G Ganescha skrev:
Igen, och? Ja, det gynnar mig men jag ska då FAN inte behöva betala 35
G Ganescha skrev:
Igen, och? Ja, det gynnar mig men jag ska då FAN inte behöva betala 35 000:- för något jag inte bryr mig om. Ska jag sälja i framtiden så får man ta det då. Men att få en sketen räkning på 35 loppor för något som jag inte beställt är ta mig fan åt helvete!
Men jösses va otrevlig du är. Behöver du en kram?
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men jösses va otrevlig du är. Behöver du en kram?
Japp, jag är en otrevlig jävel och mig ska man absolut inte hamna i en grannfejd med! Därför är jag ganska lugn med att beställer en granne denna tjänst så kan jag med allsäkerhet påstå att han kommer få betala min del också. Sen får ni andra göra som Ni vill.
Men ändå så är det förjävligt att man kan åka på en faktura på 35 000:- hux flux.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju så att det KAN vara fastighetsägaren till gagn, men räcker detta verkligen för att påtvinga andra kostnader?

Men det har vi ju sett många andra exempel på, fastighetsägare som blir påtvingade VA som de inte behöver, fastighetsägare som blir påtvingade att betala för en ny väg som de inte har bett om osv.
De får väl för tusan visa lite samhällssolidaritet och inte vara så egoistiska!
Hur skulle det se ut om alla fick vara ifred från staten och ägna sig åt sitt eget? Det skulle kunna medföra en hel del arbetslöshet …
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Pytt Pytt skrev:
Samtidigt som jag förstår det rimliga i att alla som gagnas av gränsmarkeringen är med och betalar för den, så känns det jäkligt olustigt att det bara kan dyka upp en faktura sådär en dag. I detta fallet så tycker jag att det är solklart fel när inblandade inte ens blivit informerade om kostnaden, men jag ser även risker med att man på detta sätt kan beställa dyra tjänster åt andra personer utan att de har en chans att motsätta sig beställningen från första början. Dessutom kan ju en riktigt besvärlig och envis granne lyckas höja kostnaden till skyarna om han/hon börjar tjafsa och krångla så att lantmäteriet behöver mer tid för att slutföra ärendet.
Det skulle vara intressant om någon som blivit tvingad att betala lantmäterikostnader beställda av någon annan tog sitt ärende till Europadomstolen.
 
P
S Squall Leonhart skrev:
Givetvis förstår jag att det finns tveksamheter i gamla mätningar samt att allt gammalt finns enbart på papper, men dessa problem löser man kanske inte med den högst betalde på företaget. Se till att digitalisera skiten så att det inte ska behöva ta flera arbetsdagar att leta papper medan själva mätningen tar 2 timmar.
Vem ska betala digitaliseringen? En del gammal fastighetsdokumentation är f.ö. inte så värst noggrant införd på karta och då är inte det största problemet att uppgifterna inte är digitaliserade.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Om vi tar ett annat exempel. Din granne hävdar att gränsen går två meter in på din tomt. Det enda sättet att reda ut frågan är att anlita lantmäteriet. Är det då vettigt att du som beställare ska stå för hela kostnaden?
I ditt exempel är grannen uppenbarligen en intressent i ärendet och bör då vara med och betala. Om granne istället inte brydde sig så mycket om exakt var gränsen går så är det en annan sak.
Även i det här fallet fanns det uppenbarligen konflikter om vad som gällde, det är sannolikt en stor orsak till att kostnaden blev hög.
Det är fullt möjligt, men framförallt innebär en konflikt att alla som är inblandade i konflikten är intressenter i ärendet och det är därför rimligt att dessa är med och betalar.
Huruvida det fanns en konflikt framgår dock inte av Byggahusartikeln.
 
P
G Ganescha skrev:
Det va i beställarens intresse att få utmätt inte någon annans, det har uppenbart fungerat i mååånga år innan.
Ja, det är så här det har fungerat i mååånga år.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Din granne bygger ut sin altan så långt att du anser att den går in två meter på din tomt. Grannen anser att han håller sig på sin tomt. Det är nu du tänker säga att gränsen går var för att tvinga honom att beställa gränsbestämning? Om grannen inte beställer utan är nöjd med sin fina altan, vad gör du då?
Såga av den del av altanen som är för lång, lämna den till grannen och förklara att han måste ha förlagt den.
 
P pmd skrev:
De får väl för tusan visa lite samhällssolidaritet och inte vara så egoistiska!
Hur skulle det se ut om alla fick vara ifred från staten och ägna sig åt sitt eget? Det skulle kunna medföra en hel del arbetslöshet …
Men tänk så mycket pengar man kan spara till annat viktigt.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Vad ska du betala för senare menar du?
Ja, det blir ju lite av ett chicken race, men alla ska inte behöva vara med och betala för allting alltid.
Den som har nytta av en fastighetsbestämning vid det tillfälle då den görs, och som har beställt den, bör rimligen betala för den.
 
Varför började du helt plötslig tycka att det var viktigt att slänga in en hel massa kommentarer på en fråga som var aktuell 2018?
 
P
R Rkarlsson skrev:
Men tänk så mycket pengar man kan spara till annat viktigt.
Vad är viktigare än solidaritet?
(;), för säkerhets skull).
 
P
D Daniel 109 skrev:
Varför började du helt plötslig tycka att det var viktigt att slänga in en hel massa kommentarer på en fråga som var aktuell 2018?
För att jag hade synpunkter på frågan, förstås.
 
P pmd skrev:
Vad är viktigare än solidaritet?
(;), för säkerhets skull).
Ähm. En sparad tjänsteman är 2-3 viktiga tjänster? ;) Solidaritet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.