T Tjoa skrev:
Låter L1 och L2 mått bekant.
Du kan inte säga att man inte behöver isolering om man har brandgasspjäll för det är ju inte sant. Så där har du fel.
Du kanske tänker på brandbrandgasspjäll men även där behövs isolering ibland.
Så man kan inte konsekvent säga att det aldrig behövs isolering. För isåfall har kommer du få backjobb snart.
Har du något annat bra förslag hur jag ska dra imkanalen i ett bjälklag där jag helst inte vill ha en bygghöjd på över 120? Vill ju helst slippa kolfilter
 
Mycket pajkastning nu tycker jag. Nu bryr jag mig inte om några elektroniska brandgasspjäll man sätter i ventilation i allmänna byggnader, såna har jag med kopplat in på ett antal ställen. Där installeras dom ju för att främst inte sprida rök till resten av byggnad & strypa tilluft till byggnad för att begränsa branden. Nu kan vi släppa det och kanske försöka komma fram till en lösning istället som kanske någon annan i framtiden också kan ha hjälp av?
Finns det något annat material man kan använda som imkanal som är godkänt istället för att slippa brandisolera med stenull?
Eller någon annan snygg o bra lösning för att få så låg bygghöjd som möjligt?
 
E El-killen skrev:
Mycket pajkastning nu tycker jag. Nu bryr jag mig inte om några elektroniska brandgasspjäll man sätter i ventilation i allmänna byggnader, såna har jag med kopplat in på ett antal ställen. Där installeras dom ju för att främst inte sprida rök till resten av byggnad & strypa tilluft till byggnad för att begränsa branden. Nu kan vi släppa det och kanske försöka komma fram till en lösning istället som kanske någon annan i framtiden också kan ha hjälp av?
Finns det något annat material man kan använda som imkanal som är godkänt istället för att slippa brandisolera med stenull?
Eller någon annan snygg o bra lösning för att få så låg bygghöjd som möjligt?
Gips?
Kör fyrkantig/rektanguljär kanal och klä in den?
 
E El-killen skrev:
Hej, är det godkänt att dra ett oisolerat spirorör som imkanal i bjälklag genom stödbensvägg och ut genom tak om man sätter brandspjäll?
Ett sånt här spjäll jag syftar på
[länk]
Exakt var hade du tänkt sätta brandspjället?
Hur har du tänkt det med området runt omkring?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt var hade du tänkt sätta brandspjället?
Hur har du tänkt det med området runt omkring?
Jag tänker mig att man sätter det i röret i så ovankanten blir i samma nivå som taket, då bör det ju aldrig kunna bli över 72grader i röret i bjälklaget. Jag har inte tänkt på det alls, därav jag ställer frågan här i forumet.
 
T Tjoa skrev:
Gips?
Kör fyrkantig/rektanguljär kanal och klä in den?
Är det godkänt att göra så då? Behöver ju isf bli ganska bred hur rensar man den? Hur blir luftflödet, kommer jag få så dåligt luftflöde att en kolfilter hade haft bättre sug?
 
H
E El-killen skrev:
Är det godkänt att göra så då? Behöver ju isf bli ganska bred hur rensar man den? Hur blir luftflödet, kommer jag få så dåligt luftflöde att en kolfilter hade haft bättre sug?
det är godkänt att göra så, kolla med brandingenjör om du är osäker men du kommer få samma svar.

kolfilter är för övrigt grymma nu för tiden, märker ingen skillnad mot en vanlig
 
H hul skrev:
du har inte helt koll på detta märker jag,
brandgasspjäll stänger vid uppnåd temperatur då behövs ej extra isolering inom brandcellen på im-kanal
Som mycket annat svävar kraven och mycket har blivit :"gör som ni vill bara det inte kan brinna" På större anläggningar används L1 o L2 mm fortfarande som komplement även om automatisk funktionsprovning o motionering sker. På de enklare imkanalsspjällen,som det här gäller, verkar inte ens funktionsprov 2 ggr/år (som tidigare var på påbjudet) behövas. http://www.energi-miljo.se/energi-miljo/ny-bbr-ger-nya-spjallkrav
 
E El-killen skrev:
Är det godkänt att göra så då? Behöver ju isf bli ganska bred hur rensar man den? Hur blir luftflödet, kommer jag få så dåligt luftflöde att en kolfilter hade haft bättre sug?
Bfs säger minst EI15 och 30mm till brännbart material.
Rensar gör man genom rensluckor. Isolerade eller inte beroende på hur det ser ut.
Luftflödet blir ju hur du gör plåtkanalerna. Samma fria area eller större som ett cirkulärt så funkar det bra. Allt hänger på hur man dimensionerar det.
Svårt att ge råd när man inte vet hur det ser ut.
 
H hul skrev:
det är godkänt att göra så, kolla med brandingenjör om du är osäker men du kommer få samma svar.

kolfilter är för övrigt grymma nu för tiden, märker ingen skillnad mot en vanlig
Ett kolfilter tar alltid ner kapaciteten.Sen om nån märker nåt är en annan sak. Här tex ger fläkten 320 kbm luft/tim men sätter man på ett kolfilter som recirkulerar luften ger den bara 178 kbm/tim https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50304607/
 
H
E exerg skrev:
Ett kolfilter tar alltid ner kapaciteten.Sen om nån märker nåt är en annan sak. Här tex ger fläkten 320 kbm luft/tim men sätter man på ett kolfilter som recirkulerar luften ger den bara 178 kbm/tim [länk]
Jo självklart blir de sämre med ett filter med kapaciteten är nog så god för en privat person
 
Tacka vet jag att jobba i hantverkar branschen, lyckades efter några samtal få tag på en ventilationare. Han sa också att ett brandspjäll inte räckte. Lösningen blir gipslåda där vi antingen lägger en rektangulär kanal eller dubbla 100 rör som går ihop. Och bara för att jag kan kommer jag även sätta ett brandspjäll
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hur blir åtkomsten?

Om du har mer än en krök mellan fläkten och utblåset så krävs det inspektionsluckor, eller en dragvajer inlagd i kanalen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur blir åtkomsten?

Om du har mer än en krök mellan fläkten och utblåset så krävs det inspektionsluckor, eller en dragvajer inlagd i kanalen.
Ja jag hade också tänkt mig dragvajer, inte särskillt snyggt med insp lucka.
 
Jag har raderat inlägg med tjafs och personliga påhopp. Diskutera sakligt, tack.

/Moderator
 
  • Gilla
El-killen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.