Ja fastän vi uppenbarligen inte har samma system i våra hem så är väl det viktigaste att man som husägare är nöjd med sitt system varesej det är IHC,EIB eller lonvorks m.m. (fast vi kan väl komma överrens om att trebokstavsvarianerna är häfftigast ;) ;) )

Och så r det faktiskt ganska kul att diskutera saker ibland :)
 
Jag tror inte det egentligen är så svårt......IHC är en lösning som fungerar bra och är framtagen för villor eller motsvarande till en överkommlig kostnad. EIB är naturligtvis överlägset på många områden men knappast för en villaägare, och prislappen är avsevärt dyrare. Har man gott om pengar och vill ha ett öppet framtidssäkert system så är det bara att pröjsa för EIB. År man som majoriteten av husägare med begränsade resurser men med ett teknikintresse förefaller IHC uppfylla alla önskningar.

Det finns en väl beprövad budgetvariant också som använder sig av det öppna protokollet x10 (stöds av många läckra gränssnitt, som också kan anpassas till personliga applikationer) skall man titta lite på www.ehem.se (Det går även att dölja installationerna bakom brytare och kontakter).

mina 0,02 kr....
 
TLovskog skrev:
DÅ är det mörkt i huset. En skillnad mot EIB ... rätt viktig sådan, skall erkännas. Det var därför jag skrev "Det är också tämligen robust."

Å andra sidan kan naturligtvis en felande EIB enhet sänka en linje eller hela systemet genom att döda bussen, vilket inte händer i IHC världen.

Så det kanske mer är ett plus i kanten för Plain-Old-Installation.
Det finns väl en batteribackup enhet att köpa eller ? hmmm det kanske bara fanns för larmet.
 
Hej,

Det finns väl en batteribackup enhet att köpa eller ?
Fast den hjälper inte om centralenheten går sönder. Då upphör så att säga kopplingen mellan vilka knappar, klockor, sensorer som skall utföra vad.

I ett EIB system så talar man om för knappen (vid programmeringen) att den på eget bevåg skall skicka ett sk. telegram till en lampa (eller dylikt) att den skall göra något. Går knappen sönder så går det inte att tända lampan, men den kanske kan tändas från någon annan knapp. Vidare fungerar resten av systemet.

Om en enhet går sönder så att den lastar ner bussen så kommer det hela dock även i EIB att fullständigt haverera också ... i större eller mindre grad.


Backupen är vad jag vet enbart till för att controllern skall fungera även om strömen bryts. Detta för larmet då ...


 
Hoppas inte vår central kommer att gå sönder då .. känns lite halv scary. Men jag antar att det inte är så vanligt.
 
Jag tror inte det egentligen är så svårt......IHC är en lösning som fungerar bra och är framtagen för villor eller motsvarande till en överkommlig kostnad. EIB är naturligtvis överlägset på många områden men knappast för en villaägare, och prislappen är avsevärt dyrare. Har man gott om pengar och vill ha ett öppet framtidssäkert system så är det bara att pröjsa för EIB
Som svar citerar jag Carl:
Har man inte pengar att gödsla med så satsar man på Hagers Tebis TS. Samma kostnad som för IHC. Har precis prisjämfört de båda systemen i ett normalstort projekt (villa), och hager vann i installationsvänlighet, möjlighet att välja apparatserie samt flexibilitet.
 
Kan nån ge mig en länk till det där Hagers Tebis ?

Verkar ju inte hitta nått om jag söker på google ens.

Sen känner jag en sak att om IHC funkar för en med utseende och funktioner så finns det väl ingen anledning att dömma ut det. Tycker det börjar bli lite väl tekniskt nu, förr så klarade man sig med vanlig konvertionell el och än idag, och nu passar inte ens IHC längre hehe :)

Jag tror iaf att man får ett bra system för ändamålet man väljer det till, sen finns det ju alltid andra saker, men det som är bra med IHC är ju att det är så utbrett och stort företag och utvecklas hela tiden med nya produkter.

Jag menar, många kör windows XP och vissa HATAR allt som har med windows att göra och vill köra unix/linux, mkt handlar också om dess egna åsikter och krav.
 
M@ze,

Jag tror inte du behöver oroa dej, det vi diskuterar är ju lite av ett extremfall som "nästan aldrig inträffar" varesej det gäller EIB eller IHC ;)
 
M@ZE skrev:
Hoppas inte vår central kommer att gå sönder då .. känns lite halv scary. Men jag antar att det inte är så vanligt.
Min har gått i snart 5år utan så mycket som att hicka (eller behövas bootas om ;)). Då har huset (eller i alla fall trädgården) träffats av 2 direktträffar av blixtar som lämnat döda harar på tomten (vilket iofs inte är så ovanligt - då de stakars djuren har vissa designfel i det avseendet).

Det enda som hände de gångerna var att ett antal lampor tändes och/eller släcktes ...

Mina nätverksswitchar dog dock i båda fallen.

 
Man kan alltså använda Hagers in/output och Lexel´s uttag som faktiskt har jävligt snygg design ?
 
Sen känner jag en sak att om IHC funkar för en med utseende och funktioner så finns det väl ingen anledning att dömma ut det. Tycker det börjar bli lite väl tekniskt nu, förr så klarade man sig med vanlig konvertionell el och än idag, och nu passar inte ens IHC längre hehe
Det är precis vad det är, vi tekniknördar stångas om vem som har det fränaste systemet hemma ;)

Om du (M@ze) har fastnat för IHC så tycker jag att du skall ta det systemet. Du kommer säkert att bli nöjd och du kommer även troligtvis få ett system som funkar problemfritt i många år.

Jag ville bara få fram min åsikt (och få igång en liten trevlig diskussion, vilket jag fick)
Man får ta oss extrema tekniknördar med en nypa salt ibland ;)
 
Man kan alltså använda Hagers in/output och Lexel´s uttag som faktiskt har jävligt snygg design
Om du med uttag menar typ Lexel senso eller dyligt så går det fint (har själv den kombinationen)
 
Heheh ok, jag hindrar er absolut inte att fortsätta den tekniska diskutionen :) var inte så jag menade. Men det lät bara som att IHC helt plötsligt var rätt kasst hehe.

Jo jag orkar inte strula mer nu med att få offert på Hagers system, och sen hitta nån som kan installera det osv. Har fått en komplett offert på IHC+Lexcom Home och den vanliga konvertionella elen.
 
Jag måste få kommentera att man är fast i lexels produkter...
Det stämmer ju inte riktigt, då man ju kan koppla in "vad som helst" i form av strömbrytare etc.
Vi har till exempel en alldeles för dyr vippbrytare i bakelit som är inkopplad. Däremot förlorar man ju styrmöjligheter med den. Det blir ju bara på/av...

Sedan kan man inte fritt koppla in vad som helst i form av energimätare, temperaturgivare etc.
Om det går i EIB-fallen låter jag vara osagt, men det gör det säkert.
Det motiverar dock inte den högre initialkostnaden, de dyrare enheterna och det faktum att en elektriker måste koda om huset...
För mig personligen alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.