C Carl Johansson skrev:
En tidigare granne började höra ett dovt malande ljud och bekostade olika utredningar, visade sig vara stressrelaterat
C Carl Johansson skrev:
En tidigare granne började höra ett dovt malande ljud och bekostade olika utredningar, visade sig vara stressrelaterat
D Daniel 109 skrev:
[länk]
intressant! Dock är det 4 personer som hör ljudet förutom mig så kan nog utesluta stress i detta fall.
 
R
D DahlEricsson1000 skrev:
Ljudet är omöjligt att identifiera vart det kommer ifrån och låter ungefär lika mycket på alla våningsplan och i alla rum. Varierar i styrka under dygnets timmar men låter i princip hela tiden. Ljudet låter precis som ventilation eller brummande bil utanför.
Det är inte säkert att det skulle hjälpa dig jättemycket, men för att ha något konkret att gå på så behöver du i alla fall ta reda på vilken frekvens det störande ljudet har - för att förhoppningsvis kunna utesluta eller misstänka eventuella ljudkällor. Som @Hybro säger så kan växelspänning genera ljud vid 50 Hz, och kanske även övertoner, där första övertonen är 100 Hz. Våglängden vid 50 Hz respektive 100 Hz är ca 6,8 och 3,4 meter och ljud i det frekvensområdet har lätt att sprida sig i ett hus och är också rundstrålande till sin karaktär och därför svåra att riktningsbestämma. Det är en väldigt liten risk att störningar från en ventilationsanläggning t.ex. skulle generera exakt de frekvenserna. Att mäta frekvensen/frekvenserna på ett konstant ljud är inte så svårt, det kan funka med en mobilapp. Jag använder t.ex. Sound Analyzer Pro av "nobapp" för Android till det, den finns också som gratisversion med reklam. Men det finns säkert andra som funkar precis lika bra, däremot vet jag inget om IOS ekosystem.
 
R rolflidvall skrev:
Det är inte säkert att det skulle hjälpa dig jättemycket, men för att ha något konkret att gå på så behöver du i alla fall ta reda på vilken frekvens det störande ljudet har - för att förhoppningsvis kunna utesluta eller misstänka eventuella ljudkällor. Som @Hybro säger så kan växelspänning genera ljud vid 50 Hz, och kanske även övertoner, där första övertonen är 100 Hz. Våglängden vid 50 Hz respektive 100 Hz är ca 6,8 och 3,4 meter och ljud i det frekvensområdet har lätt att sprida sig i ett hus och är också rundstrålande till sin karaktär och därför svåra att riktningsbestämma. Det är en väldigt liten risk att störningar från en ventilationsanläggning t.ex. skulle generera exakt de frekvenserna. Att mäta frekvensen/frekvenserna på ett konstant ljud är inte så svårt, det kan funka med en mobilapp. Jag använder t.ex. Sound Analyzer Pro av "nobapp" för Android till det, den finns också som gratisversion med reklam. Men det finns säkert andra som funkar precis lika bra, däremot vet jag inget om IOS ekosystem.
Testade två appar och när allt annat är tyst men bullret låter visar de att starkaste signalen är runt 87-90hz?
 
R
Det utesluter i alla fall ren 50 Hz växelspänning. Alltid något. Det är ju däremot helt omöjligt här på ett internetforum att ens spekulera i vad ljudkällan kan vara. Det måste givetvis undersökas på plats. Det där är ingen rolig frekvens att vara störd av vet jag av egen erfarenhet. Har varit störd av ett ventilationssystem som genererade 41,5/83 Hz. Där var dock ingen tvekan vad som var ljudkällan. Väldigt svårt att råda hur du ska gå vidare med detta. Du bör i alla fall mäta på många olika ställen i huset och försöka avgöra om 87 Hz är starkare i någon punkt. En trist historia och jag lider med dig.
 
Har testat mer och de två som utmärker sig mest är runt 50hz samt 90hz (ej aldrig exakt siffra).
50 resp 90 ligger runt 20-23db på ovanplan och mellersta plan. Något högre i källaren med 25-30db.
Men mätning med mobilen är ju inte exakt.

Gjorde inspektionshåll till ventialationsstammen i huset och gjorde ljudmätning men ingen skillnad.
Ljudet är mekaniskt, dvs någon form av motordrivet och påminner exakt om mekanisk ventilation. Dock har ingen i vår länga mekanisk samt att det borde då upphört vid avstängd el.
 
Lite långsökt, men, om det varit tyst förr, kan det inte bero på något upplag, bygge eller liknande, något som tillkommit som orsakar ljud pga vindpåverkan? Eller något som försvunnit?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lite långsökt, men, om det varit tyst förr, kan det inte bero på något upplag, bygge eller liknande, något som tillkommit som orsakar ljud pga vindpåverkan? Eller något som försvunnit?
Absolut kan det vara så. Har exakt datum för när det började så det var tyst innan. Har haft misstankar på bygge men blir lite fundersam när det pågår dygnet runt 7 dagar i veckan. Borde vara tyst på helgen eller natten kan man tycka.

När det väl upphör en stund brukar det vara på eftermiddagen samt ibland mellan 06-07 på morgonen.

vinden påverkar inte nivån, låter ungefär lika oavsett blåst eller ej.

Tycker mig koppla ihop värme och ljud, dvs de dagar det varit över 10 grader och sol har det varit längre stunder på eftermiddagen som det är tyst, ibland fram till 20.00. Dock har det bara varit ett fåtal dagar än så länge med värme, så egentligen är det för få tillfällen för att dra en slutsats.

Kommunen vägrar göra något fram tills att jag hittar källan som skapar bullret och det är precis det jag har problem med. Pratade också med en akustiker på en firma. De menade på att de egentligen inte kunde hjälpa till. Skulle tydligen inte gå att mäta ljud och hitta källan om det inte var något i ens egna hem som gick på el.
 
R
D DahlEricsson1000 skrev:
Har testat mer och de två som utmärker sig mest är runt 50hz samt 90hz (ej aldrig exakt siffra).
50 resp 90 ligger runt 20-23db på ovanplan och mellersta plan. Något högre i källaren med 25-30db.
Men mätning med mobilen är ju inte exakt.
Nej, för att kunna mäta korrekta absolutvärden på amplituden (nivån) behöver man ha en dedikerad och kalibrerad (0 dB = 20 μPa) ljudnivåmätare. MEN, för det som du behöver nu, att mäta relativa skillnader i nivå, funkar det bra med mobil så länge du använder samma mobil med samma app. Du har nu mätt att störningen är ca 6 dB starkare I källaren. 6 dB är alltså ingen liten skillnad, det motsvarar en ökning av effekten med 4 ggr. Utan att veta något annat än detta så verkar det troligt att störningen kommer nerifrån.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Absolut kan det vara så. Har exakt datum för när det började så det var tyst innan. Har haft misstankar på bygge men blir lite fundersam när det pågår dygnet runt 7 dagar i veckan. Borde vara tyst på helgen eller natten kan man tycka.

När det väl upphör en stund brukar det vara på eftermiddagen samt ibland mellan 06-07 på morgonen.

vinden påverkar inte nivån, låter ungefär lika oavsett blåst eller ej.

Tycker mig koppla ihop värme och ljud, dvs de dagar det varit över 10 grader och sol har det varit längre stunder på eftermiddagen som det är tyst, ibland fram till 20.00. Dock har det bara varit ett fåtal dagar än så länge med värme, så egentligen är det för få tillfällen för att dra en slutsats.

Kommunen vägrar göra något fram tills att jag hittar källan som skapar bullret och det är precis det jag har problem med. Pratade också med en akustiker på en firma. De menade på att de egentligen inte kunde hjälpa till. Skulle tydligen inte gå att mäta ljud och hitta källan om det inte var något i ens egna hem som gick på el.
Sammanfaller alltså ljuduppehållen vid en arbetsdags start och stopp på bygget?
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Sammanfaller alltså ljuduppehållen vid en arbetsdags start och stopp på bygget?
Jag har försökt koppla ihop det med vissa tider men tycker att det är för ojämnt. Många gånger är det tystare runt 06.00 men inte alltid. Vissa dagar tystnar det någon tid mellan 12-13 (om man nu tänker lunchtid). Eftermiddagar tystnar det runt 15-16 men inte exakt samma klockslag. Ofta kommer det igång igen vid 17 men ibland 20-21. Helgen kan vara 24/7 eller tyst ett par timmar oregelbund tid. Det tystnar ca 5 minuter ett par gånger per dygn, svårt att veta hur många gånger det sker. Detta i kombination med alla mina undersökningar i hemmet får mig att tro att det med största sannolikhet kommer utifrån.
 
Kan också nämna att det låter mest mellan 21-11.00 varje dygn, dvs högst ljudnivå.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Jag har försökt koppla ihop det med vissa tider men tycker att det är för ojämnt. Många gånger är det tystare runt 06.00 men inte alltid. Vissa dagar tystnar det någon tid mellan 12-13 (om man nu tänker lunchtid). Eftermiddagar tystnar det runt 15-16 men inte exakt samma klockslag. Ofta kommer det igång igen vid 17 men ibland 20-21. Helgen kan vara 24/7 eller tyst ett par timmar oregelbund tid. Det tystnar ca 5 minuter ett par gånger per dygn, svårt att veta hur många gånger det sker. Detta i kombination med alla mina undersökningar i hemmet får mig att tro att det med största sannolikhet kommer utifrån.
Tänkte om det är något på bygget med motor, och som behöver tömmas/avluftas/bytas med jämna(eller ojämna) tillfällen.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Jag har försökt koppla ihop det med vissa tider men tycker att det är för ojämnt. Många gånger är det tystare runt 06.00 men inte alltid. Vissa dagar tystnar det någon tid mellan 12-13 (om man nu tänker lunchtid). Eftermiddagar tystnar det runt 15-16 men inte exakt samma klockslag. Ofta kommer det igång igen vid 17 men ibland 20-21. Helgen kan vara 24/7 eller tyst ett par timmar oregelbund tid. Det tystnar ca 5 minuter ett par gånger per dygn, svårt att veta hur många gånger det sker. Detta i kombination med alla mina undersökningar i hemmet får mig att tro att det med största sannolikhet kommer utifrån.
R rolflidvall skrev:
Du har nu mätt att störningen är ca 6 dB starkare I källaren. 6 dB är alltså ingen liten skillnad, det motsvarar en ökning av effekten med 4 ggr. Utan att veta något annat än detta så verkar det troligt att störningen kommer nerifrån.
Avloppspump i avloppsnätet, tryckstegringspump i dricksvattennätet?
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
R
D DahlEricsson1000 skrev:
Detta i kombination med alla mina undersökningar i hemmet får mig att tro att det med största sannolikhet kommer utifrån.
Om störningen kommer utifrån så måste det också gå att mäta den utomhus. Utomhusmätningar är alltid knepigt, med alla andra störningar från trafik etc. Mitt i natten på helgen brukar vara bäst. Om störningen är akustisk och kommer utifrån är det inte möjligt att den inte skulle gå att mäta utomhus om det för övrigt är dödstyst. Det kan inte vara så att störningen kommer utifrån och sedan "uppstår" endast inomhus. Akustikfirman du talat med har helt rätt, man måste ha identifierat ljudkällan för att kunna göra en relevant mätning. En certifierad mätning görs alltid i två steg, först med störningskällan på och därefter med störningskällan avstängd. Det är det enda sättet att kunna bedöma tillskottet från själva störningen. Mätningar av lågfrekventa bullerstörningar inomhus görs också alltid med en ovägd (utan filter) tersbandsmätning, vilket är jättebra:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...buller-inomhus-och-hoga-ljudnivaer/?pub=60498
"Lågfrekvent buller enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus
Om ett buller domineras av låga frekvenser behöver man ta särskild hänsyn till detta när risken för störningseffekter mäts och bedöms. Folkhälsomyndigheten har riktvärden för lågfrekvent buller i inomhusmiljön som omfattar ljudtrycksnivåer i olika tersband från 31,5 till 200 Hz. Av det allmänna rådet framgår att ljudtrycksnivåerna Leq mäts ekvivalent utan något filter. Anledningen är att exempelvis A-filter ger en kraftig dämpning av låga frekvenser, vilket innebär att A-vägd ljudnivå underskattar lågfrekventa ljuds störande inverkan"
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
Avloppspump i avloppsnätet, tryckstegringspump i dricksvattennätet?
Bra förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.