Mikael_L
Ja nu får jag ånyo ödmjukt be forumet om tips och råd. :)
Ventilation = noll koll här i mitt huvud! :O

Vi ska ha en imkanal från spisen lodrätt längs gavelväggen.
4-5 meter lång blir den och i huvudsak helt rak.
Lite beroende på hur vi gör så kan det kanske bli en 90° böj längst ner där imkanalen kommer fram ur väggen för att anslutas till fläkten.

Jag får börja med den mest grundläggande frågan, vilken dimension?
Jag antar att den byggs med plåtspirorör i dim 100, 125 eller 160mm.

Om jag kan dra den inne i väggen, vilket är mest önskvärt, så är så liten dim som möjligt att föredra. Tja, kan den inte dras inne i väggen är ju liten dim fortfarande minst lika intressant ... :|

Jag misstänker att 100mm är för fjuttigt.
 
De flesta köksfläktar klarar sig med 125 mm men sedan skall den klara brandkravet åxå. Är det nånstans det brinner så är det i imkanalen när man glömt popcornsgrytan. 3 cm brandmatta är det vanliga när du ska bygga in röret och då får det säkert inte plats i väggen.
 
Nybygge... Vem har projekterat ventilation, måste man fråga sig. I slutändan görs en OVK-besiktning och det måste finnas en bygghandling att besiktiga emot.
 
Varje sväng minska flödet vilket kräver större dim. Fördelen med stor dim är att kan köra fläkten på lägre hastighet. Sen beror det på om du har fläkten frihängande (kräver mer) eller mot en vägg (kräver mindre).

Vi fick rekommendationerna 160 mm för en frihängande fläkt, motor på taket och två 45 graders svängar.
 
Mikael_L
exerg skrev:
De flesta köksfläktar klarar sig med 125 mm men sedan skall den klara brandkravet åxå. Är det nånstans det brinner så är det i imkanalen när man glömt popcornsgrytan. 3 cm brandmatta är det vanliga när du ska bygga in röret och då får det säkert inte plats i väggen.
125+60 = 185 ...
Ja då blir det 10mm kvar av 195-isoleringen samt 45mm korsreglat både på insidan och utsidan av detta. :)
Drar jag kanalen längs med innerväggen blir det 100mm isolering utanför kanalen, 130mm om jag räknar med de 30 mm som själva spiroröret är isolerat med.

Om röret går inne i en vägg fylld med mineralull, måste man verkligen svepa om röret med någon speciell mineralull då? ;)

Kan man bygga ett rörschakt av gipsskiva istället?
 
Mikael_L
Consensus skrev:
Nybygge... Vem har projekterat ventilation, måste man fråga sig. I slutändan görs en OVK-besiktning och det måste finnas en bygghandling att besiktiga emot.
Det är inget projekterat, det har precis påbörjat nu. :x
Av mig ... :|

Vad är det för slags handling?
Vad är beskrivet i den?
 
Du kan ju inte bygga utan ritningar. Precis som för allt annat så behöver du en bygghandling. Där framgår sådant du frågar om. Vet du inte så be en ventilationsprojektör ta fram åtminstone typritningar som lämpar sig för ditt hus.
 
B
har du kanske bara kanal för köksfläkten och ventiler sedan?
 
Consensus skrev:
Du kan ju inte bygga utan ritningar. Precis som för allt annat så behöver du en bygghandling. Där framgår sådant du frågar om. Vet du inte så be en ventilationsprojektör ta fram åtminstone typritningar som lämpar sig för ditt hus.
Jag lyckades i alla fall montera avluftningen till köksfläkten utan att först göra mig en ritning. Det var inte så svårt.
 
B
man kan bygga utan ritning. från koja till slott
 
Mikael_L
Consensus skrev:
Du kan ju inte bygga utan ritningar.
Om det gläder någon kan jag ganska lätt rita in ett rakt lodrätt rör i den 3D-modell jag har av huset.

Men innan jag ritar in det behöver jag lite info om t.ex. dimensioner och hur man brandsäkrar kanalen.

...en bygghandling. Där framgår sådant du frågar om. Vet du inte så be en ventilationsprojektör ta fram åtminstone typritningar som lämpar sig för ditt hus.
Själva anledningen till att jag frågar är ju för att få veta. :)
Om nu en imkanal är så otroligt svår grej att ett svar inte går att få från forumets medlemmar måste jag väl betala någon för den kunskapen istället.

Men jag kan inte riktigt tro att en imkanal är besvärligare att projektera och utföra en betongplatta på mark. Som jag nu gjort två st av - med hjälp av forumet, generella anvisningar från leverantörer samt lite annat smått fnulande och letande efter information.

Du skrämmer mig lite Consensus, börjar jag redan få problem med imkanalen, hur ska det sen gå när jag ska projektera ventilationen då? :x
:) :cool:
 
Lizzardo
Mikael_L skrev:
Kan man bygga ett rörschakt av gipsskiva istället?
Det kan du göra.
Ta antingen gips eller ex minerit om du har dåligt med utrymme, tänk bara på att det måste motsvara isoleringens brandklass :)
 
Mikael_L
Sotaren har gett mig besked att 30mm brandskyddsmatta av en viss minimum densitet (jag har skrivit upp men har inte anteckningen här) eller t.ex. mineritschakt är godkänt.

Och 125mm spirorör kommer säkert klara sig jättebra, rakt, lodrätt inga böjar och 5 meter långt.

Så får det bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.