Vi har köpt ett hus där ett av badrummen är från 1980. Det ska göras om helt och jag funderar på om Ikeas badrumsserie är prisvärd eller håller för dålig kvalitet. Priset för kommod, tvättställ och blandare blir ju 3-4 gånger så högt om man till exempel köper Svedbergs, men vad får man då för de extra pengarna? I grund och botten är ju en kommod bara en pytteliten byrå med två lådor och en utsågning för rör.

Vi är en familj med tre barn och i förra huset tog kommoden stryk av vatten som strilat eller stänkt ner på sidorna när barnen varit lite överentusiastiska i badrummet. Spånskivorna svällde och sprack något. Så frågan är om Ikeas grejer står pall för tuffare tag?
 
Vi har haft IKEAs kommod i ca. ett år snart, den vita högblanka. Kommer inte ihåg vad den heter, Godmorgon?

Funkar klockrent, ingen antydan till fuktskador, ser exakt likadan ut som en Svedbergs kommod som sitter hos en kompis, men de har betalat ca. 3ggr så mycket för den! Se bara till att du har god ventilation

Se också till att lägga silikonsträngar där IKEA rekommenderar det, så ska det inte vara något problem
 
  • Gilla
Sasty
  • Laddar…
Tack för länkarna, den ena hade jag sett förut men då det var sex år gammal info kan ju saker ha förändrats vad gäller Ikeas kvalitet. Erfarenheterna är hur som helst verkligen skiftande.

windestal windestal skrev:
Det finns ju trådar här på Byggahus om detta, verkar vara blandade erfarenheter:

[länk]

[länk]

[länk]
 
windestal
Problemet är väl att om IKEA gjort förändringar som påverkar kvaliteten så kan ingen svara på hur dagens utbud klarar sig i längden, eftersom ingen haft dem länge än. Att någon som haft dem ett år är nöjd ger inte så mycket, om ett år till har kanske något hänt, eller om två år... (Någon som haft dem ett år och är missnöjd ger mer.) Det enda man kan gå på är de som haft det ett antal år (5+?) och hoppas att det inte har ändrats för mycket, varken åt det bättre eller sämre, utan att det duger som beslutsunderlag, och då är även lite äldre trådar aktuella, så länge det gäller produkter som fortfarande säljs. Sen finns det många fler trådar också, äldreäoch yngre, jag orkade bara länka tre...
 
  • Gilla
Sasty
  • Laddar…
I länkarna verkar det endast vara serien Hemnes som haft fuktproblem.
 
Vi har hemnes i ens badrummet och godmorgon i det andra! Båda är fortfarande fina efter 3 respektive 4 år!
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Har Hemnes kommod i mitt lilla badrum. Ytan har blivit skadad av vatten, man får nog se till att torka av det ordentligt varje gång om det inte ska hända.
 
Det är också t.ex. olika material i olika Hemnes. Vi hade den lackade vita först och den svällde och blev skitful, bytte till svartbruna som är i massivt trä och den har hållit i flera år. De andra modellerna vet jag inte. Är själv sugen på den gråa men är rädd att den blir som den vita, jag är skeptisk till den sortens material i badrum och föredrar massivt trä.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Jag har den svartbruna, fattar inte riktigt för den har "bubblat" på ytan, men det ska vara betsat massivt trä??
 
S Sezzi skrev:
Jag har den svartbruna, fattar inte riktigt för den har "bubblat" på ytan, men det ska vara betsat massivt trä??
Ja det är betsat massivt trä. Konstigt att den bubblat, våran står precis bredvid badkaret och ser inte minsta fel på den. Stått där åtminstone 4 år.
 
S Sasty skrev:
Vi har köpt ett hus där ett av badrummen är från 1980. Det ska göras om helt och jag funderar på om Ikeas badrumsserie är prisvärd eller håller för dålig kvalitet. Priset för kommod, tvättställ och blandare blir ju 3-4 gånger så högt om man till exempel köper Svedbergs, men vad får man då för de extra pengarna? I grund och botten är ju en kommod bara en pytteliten byrå med två lådor och en utsågning för rör.

Vi är en familj med tre barn och i förra huset tog kommoden stryk av vatten som strilat eller stänkt ner på sidorna när barnen varit lite överentusiastiska i badrummet. Spånskivorna svällde och sprack något. Så frågan är om Ikeas grejer står pall för tuffare tag?
Jag renoverade vårat ena badrum för 9 år sedan och satte då in IKEAs God morgon med tvättställ Oden. Finns inte en antydan till fuktskador ännu trots att vi i anslutning till det badrummet har en bastu som i stort sett används en gång i veckan. Efter bastubadet vädras bastun genom badrummet. Ventilationen styrs med en fläkt med fuktavkänning så det hjälper naturligtvis till att hålla kommod och även ett högskåp i samma serie opåverkade av fukten vid bastu och dusch. Redigerat: Vi har det brunsvarta som de kallar det.
 
Redigerat:
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Ja det är betsat massivt trä. Konstigt att den bubblat, våran står precis bredvid badkaret och ser inte minsta fel på den. Stått där åtminstone 4 år.
Tror jag ska ta ett snack med Ikea.. Jag brukar ändå alltid torka av den när man duschat och det har skvätt lite mot den.
 
S Sezzi skrev:
Jag har den svartbruna, fattar inte riktigt för den har "bubblat" på ytan, men det ska vara betsat massivt trä??
Jag fick se nu när jag kollade vad våra badrumsskåp hette att IKEA skriver att det är massivt trä i de skåpen, vilket är fel. Spånskivor är inte massivt trä, det är pressad spån med bindemedel. Nu verkar inte det påverka kvalitén, inte hos oss i alla fall, då våra är opåverkade efter 9 år.
 
  • Gilla
Sezzi
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Jag fick se nu när jag kollade vad våra badrumsskåp hette att IKEA skriver att det är massivt trä i de skåpen, vilket är fel. Spånskivor är inte massivt trä, det är pressad spån med bindemedel. Nu verkar inte det påverka kvalitén, inte hos oss i alla fall, då våra är opåverkade efter 9 år.
Fast såhär skriver de:

Produktbeskrivning
Basmaterial/ Lådförstycke: Massiv furu, Bets, Klar akryllack
Lådsidor/ Lådbakstycke: Massiv furu, Klar akryllack
Lådbotten: Spånskiva, Melaminfolie, ABS-plast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.