Varför är det alltid någon som misstror såna här trådar? Första inlägget lades in i går kväll. Knappt sju timmar senare är någon inne och ifrågasätter bristen på bilder och så kommer kommentarer om troll som ett brev på posten.... Det är förmodligen inte alla som sitter med kameran i högsta hugg för den händelse någon inte förstår "... när jag skulle lyfta klappstolen som ryggstödet lossna helt och stolen (vid tillfället ihopvikt) ramla ner med 2 stycken vassa "metallpinnar" som håller ryggstödet slog i golvet, så kanske 2 märken motsvarande 2 st 10öringar uppkom."
Sen blir man förnärmad när man får lite mothugg och börjar hojta om förolämpningar.... Som man behandlar andra blir man ofta behandlad själv....
 
  • Gilla
Mattias_Maria och 3 till
  • Laddar…
Att använda en smartphone att göra inlägg med och inte kunna använda kamera funktionen i den samma gör att man kan undra.....
Att det bli märken i trägolv får man nog dessvärre räkna med även om det inte ska beror på att stolen gick sönder.....
 
  • Gilla
cem77 och 1 till
  • Laddar…
Har själv reklamerat ett skadat golv pga av två felaktiga soffor (limning som släppt). Så snart det var klart att sofforna defakto var felaktiga så löste IKEA allt utan knussel. Hittar dom inget fel på din stol så har du nog lite att hämta.... med all rätt.
Mao - vad var fel på stolen? IKEA skickade själva en möbelsnickare till oss för att titta på sofforna, dom är således inte helt ovilliga att undersöka saken vidare själva om det finns underlag.

I min bok så är IKEA väldigt bra att ha att göra med i sådana här fall, men dom ger givetvis inte ett nytt golv till någon utan en solklar reklamation, typ konstruktionsfel som i vårt fall.

Mitt tips - Fota och beskriv TYDLIGT vad du anser är fel på stolen och hur detta felet skadat golvet. I vårt fall hade vi mail växling ett par dagar innan vi hade samförstånd om vad varje part riktigt menade. (Inte lätt att beskriva hävarmseffekt i en soffstomme - Armstöd - Fot och fotens utformning, fästpunkt etc vs anläggningsyta mot golv i ren text... ) -Någon som fattade? :)

Lycka till!
 
Nu såg jag högre upp i tråden vad som orsakat skadan - Känns inte helt enkelt att få ut ersättning för att ryggstödet lossnat. Framgår det tex att stolen skall lyftas i hopfällt läge i ryggstödet? Om det inte gör det utan det står något i stil med "Stolen skall i hopfällt läge flyttas med försiktighet" är det troligen ganska kört....
 
Jag vet faktiskt inte om den gör det.. Men det är ju bara ringa och fråga
 
Faktum är att en del är onödigt kritiska då jag inte alls ser det så omöjligt med ersättningskrav.

Konsumentköplagen är den som gäller när ts köpte sin stol. Enligt den har man rätt att reklamera om varan inte överensstämmer med vad köparen borde haft rätt att förvänta sig. Köparen har dessutom rätt till skadestånd för den skada denne lidit, läs konsumentköplagen paragraf 30-32.

Däri omfattas rätt till skadestånd både på golvet men även merkostnader såsom utebliven arbetsinkomst etc. Sålänge det är kostnader som går att styrka.

Är golvet såpass nytt så har du rätt att få en vettig lösning, bedömer deras golvläggare att lagning är möjlig så kan ni prova. Annars kanske omläggning ändå blir lösningen alternativt lagning plus ekonomisk ersättning. Presentkort är en bra lösning som någon skrev då det troligen är lättare att förhandla fram en rimlig summa.

Är det ett billigt laminatgolv så bör förväntningarna vara något lägre än om det var ett nytt dyrt trägolv.

Du får förhandla, om du inte är nöjd så förhandla igen eller begär omprövning
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
O
Då backar jag direkt från mitt tidigare inlägg....
Nu har vi alla fått perfekt svar från allas vårt lagproffs!

Klockrent! tack Lolle för den infon!
 
Tack Lolle!
Där lärde jag mig något nytt också! :)

Vad det gäller IKEA garanti så har jag bara gott att säga också. Vi hade en inbyggnads-mikro som smällde, två dagar senare kom en reparatör och bytte ut den och tog med sig den gamla.
Skåpluckor som färgen släppte på skickade de nya efter att jag skickat bilder på dem. Aldrig något knussel eller prat om avdrag.
 
Lolle skrev:
Faktum är att en del är onödigt kritiska då jag inte alls ser det så omöjligt med ersättningskrav.

Konsumentköplagen är den som gäller när ts köpte sin stol. Enligt den har man rätt att reklamera om varan inte överensstämmer med vad köparen borde haft rätt att förvänta sig. Köparen har dessutom rätt till skadestånd för den skada denne lidit, läs konsumentköplagen paragraf 30-32.

Däri omfattas rätt till skadestånd både på golvet men även merkostnader såsom utebliven arbetsinkomst etc. Sålänge det är kostnader som går att styrka.

Är golvet såpass nytt så har du rätt att få en vettig lösning, bedömer deras golvläggare att lagning är möjlig så kan ni prova. Annars kanske omläggning ändå blir lösningen alternativt lagning plus ekonomisk ersättning. Presentkort är en bra lösning som någon skrev då det troligen är lättare att förhandla fram en rimlig summa.

Är det ett billigt laminatgolv så bör förväntningarna vara något lägre än om det var ett nytt dyrt trägolv.

Du får förhandla, om du inte är nöjd så förhandla igen eller begär omprövning
Tack! Var exakt detta jag leta efter.
 
O
engdahl_86 skrev:
Tack! Var exakt detta jag leta efter.
Men somliga verkar ju göra allt annat än försöka ge råd/hjälpa till, utan spenderar tiden med att försöka hänga ut en som oseriös.
Ingen aning om de "härjar troll" på dessa forum, men uppenbarligen verkar det finnas eftersom folk står på tårna...

Och Enk Projektet din kommentar säger ju definitivt mer om dig än om mig.
Tycker inte riktigt om din ton i inlägget.... Även om inte det inlägget du hänvisar till kanske inte tonen var den bästa... Så behöver du inte själv ha den ton du har...
Oavsett...
Nu har du fått de svar du behöver! Du har även fått lagrum att hänvisa till så nu har du verkligen fått mycket kött på benen!
Så lycka till! hoppas att det går bra!!
 
Jag har raderat onödiga inlägg i den här tråden. Vi håller oss till att hjälpa TS med sin frågeställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.