Hej! Har/hade en ikea klappstol som verkar ha ett produktfel som ledde till att jag fick 2 st jack i mitt golv. Golvet är nylagt sen 1 år sen och de ser inte alls kul ut!
Stolen är inskickad till ikea varvid dom har skickat vidare för "teknisk analys", men enligt senaste samtalet verkar dom instämma med att stolen inte riktigt är som den bör.

Personen jag tala med sa att dom kunde skicka hit en hantverkare och försöka byta just den "plankan" i golvet men vad jag vet så går det inte med mitt laminatgolv, utan man måste riva det från slutet (är ej ikea golv).

Tillslut föreslog personen att man bara kanske kunde göra någon liten lagning så det ser bra ut, vilket jag misstycker ganska rejält.
Om så skulle ske så sa jag att jag hellre "lagar" det själv än tar ledigt från jobbet för att vänta in en snickare för att släppa in.
Då blev jag erbjuden 700:- i presentkort som ersättning om jag löser det själv

Jag godtog inte detta och personen skulle höra av sig igen om någon dag.
Då är frågan, vad kan jag kräva?
Tydligen har ikea någonting som ska ersätta/laga som i mitt fall golvet om det skadas av en felaktig produkt.

Någon som kan mer om detta? Ska man hårddra det så önskar man att en golvläggare ska tas in för en offert att riva upp och byta, sen lägga tillbaka golvet, Och den summan tycker jag borde ligga närmre till hand, men vet ju ej hur deras försäkring/garanti eller vad det nu är fungerar.

Hjälp!
 
Redigerat:
Det finns jätte fina saker att laga skador i golv med, bara rätt person som gör det så ser du inte att det är lagat sen...

Föreslå att du tar dit en golvfirna och vidarebefordrar fakturan till Ikea.

Tror inte du lyckas få golvet utbytt.
 
Nä, det lär inte lyckas med några större krav... De kan alltid hävda att "normal försiktighet" ska iaktas med stolar på trägolv. Jag tror du ska vara nöjd med att du får ut något alls...
Som Fruppe säger så finns det väldigt bra lagningssatser till trägolv.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
vilken stol gäller det?
 
Nåt foto som mer kan beskriva hur stor skadan är?

Nu vet jag ju inte något om ditt golv men massor nyproducerade lägenheter är golvet av skräpkvalite. Minsta belastning skapar repor/hjulspår/märke.
 
En bekant hade en IKEA matta på deras vitlaserade golv som efter ett par månader lämnade en gul fyrkant precis i mattans storlek - IKEA kompenserade honom ekonomiskt men jag har ingen aning om hur mycket det rörde sig om. Sen att processen tog ett par månader är en annan femma...
 
B
Företaget dom jag jobbade åt förut åkte på någon takmålning då de sålt värmeljus som sotade väldigt mycket.
Var även ett fall där en halkmatta färgade ett badkar, där tror jag de lyckades få tag i ett medel som fixade det.

Ge dem en chans att reparera skadan och se till att iaf få nån form av ersättning för att du tar ledigt för att vakta hantverkaren, presentkort är billigt för dem och till hyfsad nytta för dig.
 
Tack för alla svar! Skönt att höra att det förmodligen går att laga ut större visuell skillnad!
Skadan är inte direkt stor, var när jag skulle lyfta klappstolen som ryggstödet lossna helt och stolen (vid tillfället ihopvikt) ramla ner med 2 stycken vassa "metallpinnar" som håller ryggstödet slog i golvet, så kanske 2 märken motsvarande 2 st 10öringar uppkom.

Men ska försöka kräva vad det nu kommer att kosta en hantverkare att fixa det, säg en va 2- 4h om han ska kolla på det, fixa fram lämpligt matrial osv. Kostar säkert upp mot 2000:-, eller vad tror ni?
Kommer fortfarande ha skada pga en skada som uppkom av en felaktig produkt.
Pengarna är egentligen skit samma, så synd bara på nylagt golv! Hade det varit av min vårdslöshet hade de varit en annan femma!

(Får vad glad att den inte hamna på fot/hund/bebis då kanterna var extremt vassa =))
 
vilken klappstol?
 
Jeff heter den
 
Anmäl på försäkringen och be Ikea stå för självrisken 1500kr
 
Tommor skrev:
Anmäl på försäkringen och be Ikea stå för självrisken 1500kr

Tror du försäkringen täcker sånt om man inte har drulle?
 
kan du förklara hur den skadade golvet?

Åkte ryggstödet av och stolen gjorde en volt och landade upp och ner? :)

Har själv ett par stycken och har funderat på hur det kan hända :)
 
RoTe
Varför innehåller alltid såna här trådar en otrolig brist på bilder? ;)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
engdahl_86 skrev:
Skriver från mobilen och har ingen app, så går inte att ladda upp bilder. Men vad spelar det för roll, läs texten igen. Kan ni inte visualisera skadan från det och inte har något vettigt att säga så avböj att säga nått alls!

Uppenbarligen försöka jag rådfråga med någon som har koll, kattvovven och rote är ju knappast ni.
Bilder kan underlätta för folk att visualisera bättre och ge dig en bättre bedömning om vad som går att laga eller inte.

Att du övergår i att försöka förolämpa folk gör ju inte saken bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.