S
Ja. De ska justeras så att det hela sitter på rätt millimeterhöjd.
 
  • Gilla
sushirulle och 1 till
  • Laddar…
Felet ni gjorde när jag nu kollade beskrivningarna var att inte utgå från den som gäller för ugnen Anrätta som beskriver tydligt hur den ska installeras, vilka hål som ska användas och höjden från botten inkl. justering.. Bilden som är inklippt gäller skåpet Metod och med kylskåp.
 
Jag håller och på att montera Ikea anrätta ugn + mikro och har satt det undre hyllplanets konsoler på exakt 567 mm. Då får jag denna fula glipa mellan ugn och mikro. Ser ju idiotiskt ut när metallskenan ovan inte ligger an mot ugnen. Förstår inte vad jag gjort för fel? Har kontrollmätt ett antal gånger. Kan ju lösa det genom att skita i de 567 mm möjligtvis.
Glipa mellan installerad Ikea ugn och mikrovågsugn i ett köksskåp, med en synlig metallskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte det fläktutblåset?
 
  • Gilla
toffeh och 1 till
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Jag håller och på att montera Ikea anrätta ugn + mikro och har satt det undre hyllplanets konsoler på exakt 567 mm. Då får jag denna fula glipa mellan ugn och mikro. Ser ju idiotiskt ut när metallskenan ovan inte ligger an mot ugnen. Förstår inte vad jag gjort för fel? Har kontrollmätt ett antal gånger. Kan ju lösa det genom att skita i de 567 mm möjligtvis.
[bild]
T toffeh skrev:
Jag håller och på att montera Ikea anrätta ugn + mikro och har satt det undre hyllplanets konsoler på exakt 567 mm. Då får jag denna fula glipa mellan ugn och mikro. Ser ju idiotiskt ut när metallskenan ovan inte ligger an mot ugnen. Förstår inte vad jag gjort för fel? Har kontrollmätt ett antal gånger. Kan ju lösa det genom att skita i de 567 mm möjligtvis.
[bild]
Ser ut exakt som hemma hos mig. Stör mig inte alls på det. Det måste ju kunna cirkulera luft kring ugnarna...
 
  • Gilla
toffeh
  • Laddar…
Vår montering
Inbyggda köksapparater med svarta luckor och rostfria detaljer, inklusive ugn och mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vår montering
[bild]
Det där ser lite bättre ut tycker jag. Det är avståndet mellan plåten man satte framför mikron till toppen av ugnen jag stör mig på. Funderar på om jag gjort något fel. Allt annat sitter bra. Avståndet mellan mikrovågsugn och ugnspanel i köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
toffeh löste du problemet med springan mellan ugn och micro? Jag sitter i samma sits nu
 
Jag fick liknande springa fast med Siemens ugn och micro. Jag målade hyllplanet svart samt de metalldelar som syntes, man tänker inte alls på det
 
Är det inte Ikeas mikrovågsugnar som har fyra plastfötter där de antingen höjer mikron 4 eller 8mm beroende på vilket håll man sätter dem? Där har du kanske 4mm att tjäna?
 
R Rick89 skrev:
toffeh löste du problemet med springan mellan ugn och micro? Jag sitter i samma sits nu
Nej har ignorerat problemet tills vidare. Kanske tar tag i det när allt annat är på plats :). Men skriv gärna om du hittar lösningen.
 
J J-O skrev:
Är det inte Ikeas mikrovågsugnar som har fyra plastfötter där de antingen höjer mikron 4 eller 8mm beroende på vilket håll man sätter dem? Där har du kanske 4mm att tjäna?
Tänk bara på luftcirkulationen runt ugnen
 
Jag har siemens vitvaror men det finns fötter på deras micros med. Problemet är om jag sänker micron(max uppskruvad) så blire glipa mellan micro o överskåp, kanske blir så att jag sänker micron så blir det snyggt mellan ugn/micro så får man göra nått ovanför sedan. Ang vent för ugn/micro så är deras "kroppar" mindre än framstyckena så utrymme finns för "andningen" sen är det ju ventilerade hyllplan i skåpet, men rätta mig gärna om jag har fel :)
 
  • Siemens mikrovågsugn och ugn inbyggda i kök med speglande glasfront och rostfria handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
z-m
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Jag håller och på att montera Ikea anrätta ugn + mikro och har satt det undre hyllplanets konsoler på exakt 567 mm. Då får jag denna fula glipa mellan ugn och mikro. Ser ju idiotiskt ut när metallskenan ovan inte ligger an mot ugnen. Förstår inte vad jag gjort för fel? Har kontrollmätt ett antal gånger. Kan ju lösa det genom att skita i de 567 mm möjligtvis.
[bild]
Ikea har ett metallhyllplan för ugn/mikro som löser det där

https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-konsoll-foer-ugn-foerzinkad-10301960/
 
Lägger en bump då jag har hamnat i samma situation med den näst sista lådan som inte stänger.
Hur löste du det?
Har kontrollmätt att mått under skena till ugn är 576 mm.
 
  • Halvöppen låda under ugn som inte stänger helt, mätverktyg syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.