Säkert redan postat men jag såg inget när jag sökte
Vit luftvärmepump monterad på en vägg intill en terrakottakruka och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ikea börjar sälja luftvärmepumpar ihop med Polarpumpen, man blir kund hos Polarpumpen.
Samsung och Daikin maskiner.

Va tror ni om minsta som ac i sovrummet?
https://www.ikea.com/se/sv/clean-energy/heat-pumps/
 
FredrikR FredrikR skrev:
Säkert redan postat men jag såg inget när jag sökte
[bild]
Ikea börjar sälja luftvärmepumpar ihop med Polarpumpen, man blir kund hos Polarpumpen.
Samsung och Daikin maskiner.

Va tror ni om minsta som ac i sovrummet?
[länk]
Den funderar jag på till garaget.
Nu blev det plötsligt väldigt mycket mer intressant!
 
Jag är väldigt nöjd med min Daikin från Polarpumpen. WiFi som gör att jag kan styra den både från hemautomatisering och mobil, samt inte att förglömma - den är väldigt energieffektiv.
 
Oj! Hur kan Ikea samarbeta med polarpumpen som är så fruktansvärt dåliga (enligt tidigare inlägg?)? Eller är de inte så hemska?
Har både luft/vatten och luft/luft från mitsubishi köpt hos polarpumpen som jag är nöjd med...
 
S swirve skrev:
Oj! Hur kan Ikea samarbeta med polarpumpen som är så fruktansvärt dåliga (enligt tidigare inlägg?)? Eller är de inte så hemska?
Har både luft/vatten och luft/luft från mitsubishi köpt hos polarpumpen som jag är nöjd med...
Tja, IKEAs egen kvalitet är väl inte heller något att skryta med?
 
U
B b8q skrev:
Tja, IKEAs egen kvalitet är väl inte heller något att skryta med?
nu är det väll dock inte kvaliten som polarpumpen fått skit för utan för deras kundservice där Ikea, enligt mig, är helt i världsklass.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
nu är det väll dock inte kvaliten som polarpumpen fått skit för utan för deras kundservice där Ikea, enligt mig, är helt i världsklass.
Kan instämma. Inte ens fått svar av Polarpumpen på enkla säljfrågor trots 3 försök. Noll respons. Därav skulle jag aldrig lägga mina pengar i deras händer
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
engs
Prislista för olika värmepumpsinstallationer med alternativ för 4m eller 10m rör och tillbehörspaket, med och utan ROT-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får upp dessa alternativ när jag tittar vidare.

Ursäkta en idiot angående värmepumpar, aldrig ägt en annat än i kyl/frys...
"4m rör" måste vara mellan utedel och innerdel, kan man dra slang på innervägg för att få enheten längre in i rummet. Ser inga på bilderna men är väl för det ska se snyggare ut. Eller måste den sitta på yttervägg med slang rakt in bakifrån till innerdel?

Spänningssätter man normalt en värmepump från innerdel eller yttre enhet? Så man kan förbereda.

Mark eller väggmontage - Har det någon praktisk betydelse, gissar det är mest risk för ljudstörning om det sitter på vägg, eller är det någon annan skillnad? Bör man gjuta ett mindre fundament om det ska vara markmontage.
Borde vara enklare komma undan med kort slang om den sitter på vägg, samt bättre skyddad under takfot tycker jag.
 
engs engs skrev:
[bild]
Får upp dessa alternativ när jag tittar vidare.

Ursäkta en idiot angående värmepumpar, aldrig ägt en annat än i kyl/frys...
"4m rör" måste vara mellan utedel och innerdel, kan man dra slang på innervägg för att få enheten längre in i rummet. Ser inga på bilderna men är väl för det ska se snyggare ut. Eller måste den sitta på yttervägg med slang rakt in bakifrån till innerdel?

Spänningssätter man normalt en värmepump från innerdel eller yttre enhet? Så man kan förbereda.

Mark eller väggmontage - Har det någon praktisk betydelse, gissar det är mest risk för ljudstörning om det sitter på vägg, eller är det någon annan skillnad? Bör man gjuta ett mindre fundament om det ska vara markmontage.
Borde vara enklare komma undan med kort slang om den sitter på vägg, samt bättre skyddad under takfot tycker jag.
Borde vara möjligt att dra slangen längs innervägg om man inte störs av det estetiska, de 2 lvp vi tidigare ägt var monterad på yttervägg, med väggfäste. Vägg eller mark är för att som du är inne på, miska ljud och vibrationer.
Tror du normalt sett förser innedelen mer spänning, sedan kabel ut med slangarna till utedelen.
 
engs engs skrev:
[bild]
Får upp dessa alternativ när jag tittar vidare.

Ursäkta en idiot angående värmepumpar, aldrig ägt en annat än i kyl/frys...
"4m rör" måste vara mellan utedel och innerdel, kan man dra slang på innervägg för att få enheten längre in i rummet. Ser inga på bilderna men är väl för det ska se snyggare ut. Eller måste den sitta på yttervägg med slang rakt in bakifrån till innerdel?

Spänningssätter man normalt en värmepump från innerdel eller yttre enhet? Så man kan förbereda.

Mark eller väggmontage - Har det någon praktisk betydelse, gissar det är mest risk för ljudstörning om det sitter på vägg, eller är det någon annan skillnad? Bör man gjuta ett mindre fundament om det ska vara markmontage.
Borde vara enklare komma undan med kort slang om den sitter på vägg, samt bättre skyddad under takfot tycker jag.
Jag lät dem montera den på lecavägg och med ljuddämpare och jag hör den inte alls trots att jag sover i rummet bredvid. Träväggar är nog svårare att få helt tyst, då är det nog bättre med markställning (grannen har i träväggen och trots ljuddämpare så hör jag den svagt).
 
P pennybridge skrev:
Kan instämma. Inte ens fått svar av Polarpumpen på enkla säljfrågor trots 3 försök. Noll respons. Därav skulle jag aldrig lägga mina pengar i deras händer
Min erfarenhet är tvärtom, de kunde svara på frågorna och installatören var väldigt bra. Jag tror det till viss del handlar om tur/otur. Nu ringde iofs jag...
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
engs
FredrikR FredrikR skrev:
Borde vara möjligt att dra slangen längs innervägg om man inte störs av det estetiska, de 2 lvp vi tidigare ägt var monterad på yttervägg, med väggfäste. Vägg eller mark är för att som du är inne på, miska ljud och vibrationer.
Tror du normalt sett förser innedelen mer spänning, sedan kabel ut med slangarna till utedelen.
Det estetiska kvittar i detta utrymme. Även ljudnivån. Om montage kan ske där jag önskar blir det på yttervägg mot en allmänning där vi sällan vistas och ingen rågranne finns, så ingen kommer störas av ljudet vare sig inomhus eller utomhus. På sikt kanske det blir mer boendemiljö, gäststuga eller för uthyrning, men de får väl stå ut...

pacman42 pacman42 skrev:
Jag lät dem montera den på lecavägg och med ljuddämpare och jag hör den inte alls trots att jag sover i rummet bredvid. Träväggar är nog svårare att få helt tyst, då är det nog bättre med markställning (grannen har i träväggen och trots ljuddämpare så hör jag den svagt).
Träväggar här, tunna sådana dessutom. Men om det är endast ljudnivån kvittar det på denna plats.
 
Postorder + samsung + Ikea
Jan den kombon locka många ;)
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
engs
Om du kollar runt bland kylfirmor så är det extremt få som säljer samsung.
Mest postorder och typ Elgiganten som säljer dessa till privatpersoner.
Tror du att det är för att dom är så bra som ingen säljer dom och supporten är toppklass :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.