Att en produkt är typgodkänd betyder inte att den är godkänd enligt branschreglerna.

Att systemet endast är godkänt om man sätter plattorna i fix har jag hört från flera olika håll, och det har bekräftats av av ett par medlemmar här på forumet efter kontakt med både Illigo och BKR.

BBR är myndighetskraven som gäller vid ny- och tillbyggnad, och dom är endast utformade som funktionskrav.
BBV's detaljkrav har uformats för att uppfylla dessa myndighetskrav, och följer man inte BBV så tar man på sig bevisbördan för att påvisa att myndighetskraven har uppfyllts. Men BBR gäller som sagt inte vid renovering.

BBV gäller däremot vid renovering, och som Abbe säger så anses BBV vara normen för vad som är fackmässigt utfört.
Branschreglerna säger att godkännanden från andra instanser än BKR/SP inte kan åberopas, så SITAC's papper är rätt så värdelöst i det fallet.
 
OK men då blir jag lite förvirrad. När man läser BBV så stor det bland annat

För att uppnå fackmässighet enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, BBV, krävs:

• att ett tätskiktssystem som är godkänt av Byggkeramikrådet används enligt godkänd monteringsanvisning.


Och var får man tag i den om det inte skulle vara tillverkarens egen monterings anvisning där det står att man kan sätta kakel direkt på duken.
Eller så måste det innebära att den medföljande monteringsanvisningen inte är godkänd av BKR!!
Jag har gjort enligt tillverkarens och då skulle det innebära att det är fel. Nu är jag inte speciellt orolig då plattorna inte går att får bort. Och även om dom skulle lossna så är tätskiktet ialla fall intakt vilket är det som är intressant.

Men de som kan bekräfta det du skriver eller de som bekräftat det på BKR kan väl gärna bekräfta det i denna tråd så fler än jag slipper göra samma misstag.

Är du säker på att du inte menar golv där man skall ha fix enligt monteringsanvisningen.
 
Jag pratade precis med Illigo för att få förstahandsinformation, och han har två system -ett med fix och ett utan fix, och det är samma duk till båda.
Båda är typgodkända, men ska man följa BBV så måste man, som jag har påpekat, sätta plattorna i fix och man får inte ha kartongbeklädd gips som underlag.
 
jerk skrev:
Eller så måste det innebära att den medföljande monteringsanvisningen inte är godkänd av BKR!!
Vattentäta Våtutrymmen- och BKR-symbolen återfinns ju bara i monteringsanvisningen för systemet med fix.
 
BOY-GP skrev:
Illigo har ett typgodkännade ifrån SITAC som gäller fram till 2012-09-09.

Projektnr: T400186-01

"Avsedd användning" Illigo Våtrummssystem är avsedd som fuktisolering (vattentätt skikt) samt fästskikt på väggar och golv, under keramisk beklädnad, i våtutrymmen såsom badrum, duschrum etc. Systemet kan appliceras mot gipsskivor, betong, stål, aluminium samt flytspackel.

"Kommentarer" Genomföringar skall tätas med typgodkända lösningar, vilket inte innefattas av detta typgodkännande.
Det ovan nämnda andvändningsområdet innefattar även montage på kartongbeklädda gipsskivor.
Produkten har genom test påvisat beständighet mot alkalitet.
Montage av kakel på vägg kan även utföras med fix mot tät/fästskiktet.

Godkännandet gäller t o m 2012-09-09

Underteckant av:

Johan Åkesson och Håkan Thiman
Pratade faktsikt med just Johan Åkesson om detta i telefon idag och jag förstod på honom som att det tydligen förhåller sig på det viset som ACME och andra skiver. Även om SITAC, som är ett dotterbolag till SP, ufärdar adekvata certifieringar så är det i slutändan ändå BKR, branchreglerna, som har sista ordet i detta fall. Detta förstod jag det som att det inte på något innebär att SITAC´s tester är undermåliga, utan det skall ses som att BKR vill ha både hängslen och livrem på sig. Och eftersom att det är BKR man skall rätta sig efter så är det bara att accptera de hårda kraven från dem.

Personligen så vill jag vara så säker på mitt tätskikt att det inte ens skall bli tal om något läkage, och då spelar det ingen roll om det är kartong på gipset.
 
Ursäkta om jag verkar dryg, jag är inta alls ute efter att hacka på dig Acme. jag tycker detta är en intressant dialog . Jag förstår ditt resonemang men det innebär enligt dig att man gör fel om man inte använder fix. Detta trots att man följer tillverkarens monteringsanvisning till punkt och pricka och systemet dessutom redan blivit godkänt av BKR och provat av SP på kartong klädd gips utan fix.
Därmed har man gjort som man skall enligt BBV dvs man har följt tillverkarens monteringsanvisning. ( Det måste trots allt väga ganska tungt i sammanhanget)
I detta fallet så borde ju klistret vara det som ersätter fixet. Det är därför som jag pratade om äpplen och päron dvs det är två olika system. Ett med klister på duken alla andra system där man måste använd fix annars ramlar plattorna ner på golvet.

Därmed måsta jag undra hur ett försäkringsbolag skulle ställa sig i frågan. Skulle dom gå på linjen att man inte använt fix då det står så i BBV trots att monteringsanvisningen säger något annat??
Eller skulle man själv kunna hävda att man följt tillverkarens anvisning enligt noga utprovade testresultat och anvisningar.
 
Ingen fara, jag hade varit riktigt sur på Illigo om jag var i dina skor.

jerk skrev:
Jag förstår ditt resonemang men det innebär enligt dig att man gör fel om man inte använder fix.
Ja, om målsättningen är att följa branschreglerna så blir det fel utan fix.

Detta trots att man följer tillverkarens monteringsanvisning till punkt och pricka och systemet dessutom redan blivit godkänt av BKR och provat av SP på kartong klädd gips utan fix.
BKR har inte godkänt provet utan fix. Illigo begrep inte varför, vilket jag tycker låter märkligt, men det föll uppenbarligen på någon av de nio testpunkterna.

Därmed har man gjort som man skall enligt BBV dvs man har följt tillverkarens monteringsanvisning. ( Det måste trots allt väga ganska tungt i sammanhanget)
Jo, men det förutsätter att systemet är godkänt. När man pratar om "traditionella" tätskiktssystem så räknar man även in fixet som en enhet i systemet.

I detta fallet så borde ju klistret vara det som ersätter fixet.
Klistret uppfyller tydligen inte kraven som ställs av BKR.

Därmed måsta jag undra hur ett försäkringsbolag skulle ställa sig i frågan. Skulle dom gå på linjen att man inte använt fix då det står så i BBV trots att monteringsanvisningen säger något annat??
Eller skulle man själv kunna hävda att man följt tillverkarens anvisning enligt noga utprovade testresultat och anvisningar.
Det beror nog på vilket bolag man har och vem som reglerar skadan, men risken är stor att dom backar. Särkilt med tanke på gipsen.

Jag tycker att det är jävligt ruttet av Illigo att inte vara tydligare på sin hemsida, men dom vill ju sälja sina prylar och folk faller uppenbarligen för lockelsen att slippa fixet.
 
För min egen del så var det aldrig aktuellt med kartonggips i badrummet när jag gjorde det i februari. Det blev aquqpanel istället men det är diskussionen kring fix och deras tester som stör mig då man förutsätter att man gör rätt när man följer tillverkarens instruktioner. Jag skulle gärna vilja se vad som gjorde att det inte blev godkänt utan fix då reglerna känns så generella. Det finns ju inget liknande system med klister på duken. Så antingen borde BKR godkänt det som det är tänkt eller inte godkänt det och då borde det framgå tydligt när man köper systemet hur man måste göra för att det skall bli godkänt enligt BBV.
Å andra sidan så är inte badrummet mindre fuktsäkert bara för att jag inte använt fix på väggarna, så det känns skönt så långt.
 
Bara en teori från min sida:

Kanske kan det ses som en risk att klistret nyper plattan direkt ifall man (läs, en stressad hantverkare) måste ändra en platta eller fler. Risken är ju att man då gör sönder tätskiktet bakom plattan, en risk som eliminerats om man är tvingad att använda fix?
 
Står ju att man ska reparera eventuella skador i mattan med skarvtejpen, sen hur det funkar långsiktigt är kanske en annan fråga..
 
Det fungerar utmärkt med skarvremsan om de skull bli nån liten skada. Jag gjorde så att jag ställe plattans nederkant på kakelkorsen innan jag tykte in den mot väggen. Annars ville det gärna bli lite olika avstånd mellan plattorna och det är som sagt ingen ide att försöka försöka få ner plattan mot korset efter att man tryckt fast den mot väggen då den redan sitter fast. Men har man bara fått in snitsen så är det riktigt kul och enkelt att kakla.
 
Hej!

Jag har läst om Illigo, som verkar väldigt praktiskt och lättarbetat. Det här med godkännande verkar minst sagt komplicerat. Jag har därför ställt några frågor till Illigo och fått följande svar från Claes-Göran Perhson på Illigo:

F: Jag har sett att det bara verkar vara Illigo i kombination med fix, som är godkänt av BKR. Är det inte godkänt av BKR att använda Illigo utan fix? Om det är så, vad beror det på?

S: Det beror på att BKR jobbar bara med företag som monterar med fix vilket är konstigt. Jag följer Boverkets regler och de säger att m an skall för ändamålet ha en riktig skiva. Vad gäller GVK som är en motsvarande organisation har man inga problem med gips.

När jag startade min utvveckling för 15 år sedan tog jag kontakt med Boverket och en man som heter Fredrik on Platen. Han gav mig tipset att typgodkänna mitt system för då vara jag automatiskt goskänd bl.a. av stat och kommun, samt att jag inte skulle behöva bry mig om BKR.

Jag har trots allt mitt system även godkänt av dem (BKR), men som du skriver måste montaget ske mot icke kartongbeklädd gips och sättas med fix.

Orsaken vet jag inte, men vi har i alla fall nu skrivit avtal med Beijer Norden vilket betyder att Beijer i 3,5 år endast marknadsför och säljer vårt system.

F: Enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum (BBV) får man inte ha kartongbeklädd gips som underlag. Menar du att arbetet betraktas som fackmannamässigt ändå, om man använder kartongbeklädd gips?

S: Självklart är det fackmannamässigt utfört mot gips. Det är faktiskt så att jag hållit 5 st utbildningar för Länsförsäkringar och Folksam har också godkänt vårt system. Detta p.g.a. vi inte tillför någon fukt till skivan då vårt system är patenterat med dubbelhäftande duk.

Jag skall nu i 14 dagar utbilda 170 personer inom Beijers som då får utbildning klass 3 enligt BKR som är utbildning i respektive system. Klass 1 och 2 utbildning skall ske i BKR´s regi för att kunna få certifikat att sätta kakel för en kostnad av ca: 6000:-

Vad säger ni andra här om dessa svar? Det verkar som att Illigo utan fix mot kartonggips är godkänt enligt GVK. Vad jag begriper är sådant som antingen GVK eller BKR godkänt att bnetrakta som fackmannamässigt, eller?

Mvh
Mats
 
Att man tillför en viss mängd fukt till skivan vid arbetet med våtisoleringen är inget problem, och har aldrig varit det heller. Det är andra orsaker till att BKR har bannat gipsen, och av samma anledningar håller nu även GVK på att övergå till alternativa våtrumsskivor. Tester av olika varianter pågår, men inget är klart ännu.
 
Oj vad svårt det är att hänga med i turerna!

En chef på Folksams byggskadeavdelning skrev så här till Illigo:
Vi i Folksam har gått emot markanden lite genom att godkänna kartongklädd skivor i våtrum. Även GVK tycker att det är ok med kartong om man har folie eller plastmatta som tätskikt.

Är det så att GVK är på väg att riva upp den åsikten?

Jag har ställt frågan rent konkret till Folksam, dels om godkänner kartonggips, dels om de betraktar kombinationen gips-Illigo-kakel/klinker med endast fogmassa som fackmannamässigt utfört arbete. Återkommer med svar.

Under tiden vore det bra att får höra varför BKR inte godkänner vanligt gips? Jag tänker att det kan vara fråga om hängslen och livrem, eller så är det något konkret...

Mvh
Mats
 
Har läst denna tråden flera gånger nu och även vart inne på Illigo's hemsida ett antal gånger och läst o sett allt. Jag är helt såld på idén att klistra upp plattorna utan fix och kommer nog köra på detta systemet. Dock blir det nog att köra den säkra vägen och ha våtrumsgips under.

Ingen som har nån prisbild, dvs ungefärlig kostnad per kvm för Illigo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.