Ericc
Consensus skrev:
Aha, var då?
Men är det än produktgaranti så behöver du väl inte ora dig för springa iväg och köpa nya väl?
 
Mikael_L skrev:
Jag blev intresserad, för med max 8 kg i lådan kan man ju inte ens fylla den med vanliga tallrikar. Och ingen här på forumet kontrade med någon annan uppgift.
Jag hittade inte heller någon maxvikt-uppgift i Ikea-katalogen eller deras kökskatalog eller hemsida, så till sist slängde jag iväg en mailfråga.

Fick svaret snabbt, mindre än ett dygn, trots att jag skickade frågan fre kväll :)
Heder åt IKEA.

Svar 25 kg.

Mailkonversationen:

Hej,
Tack för ditt mail!

Våra lådor, rationell, till skåpsserien Faktum, klarar 25kg.

Med vänlig hälsning
Hanna ***
IKEA Kundservicecenter
0775-700 500

> From: mikael***
> Sent: 2009-10-16 23:07
> To: support <support@ikea.se.emailprocessor.net>
> Subject: [120330]Kökshjälpen
>
...
> Hej.
> Hur jag än letar hittar jag ingen uppgift på hur mycket vikt man lasta i en Faktum utdragslåda.
>
> Så min snabba fråga är vilken maxvikt är det för faktum utdragslådor?
>
> mvh //Mikael


Så var det med det.
Men ska dessa 25kg vara jämnt fördelade eller kan man hänga 25kg i fronten och dra ut den max...?
 
Låddämpare går nog inte köpa separat på Theofils för det finns inte till eftermontering. Den variant som IKEA haft har aldrig funnits till BLUM Tandembox. Från början hade BLUM en helt annan typ av dämpare som satt fast på undersidan av lådan. Dessa gick att eftermontera på skenor som var förberedda för dämpare. Senare integrerades dämpare i skenorna och blev standrad på alla skenor. Det är skillnad på IKEAs BLUMlådor och BLUM Tandembox. Idag finns det tre olika viktklasser för Tandemboxskenan, 30, 50 och 80 kg. Och till nya Intivo är det 30, 50 och 65 kg.
Till mitt kök som jag håller på att montera valde jag IKEAs köksstommar och lådor+skenor köpte jag av BLUM. Valde deras helt nya Tandembox Intivo. Blev förvånad när jag skulle montera skenorna att hålraden i mitten av skåpen är så placerad att det inte gick montera skenorna med systemskruv. Det blev till att borra själv. IKEA har alltså sin egen "standard" och den skiljer sig från vad BLUM har som sitt eget sortiment.
 
Så rätt så...

Alla pratar ju om att Ikeas saker är samma som alla andra, men så är inte fallet.
Monterade häromdagen den nya varianten på Ikeas lådsystem och ärligt talat har jag aldrig sett sådant smäck förr...
Riktigt klena skenor och ett halvt h-e att ta bort lådorna när man väl satt in dem i stommarna.
Förr med Blum var det ju bara att lyfta upp lite lätt så lossnade dem.
Nu fick man ju bruka våld för att få loss lådorna...
Plastbeslag istället för metall till frontera... herregud !
Man får verkligen vad man betalar för känns det som.
 
T
Tycker Ikea nya lådsystem är klockrena men som sagt det är ett helsicke att få loss dom!
 
tank77 skrev:
Tycker Ikea nya lådsystem är klockrena men som sagt det är ett helsicke att få loss dom!
Tycker verkligen att Blum-systemen var bättre och stabilare samt höll bättre kvalité.
 
Att ta loss de nya lådorna gör man genom att pilla på en liten plastspärr under på varje skena i framkant. Brukar man våld har man gjort fel.
Understa lådan är lite pillig då man måste ligga på golvet ibland för att se plastspärren.
 
pbengtsson skrev:
Att ta loss de nya lådorna gör man genom att pilla på en liten plastspärr under på varje skena i framkant. Brukar man våld har man gjort fel.
Understa lådan är lite pillig då man måste ligga på golvet ibland för att se plastspärren.
Jag blev lurad av att någon påstått det här på formuet och ägnade en del tid åt att förgäves försöka hitta nämnda plastspärr. I monteringsanvisningarna visas istället hur man skall lyfta loss lådan, så kanske har de ändrat konstruktionen???

Så här gör jag numera: Öppna lådan bara så fronten går utanför lådan ovanför. Gör ett lätt ryck uppåt i fronten. Lådan är nu lös och kan dras ut.
 
Det var säkert jag som lurades i ett tidigare inlägg i denna tråd, men det sitter faktiskt en liten plastspärr (på undersidan närmast fronten) på hettich. Jag hittade den för jag gjorde som på de gamla BLUM lådorna, drog ut lådan nästa helt och lyfte, men det fungerade inte.

Men ditt tips om att bara dra ut en liten bit skall jag definitivt testa nu lådorna skall av för fastskruvning av bänkskiva.
 
Jag såg de du kallar för spärrar, men det hjälper inte att röra vid dem för att få loss lådan lättare kan jag säga...
...och skulle det vara så borde väl det varit med i deras anvisningar. :rolleyes:
Där är precis som mattiasj78 anvisningar som visar på att man ska dra uppåt utåt för att få loss dem, men det är riktigt mycket jobbigare än med Blums och dessutom känns skenorna väldigt mycket mer budget och frågan är hur länge de tål sådana påfrestningar.
 
Dom IKEA låder som vi har behöver man inte lossa, det finns lådbeslag så att man enkelt kan dra ut dom, och sedan hör o häpna kan man skjuta igen dom och dom stänger så mjukt o snyggt.
:D:D

Verkar som vissa här i tråden inte hittat denna funktion...............;)
 
Nimajneb skrev:
Dom IKEA låder som vi har behöver man inte lossa, det finns lådbeslag så att man enkelt kan dra ut dom, och sedan hör o häpna kan man skjuta igen dom och dom stänger så mjukt o snyggt.
:D:D

Verkar som vissa här i tråden inte hittat denna funktion...............;)

Försöker du göra dig lustig på andras bekostnad nu eller missförstår jag dig :surprised:

Du pratar om att öppna och stänga lådor och vi pratar om att lossa och ta bort lådor från stommarna vilket man faktiskt behöver ibland även om man har Ikealådor.

Man kan heller inte påstå att den nya typen stänger lika lätt och bra som den gamla Blumvarianten Ikea körde med tidigare för då jämför man fel saker.:rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag såg de du kallar för spärrar, men det hjälper inte att röra vid dem för att få loss lådan lättare kan jag säga...
...och skulle det vara så borde väl det varit med i deras anvisningar. :rolleyes:
Där är precis som mattiasj78 anvisningar som visar på att man ska dra uppåt utåt för att få loss dem, men det är riktigt mycket jobbigare än med Blums och dessutom känns skenorna väldigt mycket mer budget och frågan är hur länge de tål sådana påfrestningar.
Du har rätt, men man skall inte dra ut lådan för mycket. Max 5 cm.
Fick tipset tidigare i tråden att bara dra ut lådan så långt så att man kan lyfta den.
Man får ta i och då man tror saker skall gå sönder så släper den. Det känns inte bra.
Har man dragit ut lådan för långt så blir momentet större på de stackars lådskenorna.

Nu har jag lådor med grejer i så jag plockar ut resten genom att dra ut lådan max, ta en skruvmejesel och hålla upp piggen (under) och föra tillbaka skenan, upprepar på andra sidan. Då får man loss lådan utan att rycka.
 
AnneFi
Fick för första gången igår träffa på de här lådorna hos min svärmor.
Jag har små fingrar och kommer inte åt de vita plastsakerna.
Jag lyckades inte med skruvmejsel men jag vet ju att det ska gå.
Det som irriterar mig är att om man ska ha de här lådorna i ett kök så vill man ju kunna plocka ur lådorna snabbt och smidigt utan att springa efter verktyg.
Nä fy fasiken vad jag är förbannad över att jag IKEA har bytt till sånt skit.
 
AnneFi skrev:
Jag har små fingrar och kommer inte åt de vita plastsakerna.
Jag lyckades inte med skruvmejsel men jag vet ju att det ska gå.
Det som irriterar mig är att om man ska ha de här lådorna i ett kök så vill man ju kunna plocka ur lådorna snabbt och smidigt utan att springa efter verktyg.
Som jag beskriver i inlägg #68 behöver man varken lokalisera några vita plastsaker eller plocka fram skruvmejsel eller andra verktyg. Man rycker loss lådan på några få sekunder.

Efter ett halvår med ett Hettich-IKEA-kök är detta en icke-fråga för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.