Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Tips är att kolla Prisjakt.se. Köpte kyl och frys av samma märke och serie på två olika ställen och tjänade 5000kr på att INTE köpa dem i ett paket. Lite förvånande.
Jodå prisjakt är så gott som alltid första steget i att jaga priser. Kul att du lyckades få en bra deal, när jag letade fanns det inget bättre även om man köpte från olika. Framförallt är garantin ett problem, IKEA ger 5 år medan övriga kom som MAX upp i 3 år, de flesta låg på 2 år. Med dagens vitvaror är det inte ovanligt att grejer strular efter ett par år tyvärr, då är den där garantin mycket värt.
 
Fast vad ska man med 5 års garanti till när grejerna inte når halvvägs?
Ta några tusenlappar till i lån och köp Bosch eller Siemens skulle jag rekommendera istället. Ikeas vitvaror känns som vandrarhemsprylar och har billiga plastlösningar till glidskenor osv. det hänger snett efter ett tag och så känns ditt nya kök lite gammalt direkt.

Köp Ikea stommar, fyll i med lite kvalitetsmaskiner, bygg skiten själv så ser det riktigt jäkla bra ut, och skulle du få för dig att sälja kåken så har du nåt att visa på Hemnet också. Bygg smart, inte snålt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Fast vad ska man med 5 års garanti till när grejerna inte når halvvägs?
Ta några tusenlappar till i lån och köp Bosch eller Siemens skulle jag rekommendera istället. Ikeas vitvaror känns som vandrarhemsprylar och har billiga plastlösningar till glidskenor osv. det hänger snett efter ett tag och så känns ditt nya kök lite gammalt direkt.

Köp Ikea stommar, fyll i med lite kvalitetsmaskiner, bygg skiten själv så ser det riktigt jäkla bra ut, och skulle du få för dig att sälja kåken så har du nåt att visa på Hemnet också. Bygg smart, inte snålt.
Vad fick du betala för Siemens kyl och fry? Hur mycket garanti fick du?

Vi har haft våra grejer sen 2016 och de har i stort hållt bra faktiskt. Har inte funnit några sneda glidskenor eftersom de är formpressade eller gjutna i både kyl och frys. Vill man ha något som är lyxigt räcker det inte med ett par 1000 lappar extra och personligen ser jag ingen anledning att ta lån för lyx som jag inte behöver.
 
  • Gilla
ayimages
  • Laddar…
20000kr med ismaskin och vatten.
Ser grymt bra ut och is använder vi varje dag.
Ser ut som vi köpt dem igår efter ett par drag med disktrasan.

För mig är det klart värt det.
Lägger jag ned en helvetes massa jobb och stålar så har iallafall jag ingen lust att montera prylar som inte matchar resten. Har jag slipat och oljat ekbänken med 600 papper 12 gånger under ett år vill jag gärna ha en häll som motsvarar finishen.
I sommarstugan skulle jag köpt det billigaste som fanns och i olika färger så att det blev så brokigt som möjligt bara för att det är en sommarstuga där man ska skita i allt och bara äta sill och spela gitarr.
 
Redigerat:
Garanti vete fan. Men jag har hemförsäkring och utökat elektronikköpsskydd på kreditkortet. (Handlar med det och överför pengar innan räntan drar igång efter 60dgr) tips är att kolla era kortförsäkringar, gäller även resor.
 
Jag hittar 2 Simens frysar med ismaskin, en för 12 000 och en för 22 000, misstänker att du syfter till den för 22 000 kr. Det är en prisskillnad på 14 000 kr, d.v.s man kan nästan köpa 3 st IKEA frysar och få 15 års garanti. Det låter som att du jämför Äpple & päron?

Personligen hade jag aldrig lagt en sådan summa än mindre ta lån för det vilket gör det tydligt att vi har helt olika krav på det vi köper. Inbyggd ismaskin innebär att det finns mer som kan gå sönder och oftast mindre utrymme för annat. Skulle jag absolut vilja ha en ismaskin hade jag hellre köpt en standalone maskin för det, då slipper jag byta hela frysen för 22 000 kr om ismaskinen inte går att fixa efter 2-3 år. Visst är det härligt med valfrihet! Dina grejer funka bra för dig och våra grejer funkar bra för oss men tvärtom hade det inte funkat =D

Alla kyl och frys verkar ha anti fingerprint idag vilket gör att de ser praktiskt taget nya ut så länge som man vårdar dem.

Om vi vänder på det så känns köksbänk av trä billigt, lite vandrarhem om vi ska använda dina uttryck ;) och det oavsett hur mycket man berarbetar den. För vår del blev det mörk sten för att bryta av ett vitt kök, det går absolut att blanda dyra och billiga grejer och få det till att macha. :)

När det gäller garanti så ser det ut som att Siemens har 2 års garanti, d.v.s minsta möjliga. Hemförsärking och extra skydd på kreditkort har jag ingen bra erfarenhet av, hade inte räknat med det. Man får helt enkelt hoppas på att prylarna håller.
 
H
F FreddeUme skrev:
Hej,
Står i färd med att göra om hela mitt kök. Själva köket kommer att handlas från Ikea man tvekar på vitvarorna. Söker man på forum får Ikeas vitvaror mycket skit men det är också i många fall väldigt gamla trådar. Har det blivit någon skillnad. Jag ska ha induktionshäll, ugn, diskmaskin, kyl, frys, inbyggd micro och fläkt.

Prismässigt så skiljer det ju en hel del. Skulle tro att det i många fall blir hälften så dyrt att handla allt på Ikea. Men samtidigt vill man ju ha saker som funkar. Har tittat på fläkt (Franke) och Diskmaskin (Miele) på vitvaruhus här i stan och de dömer givetvis ut Ikeas egna prylar. Till exempel fläkten hade väl dubbelt så stor kapacitet (över 600 kubikmeter) jämfört med Ikea. Miele var tydligen bäst på diskmaskiner.

Många gånger verkar det ju vara samma maskiner i olika märken. Den ena säljaren dömde ut Elektrolux diskmaskin totalt. Italienbyggd var den tydligen. Var tydligen bara kylskåp som gjorde i Sverige idag när det gäller Elektrolux och Husqvarna. Men märkerna säljer som han sa. Han tyckte vi skulle kolla på Samsung som tydligen vill in på den Nordiska marknaden med bra priser.

Så vad säger ni. Är vitvarorna så dåliga som vissa forum säger eller är det bara skitsnack.

/Fredrik
Beror ju helt på vad du förväntar dig. Skulle aldrig själv köpa vitvaror från Ikea, reparationer och byte efter 5-6 år, det går bort. Sen är vi ju alla olika, man får lite vad man betalar för.
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Beror ju helt på vad du förväntar dig. Skulle aldrig själv köpa vitvaror från Ikea, reparationer och byte efter 5-6 år, det går bort. Sen är vi ju alla olika, man får lite vad man betalar för.
Tror han redan köpt med tanke på att posten är från 2012 :)
 
S snowjim skrev:
Jag hittar 2 Simens frysar med ismaskin, en för 12 000 och en för 22 000, misstänker att du syfter till den för 22 000 kr. Det är en prisskillnad på 14 000 kr, d.v.s man kan nästan köpa 3 st IKEA frysar och få 15 års garanti. Det låter som att du jämför Äpple & päron?

Personligen hade jag aldrig lagt en sådan summa än mindre ta lån för det vilket gör det tydligt att vi har helt olika krav på det vi köper. Inbyggd ismaskin innebär att det finns mer som kan gå sönder och oftast mindre utrymme för annat. Skulle jag absolut vilja ha en ismaskin hade jag hellre köpt en standalone maskin för det, då slipper jag byta hela frysen för 22 000 kr om ismaskinen inte går att fixa efter 2-3 år. Visst är det härligt med valfrihet! Dina grejer funka bra för dig och våra grejer funkar bra för oss men tvärtom hade det inte funkat =D

Alla kyl och frys verkar ha anti fingerprint idag vilket gör att de ser praktiskt taget nya ut så länge som man vårdar dem.

Om vi vänder på det så känns köksbänk av trä billigt, lite vandrarhem om vi ska använda dina uttryck ;) och det oavsett hur mycket man berarbetar den. För vår del blev det mörk sten för att bryta av ett vitt kök, det går absolut att blanda dyra och billiga grejer och få det till att macha. :)

När det gäller garanti så ser det ut som att Siemens har 2 års garanti, d.v.s minsta möjliga. Hemförsärking och extra skydd på kreditkort har jag ingen bra erfarenhet av, hade inte räknat med det. Man får helt enkelt hoppas på att prylarna håller.
Jag köpte två äpplen för totalt 20000kr inte 44000kr. Ikeas äpplen är billigare, av en orsak. Siemens är inte en lyxprodukt som Miele tex.

Efter en fet research och yrkeserfarenhet kryddar jag tråden med lite citronpeppar på IKEAS vitvaror.

Det handlar väldigt lite om ditt nya kök som du tycker är toppen. Jag är glad att du är glad.
 
H
S snowjim skrev:
Tror han redan köpt med tanke på att posten är från 2012 :)
Säkert! När gamla trådar blir som nytt!
 
H HEM2121 skrev:
Säkert! När gamla trådar blir som nytt!
Hehe ja det blir lätt så. Men på din förra post låter som att du har erfarenhet av IKEAS kyl och frys? Vill de berätta mer? Vår är nu 4 år, ska blir intressant att se hur länge de verkligen håller.
 
S snowjim skrev:
Hehe ja det blir lätt så. Men på din förra post låter som att du har erfarenhet av IKEAS kyl och frys? Vill de berätta mer? Vår är nu 4 år, ska blir intressant att se hur länge de verkligen håller.


”Yrkeserfarenhet” står det.
jag har alltså inte själv ägt 25 kylskåp och provkört dem i 15år. Jag har bytt kök och vitvaror åt missnöjda kunder, pratat med andra snickare, rörisar och golvläggare osv för att jag själv skulle köpa nåt som jag inte hade för avsikt att byta tills de i vita rockar kommer och hämtar mig till ålderdomshemmet. Det lär ju inte hända misstänker jag.

Så istället för att sälja in mitt eget val, så bjussar jag på en gratis marknadsundersökning som av ekonomiskt logik faller på IKEA, Zanussi, UPO, Smeg tex. En del lyx en del budgetmärken, samma östblocksprylar inuti. Vissa bättre än andra och det är en jävla djungel av skit att gräva i. det jag skummade av som fattig företagare är att Bosch/Siemens lyckats vinna statistiskt mest förtroende hos relevant yrkesfolk.

Trösta dig med att du kanske har tur, vilket verkar vara fallet med många budgetprylar. Har du bygg snyggt så ser ingen jävel vad du plockar ut bärsen från, särskilt inte den tredje fjärde.
 
H
S snowjim skrev:
Hehe ja det blir lätt så. Men på din förra post låter som att du har erfarenhet av IKEAS kyl och frys? Vill de berätta mer? Vår är nu 4 år, ska blir intressant att se hur länge de verkligen håller.
Nej, har inte köpt Ikea, blev varnad från en säker källa. Tyvärr, kan jag inte gå in på mer i detalj från vem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.