min personliga uppfattning och den information jag som köksmontör fått fram från olika av varandra oberoende källor är att just densiteten i Ikeas spånskivor är lägre än de flesta andra kökstillverkares vilket gör att de inte är bättre än andra trots att de är tjockare som många får för sig.
Precis som Nimajneb skriver så är de lite kraftigare just vid infästningarna men inte något vidare i övrigt.

Melaminskiktet på deras stommar är dessutom också tunnare vilket gör att den vita ytan blir mer gråaktig än andra köksleverantörers.

Dock snackar vi prisvärdheter så är de helt ok för de pengarna och som så många ggr annars så får man ju det man betalar för.

Personligen valde jag ett märkeskök för att jag ville få en annan färg än vit på stommen när jag nyligen bytade ut mitt 10 år gamla Ikeakök här hemma.

Det finns alltså andra fördelar med märkeskök än bara kvalitén... ;)
 
Jag tyckte att det är främst när man skruvar ihop skåpen som man märker skillnaden. Den erfarenhet jag har är att man måste vara så himla försiktig och petnoga när man skruvar ihop Ikeas skåp för att inte skruva igenom eller att skruven inte tar. Sen tyckte jag att skruvarna inte drog ihop lika bra på Ikea skåpet som på Sentens, att det glipar mer. Men det tycker jag iofs är ett generellt problem med Ikea möbler inte bara deras köksskåp.

Om man väl fått ihop det och man nu kan få det snyggt tycker jag att det kanske inte känns som någon större skillnad. (Det är ett högskåp utan lådor mitt Ikea skåp) Lådorna är en helt annan historia...

/C
 
O
Jag har inte haft några problem med att skruva ihop mitt ikea kök. Tycker att det håller bra kvalitet. Men man kan inte jämföra med att köpa ett märkeskök som marbodal t.ex det är helt olika divisioner. och kostar desto mer. Jag skulle inte tveka att köpa ett Ikea kök igen. Jag är nöjd. Jag personligen har inte upplevt några problem med ikeas möbler, mer än om man köper deras billigaste möbler.
Så jag kan absolut rekommendera ikea. Problemet med att fråga på ett forum om Ikea är att det finns en massa som anser sig veta allt och att Ikea bara är skit men de har inte köpt några ikea möbler., men nästan hela mitt hem kommer från ikea det är inga problem alls!
Så om man pratar om kök i prisklassen där ikea håller hus skulle jag inte tveka att köpa ikea, därför att jag litar mer på deras kvalitet, samt deras reklamationsservice är outstanding.
 
Det handlar förstås mycket också om hur tålmodig och hur händig man är. Om man som jag är hetsig och inte särskilt händig fungerar det nog sämre att skruva Ikea kök än om man är tålmodig och har händigheten i fingrarna (något jag verkligen önskar att jag hade).

Det är väl en himla tur att det finns olika varianter märken och företag så att var och en kan få vad den vill ha. Så att även jag kan få möbler som går att använda :) utan att det sticker ut en bit skruv i sidan, eller att det skevar för att jag smulat sönder spånskivan.
 
Ripley skrev:
Det handlar förstås mycket också om hur tålmodig och hur händig man är. Om man som jag är hetsig och inte särskilt händig fungerar det nog sämre att skruva Ikea kök än om man är tålmodig och har händigheten i fingrarna (något jag verkligen önskar att jag hade).

Det är väl en himla tur att det finns olika varianter märken och företag så att var och en kan få vad den vill ha. Så att även jag kan få möbler som går att använda :) utan att det sticker ut en bit skruv i sidan, eller att det skevar för att jag smulat sönder spånskivan.
Ska jag vara uppriktigt så låter det som du aldrig skruvat ihop en Ikea köksstomme.
Vilka skruvar menar du att man skulle kunna skruva snett så att skruvar kommer ut på sidan? Det låter mer som en skröna som andra köksförsäljare ev kan försöka med.
 
Nä, jag har inte skruvat ihop hela Ikea kök, det har jag inte men vi har använt kökskåp från ikea på andra ställen, i badrummet exempelvis.

Jo men om man skruvar för hårt och smular spånet trycks det ihop och då har det hänt att jag fått skruvarna igenom. Å andra sidan kan jag tycka att de på andra ställen har för korta skruvar eller beslag, så att det inte tar ihop ordentligt utan glipar. Men som sagt, jag tror att en hel del beror på handlaget också.

Vad man lägger i begreppet kvalitet eller prisvärt är ju faktiskt olika från person till person beroende på vad man lägger värde på och tycker är viktigt, det finns inte bara en sanning och den är som alltid vare sig svart eller vit utan alla nyanser av grått. Och mina inlägg var bara menade som mina personliga åsikter och erfarenheter.
 
Ripley skrev:
Nä, jag har inte skruvat ihop hela Ikea kök, det har jag inte men vi har använt kökskåp från ikea på andra ställen, i badrummet exempelvis.

Jo men om man skruvar för hårt och smular spånet trycks det ihop och då har det hänt att jag fått skruvarna igenom. Å andra sidan kan jag tycka att de på andra ställen har för korta skruvar eller beslag, så att det inte tar ihop ordentligt utan glipar. Men som sagt, jag tror att en hel del beror på handlaget också.

Vad man lägger i begreppet kvalitet eller prisvärt är ju faktiskt olika från person till person beroende på vad man lägger värde på och tycker är viktigt, det finns inte bara en sanning och den är som alltid vare sig svart eller vit utan alla nyanser av grått. Och mina inlägg var bara menade som mina personliga åsikter och erfarenheter.
Uppenbarligen blandar du ihop ett faktumskåp med något annat då det inte finns några skruvar som går att skruva igenom.
Kan du inte berätta vilka skruvar du skruvar igenom enligt nedan monteringsanvisning.
http://www.ikea.com/assembly_instru...-40x70-50x70-60x70-80x70__AA-19821-11_pub.PDF
 
Ok, till att börja med får jag väl be om ursäkt för att ha kallat beslagen (rätt uttryck?) för skruvar. Men det är i alla fall de de platta (skruvarna) som i Ikeas beskrivning heter 113434 som vid flera tillfällen (inte bara på köksstommar) smulat/spräckt spånskivan. Sen tycker jag att när man ska dra ihop dem med dem med de långa skruvarna (jag kan bara inte låta bli) 112996 så tycker jag att de ofta inte drar ihop utan bara låser fast dem, vilket gör att sidorna på långa skåp blir lite lätt bananformade.

Så, räcker det som rättfärdigande? Jag har i vilket fall som helst inte lust att förstöra tråden mer med beskrivningar på hur jag monterar köksskåp. Trådstartaren frågade efter praktiska erfarenheter från användare, men det här blir nästan löjligt.

För att summera, min praktiska och framförallt personliga erfarenhet är att de andra köksstommar jag har skruvat ihop dvs Sentens/Marbodal var i mitt tycke av bättre kvalitet än Ikeas, åtminstone när det gäller själva monteringen. Andra tycker annorlunda vilket för min del är helt självklart, vi fungerar på olika sätt, har olika mycket erfarenhet och värdesätter kanske helt olika saker. Och det är väl olika sidor man vill ha när man frågar på ett forum. Åsikter och tyckanden går liksom inte att bevisa och så himla trist det blir om vi alla ska måsta tycka likadant.

/C
 
Ripley skrev:
Ok, till att börja med får jag väl be om ursäkt för att ha kallat beslagen (rätt uttryck?) för skruvar. Men det är i alla fall de de platta (skruvarna) som i Ikeas beskrivning heter 113434 som vid flera tillfällen (inte bara på köksstommar) smulat/spräckt spånskivan. Sen tycker jag att när man ska dra ihop dem med dem med de långa skruvarna (jag kan bara inte låta bli) 112996 så tycker jag att de ofta inte drar ihop utan bara låser fast dem, vilket gör att sidorna på långa skåp blir lite lätt bananformade.

Så, räcker det som rättfärdigande? Jag har i vilket fall som helst inte lust att förstöra tråden mer med beskrivningar på hur jag monterar köksskåp. Trådstartaren frågade efter praktiska erfarenheter från användare, men det här blir nästan löjligt.

För att summera, min praktiska och framförallt personliga erfarenhet är att de andra köksstommar jag har skruvat ihop dvs Sentens/Marbodal var i mitt tycke av bättre kvalitet än Ikeas, åtminstone när det gäller själva monteringen. Andra tycker annorlunda vilket för min del är helt självklart, vi fungerar på olika sätt, har olika mycket erfarenhet och värdesätter kanske helt olika saker. Och det är väl olika sidor man vill ha när man frågar på ett forum. Åsikter och tyckanden går liksom inte att bevisa och så himla trist det blir om vi alla ska måsta tycka likadant.

/C
Ok,

Så nu har du gjort en 180gradare och plötsligt så är det inga skruvar som går igenom.
Nu påstår du att beslaget som drar ihop stommen plötsligt spräcker spånskivan. Om detta vore sant skulle du tillsammans med miljontals andra direkt reklamera. Själv ser jag det som en omöjlighet att spräcka stommen med detta beslag, men som sagt du måste råkat ut för något exceptionellt.
At sedan skåpen blir bananformade kan säker hända men så fort du sätter bakstycket på plats så blir det rakt och rätvinkligt så kanske du glömde bakstycket.

Annars är min uppfattning om Ikea skåpen att dom är lätta att montera samt att det i princip inte går att göra fel om man följer instruktionen.
 
Mikael_L
Min personliga erfarenhet efter att ha skruvat ihop ett (1) IKEA-kök är att det kändes riktigt bra.
Stommarna gick snabbt och enkelt att montera ihop. Det fanns inga uppenbara riskmoment vad jag ser, där man kan tänka fel eller måste ha något synnerligt bra handlag för att lyckas.

Det som man antagligen lättast råkar ut för är att när man spikar fast bakstycket så kan en spik komma ut genom melaminet på antingen in eller utsidan om man spikar ganska snett eller väldigt nära kanten. Men man har ju 9mm vingelmån på varje sida, så normalfumliga ska nog lyckas bara man inte glömmer av sig helt.
Jag klarade varenda spik galant, skulle jag haft fler stommar att göra hade jag f.ö. kört med tryckluftsdrivna klammerpickan, men jag kom på den först då jag monterat hälften av stommarna, och då iddes jag inte bära fram kompressor, slang och allt för det lilla som var kvar.

Jag modifierade förövrigt två stommar, en 30cm bänkskåpsstomme kapades ner till 20cm, och en väggskåpsstomme togs ner på höjden.
Det var inga problem där heller. Jag märkte då aldrig av någon sämre kvalitet lokalt på spånskivan.

Men jag har aldrig monterat något annat kök, så jag har ju inget att jämföra med.
Jag skulle kanske varit mycket lyckligare ...?
Eller kanske bara mycket fattigare?
 
Håller med dig om att det med som teoretiskt skulle kunna gå snett är spikande av bakstycket, men efter att ha satt ihop faktum, pax, Billy, gomorron osv har det aldrig hänt.
Att modda höjden är nog nya problem, däremot om man ska ha nya infästningar på andra ställen än dom förstärkta banden så kan det nog bli skört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.