Bfs 2011:16 med ändringar till och med Bfs 2017:5 5:5332 säger inget om brandspjäll. Där ska kanalen isoleras eller friläggas i schakt.

Skulle säkert fungera men ska man vara jävulens advokat behöver man säkert göra en brandskyddsbeskrivning för att frångå bfs.

Nu utgår jag från enbostadshus. Flerbostadshus har andra krav.

Vad vill du skydda dig från?
Brand i ditt eget hus där din familj kan komma till skada eller paragrafer i byggregler?

Själv har jag isolerat imkanalen 120mm brandmatta. Då hinner brandkåren både hit och vi ut om det brinner utan att det tar sig på vinden.
 
H
brandspjäll får du med största sannolikhet igenom hos vilken brandingenjör som helst.
Är bättre än en isolerad kanal.
 
T Tjoa skrev:
Bfs 2011:16 med ändringar till och med Bfs 2017:5 5:5332 säger inget om brandspjäll. Där ska kanalen isoleras eller friläggas i schakt.

Skulle säkert fungera men ska man vara jävulens advokat behöver man säkert göra en brandskyddsbeskrivning för att frångå bfs.

Nu utgår jag från enbostadshus. Flerbostadshus har andra krav.

Vad vill du skydda dig från?
Brand i ditt eget hus där din familj kan komma till skada eller paragrafer i byggregler?

Själv har jag isolerat imkanalen 120mm brandmatta. Då hinner brandkåren både hit och vi ut om det brinner utan att det tar sig på vinden.
Jag tänker naturligtvis på säkerheten (brandlarm i alla rum) brandsläckare och brandstegar på ovanvåning, brandfilt i kök. Men jag vill ju naturligtvis inte stå där dagen olyckan skulle va framme med ett nerbrunnet hus och försäkringen inte täcker en krona, pga ”byggfel”. Anledningen jag frågar är att jag ska renovera köket och vill plocka fram dom gamla bjälkarna och bjälkarna bara är 200 tjocka. Tänkte det kunde va en smidig lösning om det är godkännt och då dra ett 125 rör
 
E El-killen skrev:
Jag tänker naturligtvis på säkerheten (brandlarm i alla rum) brandsläckare och brandstegar på ovanvåning, brandfilt i kök. Men jag vill ju naturligtvis inte stå där dagen olyckan skulle va framme med ett nerbrunnet hus och försäkringen inte täcker en krona, pga ”byggfel”. Anledningen jag frågar är att jag ska renovera köket och vill plocka fram dom gamla bjälkarna och bjälkarna bara är 200 tjocka. Tänkte det kunde va en smidig lösning om det är godkännt och då dra ett 125 rör
Förstår det. Ville bara peka ur en annan synvinkel typ försäkringsbolag.
(De riktiga jävulens advokater)
 
H hul skrev:
brandspjäll får du med största sannolikhet igenom hos vilken brandingenjör som helst.
Är bättre än en isolerad kanal.
Är det något jag behöver få dokumenterat vid installation, eller räcker det att fota & spara dokumentationen?
 
T Tjoa skrev:
Förstår det. Ville bara peka ur en annan synvinkel typ försäkringsbolag.
(De riktiga jävulens advokater)
Ja det är helt rätt, inte alla som tänker så långt. Men just brand tänker jag på för har jag somnat krävs en klubba för att väcka mig.
 
H hul skrev:
brandspjäll får du med största sannolikhet igenom hos vilken brandingenjör som helst.
Är bättre än en isolerad kanal.
Hur tänkte du nu?
Imkanaler ska vara brandisolerade, sedan kan man möjligen låta ett brandspjäll ersätta något annat i något fall, det känner jag inte till i detalj, men brandisoleringen ska alltid vara där i någon form.
Du har väldigt mycket och väldigt tvärsäkra åsikter om allting från betongen i grunden till imkanalen på taket, allt i svartvitt. Tvärsäkra människor gör mig skeptisk, är det något jag lärt mig så är det att världen sällan är svart eller vit; den är allt som oftast ganska så grådaskig.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
H
Fotografen Fotografen skrev:
Hur tänkte du nu?
Imkanaler ska vara brandisolerade, sedan kan man möjligen låta ett brandspjäll ersätta något annat i något fall, det känner jag inte till i detalj, men brandisoleringen ska alltid vara där i någon form.
Du har väldigt mycket och väldigt tvärsäkra åsikter om allting från betongen i grunden till imkanalen på taket, allt i svartvitt. Tvärsäkra människor gör mig skeptisk, är det något jag lärt mig så är det att världen sällan är svart eller vit; den är allt som oftast ganska så grådaskig.
okej du får tro var du vill.
men antagligen vet du inte hur ett brandspjäll fungerar såfall.
de används för ganska mycket mer avancerade kanaler än imkanaler för ett kök
 
De jag kopplat in hölls öppna av ett elektriskt ställdon, och när strömmen bröts till detta stängde en fjäder spjället. Failsafe closed, alltså. I detta fall med en imkanal förutsätter jag att det är någon termisk variant som inte kräver ström, men dels är jag inte ventilatör, dels var det 25 år sen.
Det jag var ute efter var att brandisoleringen inte kan ersättas med brandspjäll, även med spjäll ska imkanalen vara brandisolerad.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur tänkte du nu?
Imkanaler ska vara brandisolerade, sedan kan man möjligen låta ett brandspjäll ersätta något annat i något fall, det känner jag inte till i detalj, men brandisoleringen ska alltid vara där i någon form.
Du har väldigt mycket och väldigt tvärsäkra åsikter om allting från betongen i grunden till imkanalen på taket, allt i svartvitt. Tvärsäkra människor gör mig skeptisk, är det något jag lärt mig så är det att världen sällan är svart eller vit; den är allt som oftast ganska så grådaskig.
Jobbar du med ventilation?
Jag har ingen koll alls på brandkrav så jag bara spekulerar nu, men jag tänker såhär, isolerad imkanal utan brandspjäll ska ju stå emot en brand på spisen ( som då antänder fett i kanalen) i 15min. Men en oisolerad kanal med brandspjäll stryper ju hela kanalen vid 72grader och motstår ju då brand i 60 min och då kan bör det ju inte ta sig i kanalen ? Tänker jag rätt?
 
H
Fotografen Fotografen skrev:
De jag kopplat in hölls öppna av ett elektriskt ställdon, och när strömmen bröts till detta stängde en fjäder spjället. Failsafe closed, alltså. I detta fall med en imkanal förutsätter jag at det är någon termisk variant som inte kräver ström, men dels är jag inte ventilatör, dels var det 25 år sen.
Det jag var ute efter var att brandisoleringen inte kan ersättas med brandspjäll, även med spjäll ska imkanalen vara brandisolerad.
du har ju ingen aning om hur ett brandspjäll fungerar.
Man behöver inte alls isolera om man har ett brandspjäll.
brandspjäll är mycket bättre än isolering och de använder vi hela tiden när de är högre krav.

du har fel, uttala dig inte om du inte vet
 
H
E El-killen skrev:
Jobbar du med ventilation?
Jag har ingen koll alls på brandkrav så jag bara spekulerar nu, men jag tänker såhär, isolerad imkanal utan brandspjäll ska ju stå emot en brand på spisen ( som då antänder fett i kanalen) i 15min. Men en oisolerad kanal med brandspjäll stryper ju hela kanalen vid 72grader och motstår ju då brand i 60 min och då kan bör det ju inte ta sig i kanalen ? Tänker jag rätt?
precis, du tänker rätt
brandspjäll fungerar fint.
 
Nja. Vid användandet av brandspjäll förekommer det oxå att man använder sig av något som kallas L1 och L2 mått. Enkelt förklarat ska msn isolera rören på båda sidor för att värmespridning inte ska kunna antända material på vardera sidan. Men jag vet för dåligt om det på rak arm för att kunna säga ja eller nej om det är applicerbart på en imkanal eller om det bara gäller vanliga ventilationskanaler.
 
H hul skrev:
du har ju ingen aning om hur ett brandspjäll fungerar.
Man behöver inte alls isolera om man har ett brandspjäll.
brandspjäll är mycket bättre än isolering och de använder vi hela tiden när de är högre krav.

du har fel, uttala dig inte om du inte vet
Låter L1 och L2 mått bekant.
Du kan inte säga att man inte behöver isolering om man har brandgasspjäll för det är ju inte sant. Så där har du fel.
Du kanske tänker på brandbrandgasspjäll men även där behövs isolering ibland.
Så man kan inte konsekvent säga att det aldrig behövs isolering. För isåfall kommer du få backjobb snart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.