Jag tycker inte att Ikea håller den klass jag förväntat mig iaf. Vi köpte deras dyraste vitvaror rakt igenom, och det är bara varmluftsugnen vi inte vill byta ut såhär efter tre år. Gilla du, liksom jag, att stå i köket så skippa Ikeas grejer. Är matlagning ett nödvändigt ont så kan det säkert fungera tillfredsställande.
 
  • Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
H
I icho skrev:
Jag tycker inte att Ikea håller den klass jag förväntat mig iaf. Vi köpte deras dyraste vitvaror rakt igenom, och det är bara varmluftsugnen vi inte vill byta ut såhär efter tre år. Gilla du, liksom jag, att stå i köket så skippa Ikeas grejer. Är matlagning ett nödvändigt ont så kan det säkert fungera tillfredsställande.
Håller helt med. Köpte häll, ugn och diskmaskin från Ikea. Allt känns lite rangligt tyvärr. Men ja än så länge funkar grejorna.
 
I icho skrev:
Jag tycker inte att Ikea håller den klass jag förväntat mig iaf. Vi köpte deras dyraste vitvaror rakt igenom, och det är bara varmluftsugnen vi inte vill byta ut såhär efter tre år. Gilla du, liksom jag, att stå i köket så skippa Ikeas grejer. Är matlagning ett nödvändigt ont så kan det säkert fungera tillfredsställande.
Får man fråga vad som är dåligt med deras vitvaror (förutom ugnen)?

H Hanelv skrev:
Håller helt med. Köpte häll, ugn och diskmaskin från Ikea. Allt känns lite rangligt tyvärr. Men ja än så länge funkar grejorna.
på vilket sätt är hällen ranglig?
 
E enriktignovis skrev:
Får man fråga vad som är dåligt med deras vitvaror (förutom ugnen)?
Absolut!
Induktionshäll - Piper väldigt högt när man kör på full effekt och ett tag efter. Elektroniskt surrande ca 15 minuter efter att man använt den klart. Värmer extremt ojämnt. Verkar varas två induktionsolattor diagonalt, så om man steker tex. Pannkakor så får man vrida stekpannan 90grader då och då, annars blir den mörkbrun på gamla, och degig på halva. Små zoner.

Diskmaskin- väldigt högljudd, torkar dåligt, tveksam kvalitet då den började läcka efter tre månader. Rangliga backar som trilskas när man ska köra in dom.

Kombiugn/micro- som liten varmluftsugn funkar den ok. Värmer lite ojämnt, men det är väl ok för en ”andra” ugn. Microfunktionen är en katastrof. Har bränt hål på otaliga matlådor, och bränt sönder mat när man tinat. Måste flytta tallriken minst en gång i minuten för att maten inte ska brännas på en punkt. Gäller även vid upptining på 100w. Det är absolut inte ok för en 7000kr micro.

varmluftsugn- fungerar bra, men värmer ojämnt. Bakar man en plåt pepparkakor blir dom närmast luckan mycket mer gräddade än de andra. Bakar inte så mycket att jag stör mig allt för mycket på det. Men en chokladfondant blir genomfördas längst fram och för lite gräddad längst bak. Det stör mig.

Kyl och frys valde vi att inte ta då våra vänner har dessa och dom lever om rätt rejält med.
 
  • Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
Det skiljer duktigt mellan IKEAs vitvaror. T.ex. dom som är från Bosch är bra. Bara att kolla specen om man är orolig för ljudnivån.

Jag har Miele vitvaror i IKEA kök, funkar bra. Induktionshällen är en Bosch och det kan jag verkligen rekommendera.

I princip alla nya induktionshällar är 2 fas (230v) så det är bara att göra sig beredd på att det inte blir 3 fas.
 
  • Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
tack för svaren!
Ska nog skaffa en induktionshäll som INTE är från IKEA. Kanske bör jag även skaffa en ugn som inte är IKEAs heller.
Lika bra att köpa en icke-IKEA kombinerad ugn/häll möjligtvis!
 
H
E enriktignovis skrev:
tack för svaren!
Ska nog skaffa en induktionshäll som INTE är från IKEA. Kanske bör jag även skaffa en ugn som inte är IKEAs heller.
Lika bra att köpa en icke-IKEA kombinerad ugn/häll möjligtvis!
Jag har som sagt häll och ugn från Ikea. Inte använd särskilt länge men jag upplever att det inte är något fel på dom mer än det jag skrev tidigare. Däremot hade jag gjort om köket så hadd jag inte köpt vitvaror från Ikea!
 
Om du får plats med en 80 cm häll, så är IKEAs Högklassig prisvärd och sägs här i forumet vara en AEG som under det märket kostade 50% mera. Visst kan den låta lite i "powerläget" och ett svagt susande från fläktarna kan höras men i 99% av fallen vid matlagning på hällen så snurrar också köksfläkten som är det man hör, eller så är radio/musik på i bakgrunden.
Ett kök där man arbetar är aldrig helt tyst ;) även varmluftsugnar låter, mm.
 
  • Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
Ska väl tillägga att diskmaskin och fläkt är Bosch som vi har. Där klarade inte IKEA att matcha, speciellt fläkt med ljudnivå och effektivitet.
 
mitt kök har dessvärre bara 60cm plats så Högklassig fungerar ej. Tack för tipset dock!
 
Vi har högklassig 80cm och mitt omdöme är att jag hade gladeligen betalat det dubbla för att få en som värmer hela stekpannan/kastrullen. Att den låter när man lagar mat kan jag ta, men att den låter under tiden man sen äter maten gillar jag inte.
 
Karlia
Råd och rön har nyligen gjort ett test på induktionshällar. Där fick Ikeas lågt betyg.
 
BirgitS
Karlia Karlia skrev:
Råd och rön har nyligen gjort ett test på induktionshällar. Där fick Ikeas lågt betyg.
Vilken av Ikeas hällar?
De har ju många och de är ju olika bra.
 
Repeter Repeter skrev:
Men varför byta från gas? Brukar ju vara proffsens favorit
Undrar jag också. Jag sörjer min gasspis. Bodde i en lägenhet med gas (mycket äldre spis än din) har induktion nu, och har haft i andra boenden. Gasspis är mycket bättre. Om gasspisen har något fel som inte går att laga hade jag köpt en ny gasspis istället. Finns billiga sådana som är bra.
Jag hatar faktiskt min induktionshäll (Siemens) när jag jämför den med min fantastiska gasspis. Men där jag bor nu finns ingen gas.
 
Vad är det för fel på din induktionshäll eller är det kärlen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.