4 4fun skrev:
Hej,


Jag har ett hus på ca 190 kvm och har Villaförsäkring från IF. Jag har betalat förgående år ca 8000 sek. Förra året betalade vi 8 231 kr


Idag fick jag ny faktura på min villaförsäkring, på 10 741 kr, en ökning på 30,5%. Står INGET i försäkringsbrevet att de har höjt.

Jag ringer IF, och de kan inte förklara ökningen. De hävdar till Mattematiskformel, och det kan vara problem i området eller något. Men de kan inte förklara….


Summering: Jag kommer byta försäkring. Har ni några erfarenheter från IF ?

Mvh

4fun
Har själv liknande dåliga erfarenheter av IF. Frågar man får man inget ordentligt svar. Har lagt om alla mina försäkringar till annat bolag. Sänkte mina premier rejält! Jag säger bara BYT!!
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Har haft IF några år tidigare. Fick bra priser o villkor från början sen höjde de premierna kraftigt varje år utan motivering. Det blev flytt till Folksam som verkade vettiga och prisvärda. Vad tror ni hände efter nåt år med premierna? Jodå samma visa men de backade efter lite snack
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Ja man måste ha koll, och lägga ner tid vid förfallodag oavsett försäkring, att samla försäkringar kan vara jättbra , eller jättedåligt , men det är klart på bil och hus så slår 10-15% rejält, ( sthlm ) det kan innebära att övriga försäkringar i princip "ser" gratis ut, det har hänt mig att jag ringt in och tecknat 2 nya försäkringar och sänkt totala årskostnaden, och säljaren var mycket glad...hmmm....
I det sammanhanget kan det vara bra att ha samma årsförfallodag på alla försäkringarna, det är inga problem om man är påstridig (endast ett datum om året för de här aktiviteterna).
 
hsd
Dessutom blir det intressantare för bolagen att komma med bra priser
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Det är ju såhär de fungerar, ibland höjs och ibland sänks premierna?
Menar du att du varit med om att en premie SÄNKTS ? utan anledning ?

Den enda gången jag varit med om det var när bilförsäkringen sänktes det året jag samtidigt hade haft körkortet i 10 år och fyllde 30.

Alla andra försäkringar höjs bara hela tiden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mats-S
a.o.f a.o.f skrev:
Har du haft skador på fastigheter, fordon och båtar?
Ja
 
Haft if tidigare, både direkt if och märkesförsäkring. Blev påkörd, ej vållande med bilen, det gick på det hela bra bortsett från att en maskindel gick sönder i smällen och dom fixade inte det på en gång, fick hela tiden besked att han (skaderegleraren) skulle höra av sig, jag ringde väl och låg på 6 månader, han skulle då höra av sig.
Väntar än, det var 2010 eller 2011 det hände.

Har kunnat köra det i ansiktet på säljare som ringt därifrån och försökt sälja försäkringar, "jag tror jag väntar till skaderegleraren hör av sig"
 
4 4fun skrev:
Håller helt med, ibland höjs det ibland sänks det. Det jag är irriterad på är att de höjer med 30% utan att kunna motivera eller ens meddela mig
Sänks? har du verkligen varit med om det?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag fick faktiskt sänkt hos Volvia förra året, var tvungen att ringa och kolla om något hade blivit fel, men var tydligen som det skulle. De kunde dock inte heller motivera varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.