Krilleman
Hojte skrev:
Jag tycker ifö s nya ser väldigt stilren ut
[länk]
Stilren ja, men är det värt dubbla priset kontra en vanlig Sign med dolt S-lås?

Denna är tänkt att bli tronföljaren (observera ironin) efter Sign.

Edit: Bilder

Ifoe-Spira-Art-6240-toalett-utan-spolkant-inbyggt-s-laas-m-Ifoe-Clean-758177.jpg Ifoe-sign-6860-toalett-Vit-med-Ifoe-Sign-mjuksits-vit-371093.jpg
 
Redigerat:
-RB- skrev:
Inte stopp direkt, men man får ofta spola två gånger i IFÖ-stolarna för att allt skall försvinna. Vi hade 3 IFÖ-stolar tidigare men tänker byter ut dem efter hand som vi renoverar badrummen. I den Gustavsbergstolen vi har räcker det med en spolning för att bli av med allt.
Det beror mest på mängden spolvatten. Har ni inställt på samma spolmängd på Ifö och Gustavsberg?
 
Stämmer bra att mängden vatten gör skillnad, i den senaste IDO som sattes in i bostaden ändrade jag till max spolning redan från början, men det var i första hand för att det är ett hus från -60 och delar av avloppet är inte utbytt.
 
f91jsw skrev:
Det beror mest på mängden spolvatten. Har ni inställt på samma spolmängd på Ifö och Gustavsberg?
Jag har max på bägge IFÖ och Gustavsberg.
Ändå är det bara IFÖ som det blir stopp i. Så det måste vara någon skillnad i kröken????
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Bytte till en "vanlig" ifö sign för några månader sen, och är rätt nöjd. Men fick förvarning om stopp för ett par veckor sen, har sen dess spolat dubbelt varje gång. Stoppen bör varit längre ned i rören då nivån steg och det bubblade i brunnen bredvid. Ska ställa upp spolmängden men har inte hunnit. Tyvärr tror jag många snålar än mer på spolningen, och har man barn så åker det ibland ned lite väl mycket papper... Halvspolningen borde vara förbjuden så fort man har mer än "vätska" i muggen...

Tacka vetja gamla toaletter med jättetankar - aldrig stopp!

På jobbet finns nog 100-tals toaletter totalt, många har ifö eller gustavsbergs snålspolande, vet inte om de har kassa ledningar för på några av muggarna om man har nyttjat lite väl mycket papper eller (fy-fy-fy) slängt en servett i muggen så stiger nivån oroväckande nära sittringen och kräver ett extra tryck på knappen innan det rinner undan. Där känns det som det fastnar i själva kröken.

För egen del känns det som att jag hellre tar något högre vattenförbrukning, än problem med stopp i muggen...

Är det svårt att justera mängden? Jag antar man måste lyfta av hela porslinsmössan?
 
jag har bade Gustafsberg och Ifö Sign vägghängda toaletter, jag har aldrig varit med om stopp i toaletten och jag snålspolar typ jämt...
 
Y
JohanLun skrev:
Är det svårt att justera mängden? Jag antar man måste lyfta av hela porslinsmössan?
Jag har justerat några nya gustavsbergare; du lossar dom två torxskruvarna under cisternen och lyfter upp porslinhöljet.
Sedan stänger du av vattnet. vrider påfyllartornet ett kvartsvarv och lyfter upp den ifall du vill se tydligare, annars kan du göra följande på plats; det finns en blå knapp som är numrerad 0-5 eller något, då ändrar du till 0 vilket kan förvirra men tänk att det är "hur många liter du vill spara per spolning" så spolar den sen ut så mycket den kan på stora knappen.

Jag har ändrat mina två ifö sign till att spola maximalt, jag tog en snabbkik förut på mekaniken för jag behöver sänka mängden nu när jag fått kommunalt vatten som kostar + att jag byggt nya avloppsrör med rätt lutning för snålspoleri. men jag minns inte riktigt. Kollade manualen nu och man ska trycka ner flottören i bott för få 8/6 liter spolning istället för max som är 3 liter.

Fast och andra sidan är det nog inte så stora pengar i det ifall jag räknar rätt:

Säg att man spolar wc:n 2 gånger om dagen = 6 liter snål.. eller 16 liter generös.

365 dagar/år x 6 liter = 2190 liter = 2.19 kubik x 11kr = 24kr
365 dagar/år x 16 liter = 5840 liter = 5.8 kubik x 11kr = 64kr

Svar: Sparar 40kr på ett år på att snålspola med risk att alla är nervösa när dom snålspolar.
 
datpsu skrev:
Jag har max på bägge IFÖ och Gustavsberg.
Ändå är det bara IFÖ som det blir stopp i. Så det måste vara någon skillnad i kröken????
Jag har aldrig varit med om att det varit stopp i kröken i någon toalett någonsin. Antingen måste det vara något fel på just ditt exemplar eller också är det någon som spolar ner saker som inte ska spolas ner i en toalett.
 
  • Jag har i år bytt till två Ifö stolar. En Sign 6860 och en Sign 6862. Den förstnämnda har avlopp ner i golvet och fungerar perfekt vid spolning. Sign 6862 har avlopp ut i väggen bakom stolen och har fått flera stopp. Ofta spolar vi minst två gånger och använder aldrig halvspolningen. Ändå uppstår stopp som vi har löst upp med många hinkar varmt vatten från hög höjd. Då har vi även använt vaskrensare i kröken plus några droppar Yes som fått stå över natten. Tidigare hade vi Gustavsbergs wc-stolar utan några stopp. Är trötta på dessa återkommande stopp, vad göra?
 
Krilleman
Jag har en 6860 och två 6775.

Inga problem någonstans.

P-låset på 6862 är vad jag vet samma konstruktion på som 6860.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.