Byggahus trädgårdsexpert Cajsa Jacobsson har sagt så många bra saker om häckar till mig som jag skulle vilja förmedla. Jag börjar med idegranshäckar, som hon höjer till skyarna. Faktum är att jag har en ganska stor idegran (taxus baccata) här hos mig, som vi har format till ett klot.

Du kan läsa blogginlägget här: Idegran och idegranshäck
 
Men, är den inte giftig? Med små barn drar jag mig pga det!?
 
G
Mycket snygga häckar. Dock har en liguster har smugits sig in på bild nr 3 ovanifrån.
 
Y
Finns det någon motsvarande som inte är giftig?
 
Pratade med Giftinformationscentralen. Historierna om hur giftig idegran skulle vara verkar kraftigt överdrivna, kanske pga att Agata Christie tydligen använde det för att ta livet av folk i sina böcker.

Giftinformationscentralen säger att själva växten är giftig och innehåller en irriterande olja. Det röda fuktköttet på bären är ofarligt. Har ditt barn ätit barr och söndertuggade frön kan hon/han få magbesvär, i ovanliga fall allmänpåverkan och hjärtbesvär. Har barnet ätit mer än 5 bär ska du ge medicinskt kol. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.

Har i efterhand fått reda på att den typ av idegran Cajsa rekommenderar inte har bär dessutom.
 
Det finns olika sorter:

för häckar i Sverige är Taxus Media 'Hillii' en bra val: riktigt härdig och inga giftiga röda bär (han-växt).

Enligt min erfarenhet trivs den vanliga Taxus Baccata inte alltid så bra i vårt klimat med långvarig frost & snö, särskilt när jorden är inte ordentligt dränerad.
 
Aha, det är därför jag aldrig har sett röda bär på idegran.

I mitt barndomshem i Småland står tre fina idegranar som mår prima, likaså vår idegran här i Skåne. Har haft problem med tre nyplanterade idegranar i sommarstugan i Blekinge, eftersom vi satte dem precis vid en nersågad granhäck, där stubbarna fått vara kvar. Jorden är helt förstörd där och stubbarna hade behövts grävas upp för att något ska växa där igen. En gammal idegran finns där dock som stortrivs. Cajsa har bra erfarenhet av idegranen i Stockholmsregionen också.
 
Det där med idegran är lite som med andra vintergröna häckväxter som t.ex. lagerhägg.

Om du köper en vanlig europeisk idegran (Taxus Baccata) är chansen stor att den har odlats i Holland eller Tyskland.
Likadant med den vanliga lagerhägg Prunus Laurocerasus.
De växer i de flesta fall där väldigt bra och båda är riktigt fina häckväxter. Men man ska inte underskatta skillnaden i klimatet!

Det finns alltid exempel av till och med medelhavsväxter som klarar sig upp i norrland, men oddsen är inte speciellt bra. Och en häck brukar väl inte planteras bredvid en vindskyddad södervägg...

Idegran är fint, men tyvärr inte särskilt billig. Man kan räkna med 5 växter per meter, 200-350 kr styck. Då skulle jag inte chansa för mycket. Egentligen är svensk eller dansk odlad då att föredra. T.ex. sorten 'Hillii' eller i fall av lagerhägg t.ex. Prunus Laurocerasus 'Otto Luyken'. Det finns flera alternativ.

Marlen: man kanske undrar, varför är all dina fina bilder tagna utomlands ?

För att ser hur från Holland importerade vanlig idegran och lagerhägg växer i Blekinge är ni välkommen att ta en titt hos oss hemma :)
 
Det var ett bra tips, att välja dansk- eller svenskodlad!

Jag funderade lite över det själv när jag såg det färdiga resultatet av min blogg - varför inte svenska idegranar på bild? Jo, de svenska bilder jag hittade var jag lite osäker på om jag fick publicera här. Men jag ska absolut komplettera med svenska bilder också. Una momento! :)
 
Nu har jag lagt in 7 bilder på svenska idegranshäckar som jag fick av Cajsa. Hon instämmer med dig Robert och säger att hon främst använder Taxus media "Hilli", en hybrididegran som är härdig till zon 4.
 
Idegran är jättegiftigt för kor. På vår stora naturtomt i stan har vi massor med idegran som spritts av fåglar. Jag är inte odelat positiv med tanke på hur starkväxande den är och enarna kan få problem.
 
Var hittar man "Hilli" så billigt som 339 för 10? Min lokala handlare tar 790kr (10) för samma storlek. Kollade blomsterlandet (i höstas) men de hade inte Hilli.
 
G
Observera att det finns många sorters idegran. Den ”vanliga” Taxus Baccata” är härdig zon 1-3 medan hybridvarianterna som växer långsammare och har ett lite annat utseende klarar zon 1-5. Utöver det finns mängder av sorter som krypande idegran och pelarväxande varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.