Gillar inte heller avstängning ovan diskbänk men har för mig att reglerna vill ha det så för att försöka få det till vana att stänga av.
Ang kvalie på div billiga märken är det som vanlig att man får vad man betala för i många fall och ibland bättre och ibland sämre. Vill man nu absolut ha en viss blandare på grund av design kanske man ska köpa 2 av dessa så man har en i reserv hemma när den första strular.
 
Alltså ingen som kan reglerna direkt, dom flesta föredrar att starta en ny dissa ikea tråd istället!

Jag har köpt ikeas blandare, vi gillar den och kommer att använda den.... punkt slut, okej, tack!

Har redan monterat T-koppling och ballofix ventil, tror att jag ringa till länsförsäkringar och kolla om det är godkänt med avstängning under diskbänken....

Tack ändå...

Hammer
 
Vi kan inte reglerna, "hur man gör på fel sätt och så billigt som möjligt men ändå godkänt", eftersom vi gör rätt från början. Köp en riktig blandare, Ikea blandaren kommer kännas lealös efter några månader bara.
Många rörmokare vägrar befatta sig med ikea blandare. Undrar varför?
 
Kave skrev:
Vi kan inte reglerna, "hur man gör på fel sätt och så billigt som möjligt men ändå godkänt", eftersom vi gör rätt från början. Köp en riktig blandare, Ikea blandaren kommer kännas lealös efter några månader bara.
Många rörmokare vägrar befatta sig med ikea blandare. Undrar varför?

då måste det vara ngt fel på min ikeablandare eftersom den fortfarande är ok
 
Kave skrev:
Många rörmokare vägrar befatta sig med ikea blandare. Undrar varför?
änkelt att svara på :)
det är inte bara ikea utan andra okända märken också som biltema mm säljer det är för att dem inte har så bra kvalite på sina rör anslutningar i blandan att anslutnings rören lossnar mm och att det inte fins reservdelar och att vi bara använder kvalitets grejer som vi vet funkar länge och att det fins reservdelar hemma när ni ringer och ber oss laga blandaren och det går inte med ikeas
 
Problemet är att man inte vet förrän efteråt om blandaren från Biltema/Ikea är bra eller kass, och då är det så dags, dessutom byter dom leverantörer lite nu och då så bra idag kan vara kass om ett halvår osv
 
avstängningsventilen ska vara lätt åtkommlig. Det finns inga direkta krav på att vredet ska sitta ovanom diskbänken.
Tyvärr är det inte så enkelt som att sätta en minikulventil längst in i skåtet.
Utan då får man dra fram ett rör och sättta ventilen i framkant på skåpet.

ang blandare, köp bättre kvalite som är godkända av försäkringsbolagen samt att det finns service detaljer att tillgå.

Jag vet själv vilket strul det är var gång man ska reklamera "udda märke"
 
Finns det någon statistik på vilka blandare som orsakar flest vattenskador? Om inte så kan ju debatten forgå i all oändlighet utan att vi egentligen kommer någonstans.

Rörmokare befattar sig väl f.ö. ö.h.t. inte med material de inte fått kränga själva (gissa varför)? Är mina erfarenheter i.a.f.

Svaret på den ursprungliga frågan är väl att det är upp till försäkringsbolaget. Så frågan ställs lämpligen inte här, utan till dem.
 
rörfirmor befattar sig inte med material där det kan bli problem med garanti åtagandet. Inte pga dom inte själv kan sälja sakerna.
Betänk att det är firman i fråga som får ta skiten när det strular...inte tillverkaren i Kina. Byggbutikerna slår bara ifrån sig
Jag har själv haft väldigt hätska samtal med bla swedbergs om deras skit wc och garanti åtagandet från deras sida.

Betänk man får exakt vad man betalar för inte mer
 
Skillnad i pris mellan en lågprisblandare och en erkänd kvalitetsblanadare ligger runt tusenlappen.

Eftersom en blandare av erkänt fabrikat brukar ha en väldigt lång livslängd och är fullt acepterad inom försäkringbolagen, skulle jag inte själv välja en lågprisblandare.

Men har du redan monterat din ikeablandare så får vi hoppas att det fungerar väl för dej.

Mvh Anders
 
Otröliget vad vissa av er försöka att ändra tråden till en poll som handlar om man stänger av kranen värje gång eller inte!



Jag ringde till Länsförsäkringar och kollade upp detta....

Ingen problem med avstängning under diskbänken, OCH absolut ingen problem med att använda en IKEA blandare....!!!! So there........

För snobbarna har kan jag bara konstatera att våran IKEA blandare kostade iallafall tillräckiligt mycket för att klassas som en "högkostnad blandare".........!!

Problemet med läckage och dåliga kvalitet har säkert mer att göra med installation än med själva blandaren...

Skulle därimot var lite rädd att köpa blandaren för 95kr..... tusen kronor kände lite bättre....


Tack för alla bra svar och tips.... ni andra kan trolla någon annanstans nu....

Hammer.
 
Trevlig ton man har då??
Man undrar ju varför du inte ringde direkt istället för att fråga massa svamel folk på nätet man ändå inte kan lita på.
 
Här måste jag lägga mig i och ta hammer i försvar lite. Trådskaparen ställde en konkret fråga men fick svar på allt annat än det han ville veta, att påverka folks val av blandare hör väl till reklamen & butikernas avdelning, inte ett opartiskt forum väl? Därmed inte sagt att det inte finns belägg för ovan nämda tråkigheter.

MVH: Marcus
 
Ber ursäkt om min ton lite... men bli så trött av alla folk som skriva svar som int ehar nånting med frågan att göra, inte bara på denna tråd, men också på andra trådar som jag har startat..... en bra exempel var min fråga om olja pannor... där jag frågade om varmvatten beredning och hur den fungerar, om man behövde acc tank eller inte....
Fick några bra svar, men dom flesta körde igång på att overtala mig om att byta till bergvärme!

Det är som att fråga om vilken stadsjeep man ska köpa och få höra att man är dum i huvud och börde köpa en moped istället..... ;-)

Som sagt.... ber ursäkt för min attityd....

Hammer.

ps....

Ringde inte direkt till länsförsäkringar i början eftersom dom var stängt då det var nästan midnatt... och då satt jag och undrade bara......

Men tack till ALLA som har bidraget med sina efarenhet och visdom.
 
Pelle Persson skrev:
avstängningsventilen ska vara lätt åtkommlig. Det finns inga direkta krav på att vredet ska sitta ovanom diskbänken.
Tyvärr är det inte så enkelt som att sätta en minikulventil längst in i skåtet.
Utan då får man dra fram ett rör och sättta ventilen i framkant på skåpet.
Hmmmm.... Pelle... enligt länförsäkringar så räcker det med avstängningsventil som är lätt åtkomligt. Ingen krav på att den ska sitta längst up, eller på framkanten av skåpet... Jag vet inte vad din försäkringsbolag har sagt till dig därimot....

Men hade jag varit handikappade, eller skulle installera åt min mamma som har dåliga höfter och kan inte böja sig ner så lätt för att komma inne i skåpet med handen... då skulle jag har valt blandare med avstängning uppetill.... och så fort vi hitta en blandare som passar våran smak och har avstängning däruppe... då byter vi....

Hammer.

It's not rocket science.... Thats my day job! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.