Hej forumet.

Efter en tråd av @Maria T så kom jag att tänka på att min morfars syster släktforskade och att jag fick en del av denna när hon avled (inga egna barn, så de ärvdes på morfars sida).

Visst används någon form av program idag? Då papperna jag är utskriva utgår från olika personer så ser ju "träden" olika och det låter väldigt omständligt att göra det manuellt.
Försöker luska ut hur hon gjort detta och skulle gärna vilja ha tag på hennes originalfiler men har inte jättemycket att gå på.

Har en bild på ett utskrivet blad som kanske kan ge en ledtråd till programmet 🙃

Historiskt dokument, släktforskning, generationsregister, svensk text, dödsdatum och orsaker, giftermål, barnförteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand önskar en ättling till Jöns Jönsson, son till Jöns Jönsson.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Hej!
Roligt med respons gällande släktforskningen trots det är lite långt från andra frågeställningar här.
Eller äsch, vi brukar ju diskutera vitt och brett.

Fina antavlor du visar, känner inte helt igen upplägget från det program jag använder så jag kollar vidare för att bekräfta eller utesluta.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det finns alltid någon som kan lite extra om ett område här på byggahus 😊

Jag tror inte anan är min utan på en annan familjemedlem. Men jag faller ju in där någonstans 😊

Min mors faster kom om jag inte missminner mig tio generationer bak från min mamma.
1600-talets mitt, mycket invandrande tyska glasblåsare.

Det visar sig dessutom att smedjan som står på kulturen i Lund en gång i tiden stod på gården där min gammelmormor växte upp, där har jag gått smideskurs 😳
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat ordentligt i början och slutet? Oftast brukar det ju stå någonstans vilket program rapporten är genererad i.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Stämmer som @Bigfoot skriver ovan - i sidhuvudet eller -foten kan det stå vilket program utskriften kom från. Så här ser det ut på mina utskrifter:
Svensk personakt: födelse-, dödsinformation, föräldrar, begravning och källhänvisningar. (Swedish personal record with birth, death, parents, burial, and references.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Programmet heter MinSläkt vilket också står på sista raden, så de utskrifter du har @13th Marine kommer inte från samma.
Korrigerar mig själv - ser att det står 2007 på din utskrift och jag började använda MinSläkt runt 2011 så det skulle trots allt kunna vara det. Jag kikar vidare.
 
Jag tror det är Disgen (i så fall version 8 eller möjligen 7).

En ledtråd är att det står en extra punkt efter "med" som i t ex "Gift 1:surprised: med. efterföljande ana.". Då kan det vara Disgen 8.0c med icke uppdaterade språkfiler. https://forum.dis.se/discus/messages/58/422.html?1215626228
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C
Jag använder Ancestry. Varför vill du veta vilket program det är?
 
Maria T
Nu kom svaret - ansedeln är gjord i programmet Disgen!

Visste det sen tidigare men "släktforskare" är fantastiskt hjälpsamma människor, faktiskt i paritet med byggahusare 😍😉
(24 sekunder efter att jag postat i en släktforskningsgrupp på fejjan)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Maria T
Förlåt @svartöra - hade inte uppdaterat sidan här så jag såg inte att du svarat. Men nu är det bekräftat, Disgen är det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Jag tror det är Disgen (i så fall version 8 eller möjligen 7).

En ledtråd är att det står en extra punkt efter "med" som i t ex "Gift 1:surprised: med. efterföljande ana.". Då kan det vara Disgen 8.0c med icke uppdaterade språkfiler. [länk]
Bingo! Hittade en sida med just detta!
Tack! Då ska jag se om jag över huvudtaget kan hitta var hon skrev detta 🤔
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Maria T
13th Marine 13th Marine skrev:
Bingo! Hittade en sida med just detta!
Tack! Då ska jag se om jag över huvudtaget kan hitta var hon skrev detta 🤔
Håller tummarna för dig, hon hade ju kommit långt tillbaka i tiden och det är inte alla som lyckas med det, okända fäder och dylikt som gör att det kan ta stopp redan i början av 1900-talet.
🤞🤞🤞
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bingo! Hittade en sida med just detta!
Tack! Då ska jag se om jag över huvudtaget kan hitta var hon skrev detta 🤔
Fast informationen borde ligga på en dator eller något minne om du kan hitta något sådant. Annars är det valfritt program som du kan använda men det blir till att mata in all information på nytt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
C
Det som är smidigt med moderna släktforskningsprogram som är uppkopplade till kyrkböcker m.m är att det är inte så mycket som behövs knappas in. Kommer mycket förslag och tips. Men man måste vara noga att kolla med te.x kyrkböcker att infon stämmer så det är rätt person eller händelse.
 
Maria T
a.o.f a.o.f skrev:
Fast informationen borde ligga på en dator eller något minne om du kan hitta något sådant. Annars är det valfritt program som du kan använda men det blir till att mata in all information på nytt.
Ja, det lär ju bli ett digert jobb men å andra sidan så finns ju infon där och att leta efter den i kyrkoböcker tar ju oändligt mycket tid. Men det är roligt, släktforskning är fantamej beroendeframkallande.
 
Redigerat:
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.