R Rejäl skrev:
Det kan det vara till taktegel, men har du bandtäckning, papptak eller sedumstak så funkar inte färdiga huvar.. men fortfarande ingen garanti om att man har köpt ifrån samma tillverkare…
Du har så rätt, lättast att identifiera skorstenen är väl om ordentliga bilder och mått på skorstensmodulerna bifogas redan i första inlägget, att som nu komma med länngdangivelse efteråt försvårar och leder till felaktiga förslag.
 
R
F fribygg skrev:
Du har så rätt, lättast att identifiera skorstenen är väl om ordentliga bilder och mått på skorstensmodulerna bifogas redan i första inlägget, att som nu komma med länngdangivelse efteråt försvårar och leder till felaktiga förslag.
Japp så är det👍
 
R Rejäl skrev:
Japp så är det👍
Jag försöker hitta en möjlighet att redigera och komplettera mitt första inlägg, men ser inte hur jag kan göra detta. Det känns onödigt med en ny tråd?
 
Du kan bara editera inlägget under en viss tid har jag för mig.
Komplettera med mer info som inlägg i tråden, inte ny tråd.
 
R Rejäl skrev:
Vad har huven med fabrikatet av skorsten att göra…
Besiktar installationer hela dagarna, 95% av modulskorstenarna häromkring köps som kompletta kitt.
Liksom 95% av taken är standard tegel eller plåtade och fungerar med standardhuvarna.
 Huvarna skiljer i hur dom är byggda, premodul har ett speciellt snäppe till regnhuvan, nvi har en vikt kant osv.
 
R
V vinylskiva skrev:
Besiktar installationer hela dagarna, 95% av modulskorstenarna häromkring köps som kompletta kitt.
Liksom 95% av taken är standard tegel eller plåtade och fungerar med standardhuvarna.
 Huvarna skiljer i hur dom är byggda, premodul har ett speciellt snäppe till regnhuvan, nvi har en vikt kant osv.
Standard huvar går inte ihop med bandtäktplåt det borde du veta om du är besiktningsmann…
 
V vinylskiva skrev:
Besiktar installationer hela dagarna, 95% av modulskorstenarna häromkring köps som kompletta kitt.
Liksom 95% av taken är standard tegel eller plåtade och fungerar med standardhuvarna.
 Huvarna skiljer i hur dom är byggda, premodul har ett speciellt snäppe till regnhuvan, nvi har en vikt kant osv.
Vilket fabrikat och modell på skorsten tror du TS har?
 
Plåttaken brukar ha standardhuv och tillhörande förlängningsplåt upp till nock. Finns såklart special men det är klart vanligare med standardlösningar och dom flesta har standardtak.
Baserat på den info som finns kan det vara vad som helst, som sagt, tycker alla moduler är snarlika till utseende.
 
R
Vet du vad bandtäckning är?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vet du vad bandtäckning är?
Är bekant med konceptet ja, men det är klart ovanligare än andra typer av tak och chansen är större att TS har en standardlösning.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Plåttaken brukar ha standardhuv och tillhörande förlängningsplåt upp till nock. Finns såklart special men det är klart vanligare med standardlösningar och dom flesta har standardtak.
Baserat på den info som finns kan det vara vad som helst, som sagt, tycker alla moduler är snarlika till utseende.
Det kan ju omöjligt vara ett fabrikat som bara har kortare moduler 100cm och det måste anses osannolikt att det skulle vara ett fabrikat som har 120cm moduler om flera av TS moduler är 100cm, därför tycker jag man kan utesluta KOTA som någon föreslog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.