Hej!
Var och kollade på Illigos våtrumssytem igår och undrar om någon har några erfarenheter att dela med sig om detta? Är det verkligen så att det är okej att ha "vanlig" väggips bakom? Är det svårt att sätta kaklet på duken i jämförelse med fix? :confused: Är det något annat man behöver tänka på kring användandet av Illigo?
 
Jag har gjort ett badrum med illigo och kan bara påstå att det är fantastiskt. Inget kladd och det är som att tapetsera när man monterar tätskiktet. Sedan är det lättast att använda kakelkryss när man kaklar då man inte har någon möjlighet att flytta kakelplattan när man satt dit den. Den sitter stenhårt. Om man måste ta loss den så går tätskiktet delvis sönder men det fixar man lätt med skarvremsan som medföljer och tejpar över skadan och sätter sedan dit kaklet på nytt. Den stora fördelen är att kaklingen blir helt slät då det inte finns något fix som man kanske råkar trycka ihop olika hårt på olika ställen och på så vis få höjdskillnader mellan olika plattor. Min vägg blev helt perfekt, det kan inte bli bättre, och det finns överhuvud taget inget fukt bakom tätskiktet som det kan bli när man rollar på vattenbaserat fuktspårr som riskearar att torka med kvarvarande fukt bakom som sedan riskerar att mögla. Därav den största fördelen med illigo. Produkten är dyrare än andra men samtidigt trots nya branchregler tillåten att användas med vanlig kartonggips.
 
Jasså, jag trodde vanlig kartonggips var förbjuden i sin helhet.....intressant! Hur hänger försäkringsbolagen med i alla dessa regler? Dessutom måste de ju hänga med i vad som gälld när just husets badrum byggdes vid en dskada. Det kan inte vara lätt. jag förstår att bedömningarna blir lite ad-hoc ibland.....
 
T
Nackdelen med Illigo är ju att man behöver ett ABSOLUT jämnt underlag, annars kommer plattorna att gå utanför varandra.

Med fix har man möjlighet att bygga och trycka till ojämnheter.
 
Om inget nytt har hänt de senaste fyra månaderna så är Illigo's tätskikt godkänt av BKR, men inte med kartongbeklädd gips bakom och endast om plattorna sätts i fix.
 
Det står ju dock på Illigos hemsida att deras system är godkänt att använda på kartonggips även nu med de nya reglerna. Det stämmer alltså inte?
 
Nej, inte om man vill följa gällande branschregler.
Det finns många produkter som marknadförs som godkända, men man måste alltid ifrågasätta vem som har godkänt dom och under vilka förutsättningar.
Ett annat exempel är Tapwells "TapBox" till deras inbyggnadsblandare som dom anger som godkänd, men det finns ingen tillverkare av tätskikt som ställer sig på deras sida.
I monteringsanvisningen anger dom Ardex' tätskiktssystem som en lämplig produkt att använda tillsammans med boxen, men när jag ringde till Ardex för att dubbelkolla detta så blev det ett tvärt "Nej, aldrig i livet".
 
Bob_the_builder
Jag hade aldrig hört talas om Illigo innan jag läste den här tråden. Jag har därför ingen uppfattning om systemet som sådant, men jag stör mig på att det står på förstasidan att "Illigo är det enda typgodkända systemet mot kartongbeklädd gips, även efter 1 juli, då nya regler träder i kraft.". Det är ju en tydlig hänvisning till BBV - vilka regler syftar man på annars? De reglerna tillåter ju inte kartonggips. Att de håller rätt ånggenomgångsmotstånd gör att man enligt BBR (Boverkets byggregler) kan ha vad som helst bakom. Ett likadant godkännande skulle alltså i princip vilket system som helst kunna få, men det är ointressant eftersom BBV förbjuder det...
 
Acme du skriver att man skall använda fix med illigo. Är det ditt eget sätt att tolka det eller är det vad dom säger på illigo för att det skall vara rätt utfört. När man lägger klinker på golv beskriver dom att man skall använda fix men inte på väggarna och om då du säger att man måste det för att det skall vara enligt branchregler ,vem har då sagt det. Vet du att det är så eller tror du att du vet att det är så. Intressant eftersom dom fått sin produkt godkänd på kartonggips som ett system där men sätter kakel direkt utan fix. Jag tror du blandar ihop äpplen och päron då du menar att man generellt skall göra som du säger om man vill följa regelverket. Alla produkter är ju inte identiska. Speciellt denna produkt som innebär att man inte rollar på någon fuktig gegga på väggen.
 
ACME skrev:
Om inget nytt har hänt de senaste fyra månaderna så är Illigo's tätskikt godkänt av BKR, men inte med kartongbeklädd gips bakom och endast om plattorna sätts i fix.
Illigo har ett typgodkännade ifrån SITAC som gäller fram till 2012-09-09.

Projektnr: T400186-01

"Avsedd användning" Illigo Våtrummssystem är avsedd som fuktisolering (vattentätt skikt) samt fästskikt på väggar och golv, under keramisk beklädnad, i våtutrymmen såsom badrum, duschrum etc. Systemet kan appliceras mot gipsskivor, betong, stål, aluminium samt flytspackel.

"Kommentarer" Genomföringar skall tätas med typgodkända lösningar, vilket inte innefattas av detta typgodkännande.
Det ovan nämnda andvändningsområdet innefattar även montage på kartongbeklädda gipsskivor.
Produkten har genom test påvisat beständighet mot alkalitet.
Montage av kakel på vägg kan även utföras med fix mot tät/fästskiktet.

Godkännandet gäller t o m 2012-09-09

Underteckant av:

Johan Åkesson och Håkan Thiman
 
  • Sitaq Nytt Typkodkännande 070925_Page_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sitaq Nytt Typkodkännande 070925_Page_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, och i detta bevis så framgår klart och tydligt att denna produkt är godkänd att användas på kartongbeklädd gips.
Vidare tolkar jag det som att man har provat produkten med fix och att det blivit godkänt för det med, men att man inte behöver det på väggbeklädnad.???
 
Jo men det spelar mindre roll, systemet är inte godkänt av BKR och det är deras "regler" som gäller för att badrumet ska vara hantverksmässigt utfört...
 
Abbe 1001 var har du fått det ifrån??
illigo finns vist med under godkända tätskikt på deras hemsida.
 
Jag har för mig att Boverkets regler är lag när man bygger, däremot BKR är enbart rekomendationer. Försäkringsbolagen godkänner Illigo som tätskikt på kartongbeklädd gips.

Illigo är att rekomendera ihop med fix då justeringsmöjligheten är större än när du sätter plattan direkt i limmet.
 
Ja det krävs att väggen är plan och fin. jag monterade 30*60cm plattor utan fix och det gick bra. Klistret på väggduken är så bra att när man tryckt fast plattan så är det i princip omöjligt att få bort den utan att plattan går sönder. Jag tyckte att det var rent utsagt märkligt att det fastnade så hårt på en gång. Man måste ha kakelkryss för man har ingen andra chans. Fast å andra sidan så blir det kanonbra även fast man inte är en rutinerad plattsättare. Har man det som yrke så går det nog fortare med vanligt fix och utan kryss, men om man inte har det som yrke så kan man få väggen 100% perfekt även om man aldrig gjort det tidigare. Det är inte bara fogarna som vill bli bra ,varje platta hamnar perfekt i höjd då det inte finns någon höjdskillnad på grund av att man kanske råkat få för mycket fix på nått ställe. Men det bästa av allt, man kan foga direkt och göra plattsättningen helt klar på en dag för ett mindre badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.