Det finns vissa anledningar till att IKEA säljer sina produkter billigare, ibland mycket billigare, än sina konkurrenter.

En viktig del är stordriftsfördelar - mindre vinst / enhet men de säljer många enheter.

En annan del är kvalitet. IKEA gör ingen hemlighet av att de uppfyller en rad olika normer och att de testar sina produkter ordentligt. - Men vilken kökstillverkare gör inte det? Men kvalitet kan mätas på många sätt...

En mycket intressant upplevelse är att gå och studera de olika köksmiljöre IKEA har byggt upp i sina varuhus. Studera hur de ser ut, då menar jag inte färg på luckor och liknande, utan titta på passform, hur hänger luckorna? hur rangliga är lådorna? Hur ser spånskivorna ut där gångjärnen sitter (tips: titta efter sprucken laminat...)

Sen ska vi tala om design på diskhoar, tvätthoar osv. Jag gissar att IKEA har köpt upp ett gigantiskt parti av överblivna dylika ifrån f.d. öststaterna (jag ryser vid blotta tanken)

Tänk på att köket är den plats där man vistas mest i, där pågår hela tiden verksamhet. Är det inte där man ska "kosta på sig det lilla extra"?

 
BoBy...
Även om jag inte ska köpa Ikea, måste jag säga att jag inte tycker att Ikea har såååå dålig kvalitet.
Dom har blivit mycket bättre med åren.
Visst är det som att jämföra en Mercedes och Fiat eller Miele och Philps.
Hos andra köksleverantörer kan du t o m få måttbeställda skåp. Det är detaljerna och valmöjligheterna som kostar.
 
På -90talet arbetade jag 3 år i Ryssland o där fanns
många svenska fabriker,bland annat Ikea som köper
skog avverkar transporterar o förädlar till färdiga möbler
alltihop utom ledningen sker med ryska löner som då
var ca 400-500 Skr i månaden o då arbetade man även
lördagar.Där har du största skillnaden.Ett annat företag
jag kom i kontakt med var Fristad arbetskläder,en gång i veckan kom det två tradare med material från Sverige
o retur tog man färdiga kläder,där arbetade ca 500
Ryska kvinnor i 3-skift i en gammal nedlagd vapenfabrik!!
Fristads fodrade vinterjacka kostade där 80 Skr naturligtvis utan märke för dom räknades av ledningen
i Sverige för att se att inget gick på sidan.
Har träffat många företagare som funderar på eller redan har flyttat produktion till låglöneländer,så jag tror
politikerna måste vakna o börja agera om vi inte ska bli
utslängd ur välståndsligan där vi redan ligger näst sist.
 
Jag måste ha formulerat mig klumpigt, AC. Jag menar absolut inte att IKEAs kök är öststatsmässiga - långt därifrån!

Däremot är deras disk- och tvätthoar "öststatslika"
 
Ekke, vi är redan på god väg 8)
Från nr 8 för några år sen är vi nu nr 17 ;D eller :'(
Våra politiker har vaknat, dom ser till att de själva får det bra, det blir bara fler och fler poliker att försörja, jätte glada att våra företag blir uppköpta av utländska aktörer. Men.... pratade vi inte om kök ???
 
Hett ämne detta. Politik och ekonomiska kalkyler bara haglar...
Jag har väl blivit lite mer klok men jag kommer just ifrån en "träff"med marbrodal köket och kommer att få en offert (kommer att återkomma med resultatet).
Första känslan var att man fick ett helt annat bemötande hos marbrodals återförsäljare än hos IKEA.
Men det är något jag inte betalar någe extra för...
Annars var det som det har talats om tidigare att det
är ju lite skillnad på utseende och finurliga lösningar.
Jag ska ha ganska mycke arbets ytor och såg att IKEA var bra på trä priserna...ska även jämföa lite på byggvaruhus...någe ideèr om vart och vad som är "bästa pris"..?
 
Du kan åka till Fredells i Nacka. Dom säljer Miresjökök.
Dom har väldigt många snygga luckor.
Vi fick en offert på Oxford Ek luckor för några månader sen. Vi valde dubbla väggskåp för att komma till 2,60 höjd. Bänkskivas längd är 8,5 meter, för att ge dig en idé om storlek på köket.
Diskho Franke.
Gick på 138500 inga vitvaror i priset.
 
Angående träbänkskivor.....
Vi letade runt ganska mycket innan vi köpte våra bänkskivor från IKEA, köpte även köket där..
Det är en enorm prisskillnad mellan IKEA:s skivor och övriga "finare" märken. Men det beror ju på vad man vill ha och vad man är beredd att betala. Vi körde"snik" varianten med de tynnre bokskivorna (ca 2,5-3 cm tror jag) från ikea. Vi har varit ganska noga med att olja in dem ordentligt och att inte lämna något vatten liggandes på dem, och de är jättefina än. Har dock sett skivor som inte blivit omhändertagna och de kan se riktigt gräsliga ut efter ett tag.

Vi fick även pris på deras finare och tjockare skivor men när enbart dessa skulle kost lika mycket som hela köket (skåp, luckor, täcksidor m.m.) så tyckte vi inte att den ynka centimetern var värd den (mycket) större kostnaden!

Mvh/ Louise

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.