Ska själv använda kolfilter. Varför kasta bort värmen?
Och skapa större undertryck?
 
B
det bästa med köksfläkten är just ökade undertryck. inte kastar du bort så mycke värme.
du kommer ångra dig med bara kolfläkt och inget utsläpp.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Ska själv använda kolfilter. Varför kasta bort värmen?
Och skapa större undertryck?
Ja det där har jag funderat lite över efter jag läst en tråd där diskussionen handlade just om kolfilter vs ej kolfilter.
Först var det utan tvekan imkanal som gällde, för jag har ju hört om alla historier där folk suckar över att dom "bara kan ha kolfilterfläkt, suck suck suuuck"

När jag sen lästa nämnda tråd var det faktiskt många där som var otroligt nöjda med sin kolfilterfläkt-lösning. Så då började jag faktiskt tveka.

Men just nu är huvudspåret fortfarande imkanal, men övertyga mig gärna om något annat. :)
Eller avråd från kolfilter, om du är av den åsikten. ;)
 
B
du måste byta filtret en gång i halvåret om du ska ha bra luft(beroende på hur ofta du steker)
 
Det viktigaste med kolfilterfläkt är att du diskar fettfiltret med jämna mellanrum....kolfiltret samlar inte fett, det tar bort doft/matlukt....och det fungerar alldeles utmärkt. Vi har faktiskt inte bytt kolfilter i vår fläkt på 2 år och det fungerar fortfarande bra...däremot kör vi fettfilterna i diskmaskinen en gång i månaden, det är bara att trycka på en knapp, ta ner fettfiltret, in i disken och sen sätta dit det när maskinen är klar...

Diskar man inte fettgallret så kloggar det igen...och då suger fläkten dåligt.... men jag inbillar mig att det är samma system vid imkanalsfläkt...

Och så mycket värme man producerar vid spisen så känns det som idioti om det inte går ut via frånluftsåtervinning...
 
byggare henke skrev:
du måste byta filtret en gång i halvåret om du ska ha bra luft(beroende på hur ofta du steker)
Samt
"Det viktigaste med kolfilterfläkt är att du diskar fettfiltret med jämna mellanrum...."

Det var nackdelar. Dessutom blir det varmt som attans sommartid.

Fördel? VÄRME!
Samt att det kraftiga undertrycket inte tvingar luften i oönskade vrån. Ett nytt hus brukar vara tätt.
Då kan en imkanalsfläkt skapa lite problem.
 
B
forbo
man förbrukar även kolfilter.
du får öppna upp kolfiltret och kolla du kommer ha fett där med.
första filtret är bara grovfilter. har du kollat i fläkten?
har du inget fett dä så kan jag bara va avundsjuk på det bra köpet
 
Det är bara tänka lite. Vad skiljer kolfilterfläkt mot utsugs? Samma fettavskiljare. Ev fettrester samlas i imkanalen. Efter 30 års användande, brukar det bli en hinna på knappt märkbar tjocklek. Har själv
34 år gammalt hus!
Dagens nya fettavskiljare och filter är mycket effektivare. Med kolfilter (nya sortens) får man nästan 100% filtrering. Som partikelfilter i en bil. Men i stället för att rengöra/bränna bort detta, byter man filtret 2 ggr /år. ÄR MAN SNÅL, kan man rengöra den med ånga och sen torka i ugnen. MODERNA KOLFILTER är bättre än dom gamla!
 
Henke:
Dels får jag referera till Kamilenski angående att dagens filter är så otroligt mycket mer effektiva än förr...och dels ska man givetvis byta själva kolfiltret efter behov också...vi har dock inte behövt göra det än...är som sagt hyfsat nogrann med att diska fettfiltret.

Hursom...i valet mellan kolfilterfläkt och imkanal kan jag inte se annat än att fördelarna energimässigt och konstruktionsmässigt väger över till kolfilterfläktens fördel... men det är väl som med baken...delade åsikter
 
B
kolet förbrukas. går ej att bara sätta i ugnen..
nja dom är ej så mycke avancerade. och filtrena har samm uppbyggnad. men ni är nöjda och det är viktigast
 
byggare henke skrev:
kolet förbrukas. går ej att bara sätta i ugnen..
nja dom är ej så mycke avancerade. och filtrena har samm uppbyggnad. men ni är nöjda och det är viktigast
Just för att man skulle inte regenerera kolfilter, tillverkas hållarna i plast ;)
OFTAST!
Men visst 2x200kronor om året är inga pengar i sammanhanget.
Jag ska ha kolfilterfläkt nästa gång!
 
Mikael_L
Hej
Jag startar en ny tråd i den här frågan.
Och ber en moderator bryta ut kolfilter-sidospåret ifrån tråden: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/166582-imkanalen-i-nybygget.html

Nu vill jag se en rejäl diskussion och genomgång av alla argument för och emot kolfilterfläktar resp fläktar kopplade till imkanal. :)

edit:
Detta inlägg skulle helst kommit först i tråden, men då det är utbrutna inlägg från en annan daterade tidigare så blev det så här. :)
 
Redigerat:
Då får du en nackdel till.
Det kan börja brinna i imkanalen. Har man otur och bra blandning, exploderar gasen i denna. Jag behöver inte förklara hur fettdimma uppför sig. Det kan du själv.
 
B
finns som är smarta och gör rent kanaler också.
samma som finns smarta som gör rent brunnar och vattenlås.
men som sagt man ska göra som man tycker. kan inte hindra någon att ha kolfilter fläkt
 
Jag gjorde ett halvhjärtat försök att försöka räkna ut vad det kostar med imkanal i drift med hjälp av ett LCC program. Nu är det väl egentligen inte avsett för så små flöden och effekter, men det ger väl en hum om vad vi landar.
Programmet har lite begränsningar då man inte helt kan ta bort vissa effekter o dyl.
Iallafall.
Räknade på en halvtimma om dagen i tio års tid.
fläkteffekt ca 110w, men den kan man bortse från då kolfilter har samma effekt.
Intressant är väl värmen den skickar ut.
Räknade på ca 40l/s i utsug
Peka ut om det är något jag ska ändra på i beräkningen. drifttimmar eller dyl.

http://www.scribd.com/doc/49957310/imkanal-Namnlost1-LccReport
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.