Detta isolerade skorstensrör är kopplat till en Keddy 700. Jag behöver hjälp att identifiera fabrikat. Diametern är cirka 220
 
  • Svart cylindriskt föremål på platt bas, detaljbild, strukturer, konturer, otydlig kontext, dammiga ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis en NVI, fler bilder skulle inte skada.
 
Är säkert en 125 mm korstenstålspipa innanför isoleringen som skyddas av ytterplåten och är av sektioner på ca 600 mm lång som sätts i varandra. Kan även vara som att vrida ihop med. Något liknande den här, men kan inte säga om det är samma fabrikat. Troligtvis är skorstenen inköpt vid samma tillfälle som kaminen och alla Keddysäljare har lika.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...9zvpkd4BtAgjcdMTNaRlhn4EykAyhkV0aAv0rEALw_wcB
 
R
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är säkert en 125 mm korstenstålspipa innanför isoleringen som skyddas av ytterplåten och är av sektioner på ca 600 mm lång som sätts i varandra. Kan även vara som att vrida ihop med. Något liknande den här, men kan inte säga om det är samma fabrikat. Troligtvis är skorstenen inköpt vid samma tillfälle som kaminen och alla Keddysäljare har lika.
[länk]
Tack för info - trevlig helg.
 
F fribygg skrev:
Troligtvis en NVI, fler bilder skulle inte skada.
Det finns inte så mycket mer att fotografera. 1000 mellan skarvarna och i övrigt helt slät mantel. Har inte NVI cirkulära markeringar vid skarvarna?
 
L Lizzie_1 skrev:
Det finns inte så mycket mer att fotografera. 1000 mellan skarvarna och i övrigt helt slät mantel. Har inte NVI cirkulära markeringar vid skarvarna?
Det hade varit lättare att identifiera skorstenen om bilden visat hur lång modulerna är, nu när du skriver 1m längd och 22cm diameter vågar jag gissa att det är en NVI 3000.

Bild på skarvarna och eventuella markeringar är det också bra om du får med på bild.

Vi kan nog utesluta KOTA skorsten då dess moduler är 60 eller 120cm
 
F fribygg skrev:
Det hade varit lättare att identifiera skorstenen om bilden visat hur lång modulerna är, nu när du skriver 1m längd och 22cm diameter vågar jag gissa att det är en NVI 3000.

Bild på skarvarna och eventuella markeringar är det också bra om du får med på bild.

Vi kan nog utesluta KOTA skorsten då dess moduler är 60 eller 120cm
Det trodde jag också, med 150 inskjut. Men det verkar på bilder som 3000 har inpressade ringar runt skarvarna. Vad tror du?
 
L Lizzie_1 skrev:
Det trodde jag också, med 150 inskjut. Men det verkar på bilder som 3000 har inpressade ringar runt skarvarna. Vad tror du?
Mer bilder underlättar, om du lämnar all info du har i första inlägget är det stor chans att du kan få hjälp snabbt.
 
Ring sotaren och fråga, är man lite noggrann så skrivs det in fabrikat i registret vid besiktningen. Annars kan du klättra upp och ta en bild på huven uppe på taket, dom är lättare att särskilja.
 
R
Vad har huven med fabrikatet av skorsten att göra…
 
Premodul kör då sin egen huv iaf så helt fel har han inte
 
R
Ja men det är ju många som låter en plåtslagare klä in den..så att indentifiera rökröret genom plåthuven är inte lätt..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja men det är ju många som låter en plåtslagare klä in den..så att indentifiera rökröret genom plåthuven är inte lätt..
Nä jag tror det är vanligare att man köper ett färdigt kit,
 
R
Det kan det vara till taktegel, men har du bandtäckning, papptak eller sedumstak så funkar inte färdiga huvar.. men fortfarande ingen garanti om att man har köpt ifrån samma tillverkare…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.