Maria T Maria T skrev:
Ja, det lär ju bli ett digert jobb men å andra sidan så finns ju infon där och att leta efter den i kyrkoböcker tar ju oändligt mycket tid. Men det är roligt, släktforskning har fantamej beroendeframkallande.
Ja, det har du rätt i. Släktforskning är den perfekta vinterhobbyn.
 
  • Älska
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då ska jag se om jag över huvudtaget kan hitta var hon skrev detta
Det du ska försöka få rätt på är antingen en säkerhetskopia (som är en zipfil om den gjorts med Disgen, och den kanske ligger för sig på ett usb-minne eller liknande, beroende på hur noga hon var med säkerhetskopieringen) eller själva datamappen (disgen lagrar data inte i en enda fil utan i flera filer som ligger i den s.k. datamappen. Den känner du igen på att det finns filer som heter dd0.dg8 och dx0.dg8 i en undermapp där.)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
släktforskning är fantamej beroendeframkallande.
Ja det borde vara varningstexter på kyrkböckerna. Man kommer på att man ska kolla upp sin farfars farfar och innan man fattat vad som hände så sitter man där med sin databas på 5000 personer och kan inte sluta knarka husförhörslängder.
 
  • Älska
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Maria T
B Bigfoot skrev:
Ja det borde vara varningstexter på kyrkböckerna. Man kommer på att man ska kolla upp sin farfars farfar och innan man fattat vad som hände så sitter man där med sin databas på 5000 personer och kan inte sluta knarka husförhörslängder.
Hög igenkänning på den Klockan 22:27, bättre hälften vill gå o lägga sig, jag säger "ska bara kolla på en grej". 01:32 kommer nån i trappan och säger "hallå, håller du på än?"
 
Jag är inte snabb men långsam.

Har hört mig för och det ska inte ha funnits någon dator hemma hos faster Elna när hon gick bort.

Ser dock att ortens bibliotek har en släktforskningsdator som hon kan ha nyttjat (jobbade som bibliotekarie) och så finns där en släktforskningsförening i kommunen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Maria T
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är inte snabb men långsam.

Har hört mig för och det ska inte ha funnits någon dator hemma hos faster Elna när hon gick bort.

Ser dock att ortens bibliotek har en släktforskningsdator som hon kan ha nyttjat (jobbade som bibliotekarie) och så finns där en släktforskningsförening i kommunen.
Släktforskning är också mer som ett Marathon än ett sprintlopp, "skynda långsamt" sa min pappa ofta fast jag kanske inte precis lydde hans råd. Håller tummarna för dig att du kan komma vidare genom biblioteket och/eller föreningen. Den egen erfarenhet jag har av släktforskningsföreningar är att de nästan kan gå hur långt som helst för att hjälpa en.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ibland händer saker snabbare.

Mailade både bibliotek och släktforskningsförening imorse och båda svarade.
Dessvärre inget napp än, men bibliotekarien skulle höra sig för hos hembygdsföreningen!
 
C
Dett är inte så jättesvårt att börja om med Ancestry. Tillgång till kyrkböcker och många tips från andra släktforskare
 
C C.Ö skrev:
Dett är inte så jättesvårt att börja om med Ancestry. Tillgång till kyrkböcker och många tips från andra släktforskare
Fast nu vill jag komma åt redan utfört arbete, här har jag en släkting som troligtvis släktforskat ett bra tag, så det vore dumt att inte nyttja det arbete som redan är gjort.

Dessutom är det rätt kul att läsa att folk minns henne =)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu vill jag komma åt redan utfört arbete, här har jag en släkting som troligtvis släktforskat ett bra tag, så det vore dumt att inte nyttja det arbete som redan är gjort.

Dessutom är det rätt kul att läsa att folk minns henne =)
Förstår det.men jag har haft mycket glädje av
Ancestry och fått mycket kontakt med andra som släktforskare i min släkt
 
C C.Ö skrev:
Förstår det.men jag har haft mycket glädje av
Ancestry och fått mycket kontakt med andra som släktforskare i min släkt
Detta är främst för att trygga eventuell data, i dagsläget har jag tyvärr väldigt lite tid att bedriva någon släktforskning. "Faster Elna" gick bort för 6år sedan och det var först för inte ens ett år sedan jag fick de utskrivna anorna och insåg att här är nått jag borde leta efterl.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta är främst för att trygga eventuell data, i dagsläget har jag tyvärr väldigt lite tid att bedriva någon släktforskning. "Faster Elna" gick bort för 6år sedan och det var först för inte ens ett år sedan jag fick de utskrivna anorna och insåg att här är nått jag borde leta efterl.
Finns väldigt mycket data att tillgå i moderna släktforskningsprogram
 
Började i Holger (osäkert om den utvecklas längre även om det står arr version 9 ska komma) men idag senaste Disgen 2023, testat även Arkiv Digitals program Det filformat som "alla" kan läsa och exportera till heter gedcom, däremot är det inte säkert att all data kommer med, men allt får man inte med som kartmappningar, foton. etc.
När jag exporterade Holger-programmet data till gedcom och sedan importerade till Disgen fanns ett "varningssystem" som skrev en loggfil på vad som misslyckats. Man kunde då med en enkel textredigerare justera i gedcom-filen tills den passade för Disgen så att all data till slut kunde importeras.
Självklart tar man backup på data för sitt släktforskningsprogram, men spara även en kopia i gedcom-format som kanske inte innehåller allt man skrivit in men det viktigaste finns med och kan återanvändas i andra släktforskningsprogram. Speciellt om man är som jag att vilja ha det lokalt och inte i en molntjänst.
Så hittar du filen kan jag hjälpa till att spara den till gedcom-format för valfritt program eller molntjänst.
Nu var tråden programrelaterad, men har sysslat med släkt/historieforskning ganska länge så lite tips kan jag väl generellt ge då jag började innan det fanns sökbara släktforskningsajter och man fick plöja enbart i inskannat/fotade boksidor.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Maria T
13th Marine 13th Marine skrev:
Ibland händer saker snabbare.

Mailade både bibliotek och släktforskningsförening imorse och båda svarade.
Dessvärre inget napp än, men bibliotekarien skulle höra sig för hos hembygdsföreningen!
Spännande, då finns det ändå hopp!
Men jag blir ändå lite fundersam - Ancestry och ArkivDigital är webbaserade program som du genom inloggning kan nå från vilken dator/platta/mobil som helst (så gott som) medan DISgen, Holger och MinSläkt finns lokalt på din dators hårddisk. Vill verkligen inte grusa förhoppningarna för dig; hoppas att hembygdsföreningen är lika snabb att svara men kanske din faster Elna hade haft en dator tidigare, som avyttrats eller på annat vis försvunnit.
 
Än så länge har svaren jag fått varit "hon använde inte dator alls".

Några tankar om vad detta kan komma ur för program?

Sida från släktforskning med födelse-, dödsdatum och relationer i svensk familj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.