju kanske vara en idé.
Detta behöver ju inte utesluta att ha en hyvelbänk också, särskilt ifall den andra bänken är mobil och kommer undan då den inte används.
 
Mikael_L skrev:
Men jag har ju köpt två hyvlar som så småningom ska skärpas och förhoppningsvis börja övas med. Vem vet, jag kanske slutar som bengtn ... :D
:D
Slutar som? Har man en gång hamnat i det sluttande planet bär det bara utför. Inget slut i sikte.
/B
 
bengtn skrev:
:D
Slutar som? Har man en gång hamnat i det sluttande planet bär det bara utför. Inget slut i sikte.
/B
Denna hittade jag i fine woodworking. Det intressanta är att från diskussionerna om MFT-bord vet jag att vi är ett antal som byggt torsionboxes (många med mått som är slumpmässigt lika MFT). Vi vill alla ha ett arbetsbord som är rejält nog. Torsionboxen löser nästna alla behov, stabil, lätt, nedmonteringsbar, klarar allt arbete utom hyvling. Moin torsionbox är placerad på ett billigt transportabelt arbetsbord, och därför inte stabil nog för att hyvla. Allt anat klarar den bra.

Bifogad bild visar en kille som kombinerat torsionboxen med bockar, vilket ger en stabil bänk (känns som en väldigt bra idé, jag har annars flera gånger sneglat på min Hammer A31, 300 kg tung, två gjutjänrsbord. En torsionbox på den ger en stabil hyvelbänk).

En annan kille hade ett trevligt hyvelsystem som bestod av plywood och hårdträskivor, som sattes ner i hans bänk med hjälp av de runda hålen under bänken. Det gav honom precis som den här killen, stabilt nog underlag för att hyvla (den sista hade en hyvelbänk under, men föredrog fästmetoden framför attt använda Vises och bänkklamrar).

--- Mats ---
 
  • forget-what-you-know-about-workbecnhes.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
En genuin hyvelbänk ger även en fin atmosfär i verkstaden. Som att muta in området lite; titta jag finsnickrar :)
Kan också tolkas som "titta, jag vill ge sken av att jag finsnickrar"...
 
M
Mats Bengtsson skrev:
.......Bifogad bild visar en kille som kombinerat torsionboxen med bockar, vilket ger en stabil bänk.........
Nu är jag inte riktigt med. Jag trodde det var bänkens vikt som i första hand var avgörande för om den ska fungera för handhyvling. Menar du att om bänken är tillräckligt stabil så behöver den inte vara så tung?
 
MathiasFr skrev:
Nu är jag inte riktigt med. Jag trodde det var bänkens vikt som i första hand var avgörande för om den ska fungera för handhyvling. Menar du att om bänken är tillräckligt stabil så behöver den inte vara så tung?
För att kunna handhyvla krävs det att bänken är stabil. Den får inte svikta nedåt, den bör inte svikta i sidled (den skall kännas som en stabil, närmast stum yta att jobba mot).

Lättaste sättet att lösa det är en rejält stabil bänk. Ett annat sätt att lösa det är en mindre stabil bänk fastsatt i något stabilt (skruvstag in i vägg till exempel). Det ger ett antal andra nackdelar.

Ett tredje sätt att lösa det är att skapa stabiliteten genom en konstruktion som inte ger efter. Torsionboxen (eller i ursprunget trianglar och I-balkar) är kända sätt att skapa stabilitet med hjälp av minimal massa (mot böjning vridning). Detta monterat på extremt brett stöd (momentmotstånd) bidrar också till stabilitet.

Alla lösningar blir någon typ av kompromiss mellan olika parametrar. Vad den här killen konstaterade var att trots att han hade en alldeles äkta massiv hyvelbänk använde han den här lösningen, för att den var väldigt bra (lättflyttad, lättanpassad, stabil, låg vikt, anpassningsbar bredd, anpassningsbar längd, ....) Troligt är att den ändå är sämre i sidostabilitet än en riktig bänk, men det finns en gräns där kompromissens andra delar är till större fördel än det man förlorar.

Så jag vet inte, jag har gått ifrån bänk till flyttbart (utrymmesskäl). Jag har lärt mig att uppskatta modultänket och möjligheten att göra saker på den yta jag har som vore omöjliga om jag hade rejäla grejer. Ett jättelyft för mig var när jag byggde en torsionsbox. Jag har därmed ett underlag som jag tror jag kan hyvla på om jag bara kan få den stabil i sidled/längsled. Jag kommer inte att ha plats till en hyvelbänk, så jag letar efter rätt kompromiss. Detta verkade väldigt lovande.

--- Mats ---
 
M
Intressant! Tack för det utförliga svaret Mats. Jag har funderat på torsionsbox också men är samtidigt ute efter bordskiva à la Festool MFT och då är det inte så bra att stänga till undersidan.
 
MathiasFr skrev:
Intressant! Tack för det utförliga svaret Mats. Jag har funderat på torsionsbox också men är samtidigt ute efter bordskiva à la Festool MFT och då är det inte så bra att stänga till undersidan.
Du hittar ett par trådar med torsionsboxar som inte stängt till undersidan, och som har mått misstänkt lika Festools, och hål misstänkt lika Festools. Min torsionsbox är sådan att om jag köper Festools MDF trillar den rakt ner i ramen, och på undersidan sitter det en lång bred balk som passar perfekt att spänna fast i en woodrcrats arbetsbänk. Träbalkarna sitter så att det finns balkar som vilar ända ut på den underliggande arbetsbänkens alla ytor, så att maximalt stöd fås från bänken under.

Även det är en kompromiss, skruvar man på en skiva på båda sidor får man bättre vrid och böjstabilitet, men då blir det svårare att komma åt att fästa saker.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.