Jag byggde ett hus 1983 - 1984 och satte in en serie från IKEA, den satt kvar när jag sålde huset 2003, alltså 19 år.
Det var inga som helst problem med den. Visserligen säger inte det så mycket om kvaliteten idag, men jag tror inte att den har försämrats.
Jag hade 4 barn och sedan flyttade min 2:a fru in med 4 barn, så det har passerat både små och stora barn där.
Svedbergs har jag för mig är lite lågprisgrejer, åtminstone på toalettstolar och dylikt.
Så varför betala 3 gånger mer för ingenting? ;-)
Jag har idag ett kök från IKEA och det är 15 år och lika bra, förutom lite skavsår under åren.
Så jag har stort förtroende för IKEA:s kvalitet och har man ett kök eller badrum som inte kostat så mycket, så när man vill byta så känns det bättre i själen.
Lycka till med vad du än tar.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Jag fick se nu när jag kollade vad våra badrumsskåp hette att IKEA skriver att det är massivt trä i de skåpen, vilket är fel. Spånskivor är inte massivt trä, det är pressad spån med bindemedel. Nu verkar inte det påverka kvalitén, inte hos oss i alla fall, då våra är opåverkade efter 9 år.
Ja fast det är ju bara botten i lådan som är spånskiva, hela stommen är massivt trä och det är ju det som utsätts för fukt.
 
S Sezzi skrev:
Fast såhär skriver de:

Produktbeskrivning
Basmaterial/ Lådförstycke: Massiv furu, Bets, Klar akryllack
Lådsidor/ Lådbakstycke: Massiv furu, Klar akryllack
Lådbotten: Spånskiva, Melaminfolie, ABS-plast
Där har du fel, för serien GODMORGON beskrivs materialet så här:
Produktbeskrivning
Kommod med 2 lådor:
Ram/ Rygglist: Spånskiva, Plastfolie, ABS-plast
Lådförstycke: Spånskiva, Plastfolie, Plastfolie, ABS-plast
Lådsidor/ Lådbakstycke: Massiv björk, Klar akryllack
Lådbotten: Spånskiva, Melaminfolie, ABS-plast
 
Hemnes mörbrun/brunsvart är massivt trä. Det bubblar INTE. Däremot har ikea andra serier som är spånskiva med någon form av beklädnad, och självklart kan dessa bubbla.

Råd till ts; kör på äkta material så slipper du problem. Ikeas produkter av äkta material är bra.
 
  • Gilla
Fruberlundslantliv
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hemnes mörbrun/brunsvart är massivt trä. Det bubblar INTE. Däremot har ikea andra serier som är spånskiva med någon form av beklädnad, och självklart kan dessa bubbla.

Råd till ts; kör på äkta material så slipper du problem. Ikeas produkter av äkta material är bra.
Får ta och fota min mörkbruna/brunsvarta hemnes som har "bubblat" eller tappat lack så att säga..
 
S Sezzi skrev:
Får ta och fota min mörkbruna/brunsvarta hemnes som har "bubblat" eller tappat lack så att säga..
All yta som är målad/lackad kan självklart tappa färg. Trä som utsätts för mycket fukt/väta kan självklart spricka. Bubblar har jag aldrig sett att trä gjort. Inte den typen av målning/betsning som Hemnes svartbruna är gjord med i alla fall.
Absolut! Lägg upp bilder på det. I alla fall jag vill se.
 
Redigerat:
Har Godmorgon kommoder i två badrum sedan 2,5år. Två småbarn.
Än så länge toppskick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.