A az.joakim skrev:
Lite gammal tråd kanske, men tänkte ändå passa på: Vi har också köpt en Bosch-maskin som ska sitta bland Ikea-stommar. Vår maskin är 81,5 cm hög och det ser er också ut att vara. Hur löste ni det med höjden? Står maskinen på extra fötter eller fanns det så pass med justeringsmån på de inbyggda fötterna? Har fått för mig att Ikea-kök kräver 87 cm höjd på maskinerna nämligen.
Hej,

För vår del är det bara de inbyggda fötterna vi använt och justerat, inget extra. Använt även behjälplig glidskena som Jesper rekommenderat och blev toppen.
 
A Aldina Salkic skrev:
Hej,

För vår del är det bara de inbyggda fötterna vi använt och justerat, inget extra. Använt även behjälplig glidskena som Jesper rekommenderat och blev toppen.
Det ger ju hopp om att det ska fungera för oss också då. Jag räknade med att behöva göra lite speciallösningar, men nu hoppas jag att vi slipper!
 
Hej Jesper,

Hur gjorde du med höjden. Ser att diskmaskinen du valde bara är 81,5cm hög. Vi har åkt på samma kalldusch. Det får bli behjälplig. Men.. diskmaskinen kommer vara för låg då?
 
G George Omu skrev:
Hej Jesper,

Hur gjorde du med höjden. Ser att diskmaskinen du valde bara är 81,5cm hög. Vi har åkt på samma kalldusch. Det får bli behjälplig. Men.. diskmaskinen kommer vara för låg då?
G George Omu skrev:
Hej Jesper,

Hur gjorde du med höjden. Ser att diskmaskinen du valde bara är 81,5cm hög. Vi har åkt på samma kalldusch. Det får bli behjälplig. Men.. diskmaskinen kommer vara för låg då?
Vi hade samma fundering, läste tråden och körde på. Det räckte att justera upp de inbyggda fötterna till max. Sedan skruvas ju maskinen fast i skåpsstommarna bredvid. På så sätt står det stabilt, och dessutom är det lite gummilister runtom som tätar. Funkade fint med Behjälplig.
 
Yes, det är som az.joakim sade, benen skruvas till lämplig höjd. Funkar fint så långt!
 
R Jesper H skrev:
Yes, det är som az.joakim sade, benen skruvas till lämplig höjd. Funkar fint så långt!
Okej så de behöver inte skruvas upp ända till bänk höjd?
 
Har ni en bänk i spånskiva så se till att ångskydda den på undersidan, med ångan så kommer den att svälla om något år. Avhjälpes på billigaste sätt med att klistra/limma vanlig stekstaniol under skivan och ner
ca 10 - 15 cm på skåpsväggarna. Det brukar följa med numera en snuttjulle till skydd som ska sättas i framkant under, skit i den och sätt eget skydd så är ni glada i många år.
 
J jonaserik skrev:
Har ni en bänk i spånskiva så se till att ångskydda den på undersidan, med ångan så kommer den att svälla om något år. Avhjälpes på billigaste sätt med att klistra/limma vanlig stekstaniol under skivan och ner
ca 10 - 15 cm på skåpsväggarna. Det brukar följa med numera en snuttjulle till skydd som ska sättas i framkant under, skit i den och sätt eget skydd så är ni glada i många år.
Tack så mycket. Vi valde stenskiva till köket. Då kanske jag inte behöver tänka på det? Utan kanske skydda skåp sidorna bara?
 
Jepp, ånga kryper in mellan bänkskiva och DM, kondenserar och ska torka ovanför DM i bästa fall. skåpsidorna klarar sig rätt bra, men inte fel att skydda en bit ner, samt att stommen för skåpen bara har skivan ovanpå sig. ånga kan tränga in mellan skiva och stomme och stommen får lite stryk då och då.
 
G George Omu skrev:
Okej så de behöver inte skruvas upp ända till bänk höjd?
Benen på diskmaskinen skruvas så högt att diskmaskinens överdel ligger mot bänkskivans undersida, vad jag minns iaf. Det var ju nåt år sedan nu, men skulle tro att det framgår av manualen för BEHJÄLPLIG ungefär hur diskmaskinen är tänkt att vara monterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.