Som jag nämnde i en annan tråd i går rasade hela min världsbild när jag insåg att den kunskap jag skaffat mig under hösten i Blumlådors detaljuppbyggnad (jag har modifierat en hel del Blumlådor köpta på IKEA till specialmått mha extradetaljer från Blum köpta hos Theofils) plötsligt var värdelös. Lådorna är av nytt fabrikat, och det sägs på andra ställen här i forumet att det är Hettich.

Jag skulle komplettera med en sista låda igår men fann att det inte längre var Blum. Jag tittade bara på paketet ute på lagret, inte i köksutställningen, och lade märke till att biten som fäster lådramen mot lådfronten såg ut att vara av plast istället för Blums metallbit. Lådemballaget såg fortfarande likadant ut, och den ritade skissen av lådan som finns på emballaget var identisk, så den faktiska skillnaden kan inte vara stor. Min spontana reaktion var att IKEA själva hade gjort ett lågprisplagiat av Blum-lådorna, men är det Hettich så är det väl inte så.

Vem kan berätta lite mer om vad som egentligen finns i de nya förpackningarna? Är det något som kommer från Hettich standardsortiment eller vad är det? Vad skiljer i detalj från Blum? Finns någon återförsäljare av extradelar som passar, ungefär som Theofils säljer Blum?
 
Om det är så att IKEA har bytt leverantör, så brukar det ju vara så att man kan köpa de gamla sakerna i två år efter, fast man får beställa på något lite krångligare vis.
 
pinebar skrev:
Om det är så att IKEA har bytt leverantör, så brukar det ju vara så att man kan köpa de gamla sakerna i två år efter, fast man får beställa på något lite krångligare vis.
Det gäller nog inte om de nya lådorna till utseende och funktion är snarlika de gamla, t.ex. om man börjat köpa lågpriskopior från asien. IKEA tar ju inte direkt något ansvar för att man skall kunna bygga om sina lådor med separat köpta orginaldelar :D Hur lika är de nya lådorna de gamla?
 
Jo, fast reservdelar till det de har levererat tar de ansvar för.
 
pinebar skrev:
Jo, fast reservdelar till det de har levererat tar de ansvar för.
Det behöver inte finnas reservdelar, man kan välja att byta ut hela lådinsatsen. Den är inte dyr att ersätta.
 
Vi beställde idag ett IKEA-kök efter att vi inte kunnat motivera merkostnaden för Sentens.
Blev dock i efterhand orolig av att säljaren i förbifarten nämnt ett byte av lådleverantör. Grejen med IKEA var ju att "det är ändå samma som alla andra". Men nu var det ju plötsligt inte det.

Har någon fått bekräftat att det är Hettich? Åsikter om detta?
 
T
Hettich har minst lika bra kvalitet såsom Blum, om inte bättre.
 
Men är det verkligen Hettich som gör IKEA:s lådor nu? Hettichlådor ser ju inte ut som Blumlådor men när jag tittar på IKEA:s nya lådförpackningar ser jag något som ser ut precis som de gamla Blumlådorna, fast med vissa detaljer ändrade, t.ex. plast istf metall i beslagen som kopplar lådfronten till lådsargen.

För mig ser det mer ut som ett billigt plagiat av Blumlådor. Det vore intressant att få utrett hur det faktiskt förhåller sig av någon som har både gamla och nya lådor. Själv lyckades jag få klart köket innan Blumlådorna helt försvann.
 
Hettich o Blum har i princip 95% av marknaden i Europa.
Blum har sin största styrka i produktutveckling medans Hettich har en effektivare produktion.
Tror aldrig IKEA skulle våga gå ner i kvalitet så att man kan köpa Hettich nu är nog bara att antagligen att Blum inte kan producera tillräckligt många eller att IKEA vill gå bort från ett monopolförhållande genetmot Blum.
 
Via Google hittade jag en sida på Hettich hemsida där det står
the development of the Rationell drawer system for Ikea has certainly been the biggest highlight so far
Jag drar två slutsatser av detta.
1) Det är verkligen Hettich som IKEA bytt till
2) det är inte standard-Hettich utan speciellt utvecklat för IKEA

Vad punkt nr 2 egentligen innebär är det verkligt intressanta. Har man gjort det för att utseendemässigt likna den gamla (ifall befintliga kunder kompletterar med nya lådor)? Eller har man gjort en budget-variant???
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Ringde IKEA och försökte fråga om detta, men föga förvånande var det sparsamt med svar.
Den officiella förklaringen till bytet är att man vill ha samma leverantör som för andra varor i sortimentet. Med tanke på att man fortfarande har Blums gångjärn (vilket bekräftades) köper jag inte riktigt den förklaringen.
 
Var på IKEA igår och sprang mellan de gamla Blum-lådorna och de nya Hettich-lådorna. Min högst ovetenskapliga jämförelse gav att Hettich-lådorna måhända har lite kraftigare skenor och (i den aktuella monteringen) hade stabilare sidor, men Blum-lådornas dämpare verkade mycket mer gedigna och lådorna gled bättre.

Jag vill ha Blum!

Men är det värt att gå upp till en "dyr" kökleverantör för det...? Tveksamt. Får väl jaga gamla lådor på Blocket eller köpa Blumlådor hos Theofil.
 
Redigerat:
Intressant.
Slutsatsen är väl att IKEA har avslutat samarbetet med Blum, men låter Hettich tillverka plagiat av Blums lådor. Någon invändning mot denna beskrivning?
 
tank77 skrev:
Hettich har minst lika bra kvalitet såsom Blum, om inte bättre.
Tycker detta uttalande är en aning huvudlöst. Det är skillnad på Blum och Blum. Dom har (precis som Hettich rimligtvis) flera olika serier i olika prisklasser och kvalitet.

För några år sedan jämförde jag de Blumbeslag som sitter i mitt (ballingslöv) kök med något som fanns på ikea. Det var ljusår mellan dessa i kvalitet, robusthet etc.

Man får ungefär vad man betalar för och även blum tillverkar "billigt skräp".
 
jakobnm skrev:
Slutsatsen är väl att IKEA har avslutat samarbetet med Blum, men låter Hettich tillverka plagiat av Blums lådor. Någon invändning mot denna beskrivning?
Då de fortfarande har Blums gångjärn med tillhörande dämpare kan ju inte samarbetet vara avslutat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.