Hemmakatten
Jag tycker du har en spännande tomt. Resultatet med ett hus på tomten kan bli antingen ett totalt misslyckande med ett tvåplans kataloghus på en bortspräng/uppfylld förstörd tomt. Eller en succé med hus anpassat till terrängen och en bevarad vacker tomt.

Skiljelinjen mellan succé och platt fall kan vara svår att se (på ritbordet) för en vanlig husbyggare. Att försöka rita sitt eget hus med en så speciell tomt är inget för amatörer! Inte meningen att göra dig ledsen. Jag förstår att du uppskattar tomten och verkligen har amibtioner att bygga ett hus som passar till tomten. Huset med uteplatser skall ju dessutom göra platsen vackrare, mer spännande och samspela med naturen.

Jag tycker billy_baver har många goda råd och hans skisser/förslag sammanfaller med min egen uppfattning om hus på er tomt. billy har blick och förmåga för arkitektur och att sätta detta på pränt. (Jag undrar jag om han inte sysslar med detta professionellt. ;) )

Tycker absolut, definitivt att du skall ta kontakt med duktig arkitekt för att förverkliga era drömmar. Det kommer att bli sååå mkt bättre än att försöka rita själv.

Vi själva anlitade arkitekt. Vi hittade efter mkt letande en (mkt stor) fantastisk tomt vid en liten sjö där det redan fanns förhandsbesked på ett, i vårt tycke, gräsligt fult 1½-planshus från kataloghustillverkare. Det huset var placerat på en ängsbit nära vägen utan sjöutsikt. Inte så kul alls.

Vi tog ut våra arkitekter till tomten innan vi skrev köpekontrakt. Vi ville ha ett enplanshus med utsikt över sjön, men kunde inte se någon riktigt bra plats för huset eftersom tomten sluttar kraftigt de sista 100 m ner till sjön. Vi ville också ha ett modernt formspråk på huset men var osäkra på hur det skulle se ut när alla andra hus runtomkring var röda stugor med vita knutar.

Nåväl, arkitekterna kommer ut, de gillar tomten och variationen och den vänliga roslagsnaturen, vi går in 200 meter på tomten, ser sjön, arktitekterna går ytterligare några meter , stannar båda två och säger; "HÄR skall huset ligga!". Och visst var det där huset byggdes. Det var så självklart när de påpekade det, men för oss var det svårt att se själva. Att sedan huset blev underbart, vackert, funktionellt och ser ut att ha varit placerat på detta ställe i åratal är ändå bättre!! En trädgårdsarkitekt anlitade vi också för att diskutera infartsvägens dragning, gångväg ner till sjön, vilka träd som skulle bevaras mm. Nu har vi en naturtomt, ingen som helst gräsmatta att klippa, men däremot blommande ängar,uteplatser i alla väderstreck och ett hus som dessutom fått ett par arkitekturpriser för sin design och utmärkta placering i naturen.

Lycka till!
 
Tack BB för lite mer klargöranden!

Och tack också till Hemmakatten för en bildande historia.

Ni kan vara lugna, jag har ingen ambition att spränga sönder tomten och trycka dit ett standard kataloghus. Efter att ha studerat många av tillverkarna kan man konstatera att de husmodeller de har är "populistiska" och ska passa en viss typ av enkel och plan tomt. Jag har knappt sett något hus som skulle smälta in bra på tomten vi har.

Inte heller har jag som ambition att rita något själv, utan skissar mest och samlar information för att vara förberedd och ha nån slags vettig kravbild när jag får kontakt med rätt arkitekt. Era åsikter är såklart guld värda - jag läser och lär.

Säg till om ni känner till någon duktig arkitekt i stockholmsområdet. Helst inte någon av de uppenbara/stora.

Mvh
 
Ta alltihop med handfasta små steg. Börja med att skaffa överblick och kunskap. Genomför geoteknisk undersökning, och låt lantmäteriet rita in servisledningar och var träden står. Först därefter är det meningsfullt att börja leta projekteringsfolk.

Jag skulle nog börjat med Erskine Tovatt Arkitekter AB http://www.tovatt.com eller Landström Arkitekter AB http://www.landstrom.se/ . Men du har ju fått fler andra fina tips redan. Var noga med att avgränsa uppdraget stegvis. Konfrontera arkitekten med din egen idé, och fråga om han/hon rakt av vet någon bättre. Isåfall: Beställ en enkel principskiss, inom "rampris". I annat fall: Jobba vidare utifrån din egen grundskiss. Så här långt kommen kan det också vara nyttigt att ta ett första prat med kommunens bygglovsenhet. Bara för att stämma av, men utan att lämna in formell ansökan.

Nästa steg blir att kontakta en trädgårdsarkitekt/"landskapare". Du ska vara medveten om att din norrvända tomt medför kortare växtsäsong och allmänt svåra förutsättningar för odling. Det stora däcket (om du nu går vidare med det) skapar stora skuggor och konstgjorda snustorra ytor, som ska matchas in i omgivande landskap. I synnerhet om du vill bo i en synbart orörd naturpark måste man detaljplanera så mycket mer utförligt än om du tänker asfaltera hela tomten.

Sedan tar ni itu med själva huset och dess detaljer. Koppla in en duglig konstruktör, helst någon som redan är van vid att samarbeta med "din" arkitekt. Utgå från trädgårdsskissen och husets grundskiss! Be konstruktören rådge om material och stommens grundkonstruktion. Låt honom/henne motivera valet. Sedan låter du arkitekten gå lös på bygglovsritningen. Bygglovsprocessen med grannemedgivande KAN ta tid. Det kan också gå så illa att du inte får ursprungsansökan godtagen. Därför kan det vara klokt att göra paus tills dess du fått bygglov innan du plöjer ner ännu mer pengar i detaljerade arkitekt- och konstruktionsritningar.

Ja, det här kostar en del. Men ju mer noga du förbereder bygget, dess tryggare och billigare kan du genomföra det. Man märker att du gillar stället och tar uppgiften på allvar, så jag är helt övertygad om att du fixar det!
 
  • Gilla
Kalasson
  • Laddar…
Det där med hus på pålar, blir det inte bökigt att göra något under utsprången. Torrt och mörkt? Inga växter?
 
"Gubben Svårighet" bor granne med "Fröken Möjlighet"...

Det finns många knep. Insläpp av ljus och rymd under huset ökar med plinthöjden. Man får bort "grottigheten" genom att skapa siktgator åt så många håll som möjligt. Atrier och vertikalt ljusinsläpp gör genast utrummet under huset både dramatiskt och attraktivt. Tack vare ljusgården mitt i planen som jag har skissat får du in massor av södersol tvärs igenom byggnadens bottenplan. Men man måste givetvis göra omsorgsfullt materialval. Exempelvis ytan UNDER trossbotten bör utföras lite roligare än med vanliga trossbottenskivor. :)

Nej, man kan glömma bort det där med gräsmatta, åtminstone mitt under huset. Men på en tomt med berg i dagen öppnar sig fantastiska möjligheter att jobba med natursten och stenläggning som matchar befintlig miljö. Buxbom och idegran växer härdigt under takutsprång, bara man vattnar (manuellt eller mekaniskt). Och i övrigt får man hjälpa naturen lite på traven med sådana krukplantor som frodas i halvskugga. En vattenkonst gör susen. Tack vare den lite speciella akustiken och slänten i ljusgården kan man förvandla en ganska banal konstgjord bäck till något magiskt. För sommarens kvällsskymning och vinterns dramatiska mörker bör man rita in lämpligt konstljus.

Här är lite inspiration -

http://www.trianglemodernisthouses.com/lautner.htm
http://www.plataformaarquitectura.cl/2008/01/20/casa-os-nolaster/
 
Sorry om det tog lite tid. Jag har inget 3D-program tillgängligt. Nåt sånt kommer det att kännas från vägen.
 
  • ramini00D.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billy!
Det ser fantastiskt ut! Jag är mållös! Gillar skarpt konceptet. Ser väldigt modernt ut, svävande och luftigt.

:)

Hur är det med helt platta tak idag?

Lite nyfiken på konstruktionen också. Tänker du att förrådet står på platta, och resten av huset på plint. Går det att ha så höga plintar?

Jag kommer behöva ha lite större än de 132 kvm, ca 50 till. Förstår att du vill hålla ner takhöjden för att inte skugga tomten, men skulle man kunna tänka sig en halvvåning till?
 
Hemmakatten
Det är klart att du kan ha höga plintar. IKEA i Uppsala är helt byggt på plintar.På nedervåningen (plintplanet) är det parkering. Men man får räkna med högre kostnader än för en vanlig "platta på mark".

Det finns hur mkt hus som helst med platta tak (eller eg låglutande) både villor och kontorshus. Arkitekter har en förkärlek för låga silhuetter och de allra snyggaste husen genom tiderna har faktiskt platta tak, har du tänkt på det?

Vi har platt tak (4 graders lutning) på vårt hus. Råspont, underlagspapp och papp ovanpå. Lagt av en takläggare. Pappen för låglutande tak är en extra tjock, lite elastisk papp som tål att gå på. Man får väl vara lite extra noga och kolla taket då och då om man är orolig. Vi räknar med att vårt tak skall hålla minst 30-40 år.
 
ramini skrev:
Billy!
Det ser fantastiskt ut! Jag är mållös! Gillar skarpt konceptet. Ser väldigt modernt ut, svävande och luftigt.

:)

Hur är det med helt platta tak idag?

Lite nyfiken på konstruktionen också. Tänker du att förrådet står på platta, och resten av huset på plint. Går det att ha så höga plintar?

Jag kommer behöva ha lite större än de 132 kvm, ca 50 till. Förstår att du vill hålla ner takhöjden för att inte skugga tomten, men skulle man kunna tänka sig en halvvåning till?
Apropå boarean på 132 kvm. Jag tror vi har något problem med måtten här. Gjorde en snabb referens på din tidigare planlösning och uppskattade en byggarea på ritningen om ca 182 kvm. Tomten är ju 1700 kvm, så inte riktigt helt liten. Så modellen är helt rätt m.a.p på placering och storlek, bara disponera om boytan lite (gissar att rummen blir väldigt stora som det är nu).

:)
 
Hemmakatten
Vår byggarea på bostadshuset är 230 kvm, boarean är 115 kvm. Det går åt mycket byggarea till inbyggd carport, inbyggda altaner mm. Även (dagens, tjocka) ytterväggar tar en stor bit av byggarean.
 
Hm.... jag måste räknat extremt slarvigt! Byggnadens innermått på skissen är 24x6 meter. Så ytan är 144 kvm. Totala byggytan borde hamna på drygt 160 kvm.

Taket är INTE platt. Det ser bara så ut, eftersom fasaden på tre av byggnadens sidor är uppkragad till nockhöjd. Jag skulle råda till så kraftig taklutning som möjligt i kombination med plåt, som är lätt och låter snön rasa av smidigt. Det du ska funderar MYCKET noga på är avrinningssystem. Godkänn under inga omständigheter dold avrinning, som ligger och fryser sönder i byggnadens inre....
 
Redigerat:
Förrådet uppför du lättast på en platta som du gjuter samtidigt med carportplattan. Du kan välja förrådets material och konstruktion helt fritt, eftersom det inte är någon integrerad del av överliggande konstruktion. Om så önskas kan du till och med lämna en luftspalt mellan förrådets tak och trossbotten som "hänger" ovanför.

Plintarnas höjd är (som andra redan upplyst) inte särskilt problematisk. Det som konstruktören kommer att brottas med är de relativt stora spännvidderna. Observera att jag skissat balkongen helt utan stolpstöd. Överhänget på balkongsidan balanseras delvis av trädäcket på byggnadens andra sida (Observera att jag i perspektivskissen missat att rita ut stödpunkter för däcket uppe i sluttningen! De finns bara på grundplanen). En duktig konstruktör kan, om du kopplar in honom/henne på ett tidigt stadium, få så avgörande betydelse att bygget blir till och med billigare än med traditionell lösning.

Dessa stora överhäng är inte bara en fråga om estetik. De kan också ge fördelar ifall man har svårt att hålla sig inom tillåten byggyta. Som "byggyta" räknas nämligen inte utanpåliggande balkong, vars undersida hamnar minst tre meter över marken.

Om du vill öka boytan ytterligare står du inför ett ganska stort vägval. Att bygga högre krockar troligen med planbestämmelserna. Att inreda utrymmets bottenplan (intill carport och förråd) är enklare. Ett annat alternativ är att bygga kanske en fristående komplementbyggnad, inredd som ex gästhus, ateljé eller sovhus. Men i första hand tycker jag att du ska upprätta en lista på vad du vill inrymma. Med lite eftertanke kan man kanske stuva in allt på utan utökning.
 
Hur gick det med ditt husbygge, blev det något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.