F
Köpte denna taklampa på ikea. De verkar dock missat att märka ut Fas (brun) och Neutral (blå).

Tolkar det som att vänstra är Fas?
 
  • Illustration av installation för taklampa med omarkerade kablar för Fas och Neutral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutning till taklampa utan märkning för Fas och Neutral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom vi har växelspänning så spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nä precis funkar även om du vänder på kontakten i väggen ju
 
F
Ah ok, lampkontakten passar dock bara på ett håll med jord?

Men går inte att få in ledarna i kontakten, helt värdelös Ikea kvalitet som vanligt. Under hur tunna ledare man ska behöva egentligen?
 
Redigerat:
Kontakten , den som ska sättas i taket. Riktigt skit med det nya nu. Otroligt pilligt att koppla den. Finns nästan ingen plats och sen ska locket stängas.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Men går inte att få in ledarna i kontakten, helt värdelös Ikea kvalitet som vanligt. Under hur tunna ledare man ska behöva egentligen?
Har du stoppat dom i rätt hål?
 
F
useless useless skrev:
Har du stoppat dom i rätt hål?
Jepp. Saken är den att min lampkontakt har ju små hylsor. Dessa går ej in. Får köpa andra imorrn.
 
  • Hand håller en lampkontakt med små hylsor och exponerade trådar framför en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Lampkontakt?
Hur ser det ut i taket egentligen?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fairlane
F Fideliox skrev:
Ah ok, lampkontakten passar dock bara på ett håll med jord?

Men går inte att få in ledarna i kontakten, helt värdelös Ikea kvalitet som vanligt. Under hur tunna ledare man ska behöva egentligen?
Bara för att säkerställa, du trycker ner "knapparna" när du försöker föra in kabeländen?

Du får det säkert, men det skadar inte q4t dubbelkolla tänker jag. Jag har ingen sådan lampa själv men ett vanligt sladdställ borde ju gå in utan problem tänker jag.
 
F Fideliox skrev:
Jepp. Saken är den att min lampkontakt har ju små hylsor. Dessa går ej in. Får köpa andra imorrn.
Det där ser inte ut som en lampsladd?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ingen sådan lampa själv men ett vanligt sladdställ borde ju gå in utan problem tänker jag.
Sladdställ brukar fungera dåligt med Ikeas plafonder och även Nymåne ser ut att förvänta sig ett rörutlopp i taket enligt anvisningen i inlägg 1.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Kollar man i manualen så verkar Ikea anse att lampan ska kopplas med L och N som lösa tåtar direkt ur taket. Men i vilket fall ska ingen jord kopplas in.
Det borde väl gå att använda ett sedvanligt sladdställ med rätt kontakt, men utan de kopparpressningar du har, det blir nog för stort för hålen i anslutningskontakten.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Jepp. Saken är den att min lampkontakt har ju små hylsor. Dessa går ej in. Får köpa andra imorrn.
Vad är det du håller i handen?
 
M MetteKson skrev:
Vad är det du håller i handen?
Det ser ut som den skyddsslangen som Ikea levererar med lampan. I den ska man dra kablarna igenom.

Illustration som visar en skyddsslang för kablar, avsedd för genomdragning, förmodligen från Ikea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Jag trodde det var nåt sladdställ med fastgjuten dragavlastning.

Men då är det ju bara att klippa bort presshylsorna och skala fram lite ny koppar om det är för trångt i plinten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.