BirgitS
Abbe W Abbe W skrev:
I företagande kallas det att "Kvalitetssäkra" en tjänst eller produkt man vill sälja för att tjäna pengar.
Jag har ingen insikt i just detta, men min egen erfarenhet med 5 byggda kök och flera hela möblemang talar för min åsikt.
Vid alla enskilda tillfällen vid någon form av problem har IKEA utan mer problem än att köra dit och visa kvitto ordnat upp det.
Det finns en lång tråd, som det skrevs mycket i förra året, som handlar om stora problem med fläckar på någon viss kökslucksmodell från Ikea och för de första som råkade ut för det var det mycket besvärligt att få luckorna utbytta.

Vi har noterat hur kvaliteten på Billy-bokhyllor sjönk med åren för i den senaste inköpta så var det plastdelar som skulle hålla ihop stommen i stället för metall. Den nya kommer knappast att tåla en flytt till ett annat hus.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
diskhon kommer underlimmad från fabrik så den ska väl ända vara ”klar” för användning !
Problemet är väl att man sågar ett stort hål i spånskivan just i det området där det förväntas hamna mest vatten?
Jag har haft en riktig heltäckande diskbänk i alla mina kök och aldrig haft problem med svällande skivor eller laminatsläpp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Absolut, välj inte något lågprisskit, om du inte är typen som river ut köket vart 5:e år så gå på high end fabrikaten, dom står sig måååååååååååååååååååånga å(y)
Personligen saknar jag Ikea efter att ha flyttat till ett hus med ”high end” kök.

Riktigt irreterande att det är special mått i alla lådor så inget passar utan man blir hänvisad till leverantören för att köpa typ bestickinsatss för 1 500 kr/st…

Kommer iaf enbart gå på Ikea framöver där man får standardmått och allt passar…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Nu handlade det om luftvärmepumpar och med tanke på modeller som säljs via IKEA undrar jag då hur dom kvalitetssäkrar !
Hur dom sen även kan kvalitetssäkra själva installationen när dom inte har full koll på installationsfirman är en annan gåta.
Eftersom jag har erfarenhet av att låta andra företag utföra tjänster som det företag jag arbetat för så kan jag säga att en kvalitetssäkring på utförande görs på det sätt att man tar ett urval av utföranden och frågar kunder och inspekterar. Men jag vet ju inte om IKEA gjort detta men jag har den uppfattningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en lång tråd, som det skrevs mycket i förra året, som handlar om stora problem med fläckar på någon viss kökslucksmodell från Ikea och för de första som råkade ut för det var det mycket besvärligt att få luckorna utbytta.

Vi har noterat hur kvaliteten på Billy-bokhyllor sjönk med åren för i den senaste inköpta så var det plastdelar som skulle hålla ihop stommen i stället för metall. Den nya kommer knappast att tåla en flytt till ett annat hus.
Tråkigt, men vad säger IKEA om du klagar på detta när du skall flytta? De har ju tillochmed en reservdels godishylla där du betalar en spottstyver för exact den del du saknar! Helt utan motstycke i min värld.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Eftersom jag har erfarenhet av att låta andra företag utföra tjänster som det företag jag arbetat för så kan jag säga att en kvalitetssäkring på utförande görs på det sätt att man tar ett urval av utföranden och frågar kunder och inspekterar. Men jag vet ju inte om IKEA gjort detta men jag har den uppfattningen.
Ja då har vi olika ” gissningar” om hur IKEA kvalitetssäkrar modellerna som monteras och installatörerna.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
BirgitS
Abbe W Abbe W skrev:
Tråkigt, men vad säger IKEA om du klagar på detta när du skall flytta? De har ju tillochmed en reservdels godishylla där du betalar en spottstyver för exact den del du saknar! Helt utan motstycke i min värld.
Ikea lär nog strunta i en reklamation efter 10 år eftersom rätten till reklamation bara gäller i 3 år. De första Billy-bokhyllorna var drygt 10 år när de flyttades och det gick mycket bra att bära omkring på dem och lasta i släp men den senaste är vekare i konstruktionen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea lär nog strunta i en reklamation efter 10 år eftersom rätten till reklamation bara gäller i 3 år. De första Billy-bokhyllorna var drygt 10 år när de flyttades och det gick mycket bra att bära omkring på dem och lasta i släp men den senaste är vekare i konstruktionen.
Och du tycker att det skall påverka ditt ev beslut att köpa en värmepump från IKEA?
 
BirgitS
Abbe W Abbe W skrev:
Och du tycker att det skall påverka ditt ev beslut att köpa en värmepump från IKEA?
Värmepump?
Rubriken för den här tråden är Ikea och VHS - allmän diskussion och något om värmepumpar nämns inte heller i trådstarten. Det här är inte tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...kea-skulle-ni-vaga-koepa.480257/#post-5107709 och se gärna inlägg 3 där.

Men naturligtvis väger jag in allt jag vet om ett företag i mitt beslut att köpa något från dem.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.