BirgitS
E erik.dalera skrev:
Rivning pågår och planlösningen är snart spikad..
har kört fast lite i kökstankarna.. det är just bordets placering som spökar.. ta mycket djup i köket.. Men jag vill gärna ha ett bord vid fönster.. bordet som är utritat är 80x120.. frågan är om det går att hitta någon annan lösning för köket?
Jag tycker inte att det utritade bordet är något problem utan det ska väl fungera bra att ha det på det sättet. Det är väl inte så ofta som flera personer ska förbi där borta samtidigt som någon håller på och tar ut något från ugnen, 90 (?) cm räcker till mycket.
 
E erik.dalera skrev:
Ja det är cirka 2m mellan häll och ugn.. Till vänster om halvön kommer det vara ett större matbord, tyvärr inga fönster längs med väggen därför har jag valt att ha ett mindre bord i köket som har fönster. Parallelkök har jag funderat på men då känns matbordet lite instängt ut?! samt släpper de in mindre ljus till vardagsrummet.. Så det är lite kompromiss på de..
Ok, då förstår jag mer. I mitt förslag på parallell tänkte jag inget matbord alls i köket men förstår tanken med bord vid fönstret.
 
Vad det såhär som avsågs? Ritning av köksplan med måttangivelser och ett markerat område för ett bord med centrumfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inget emot köket som du ritat förutom att det lätt är lite trångt för benen på ett 120cm bord. Går det in ett runt 90cm bord med centrumfot istället?
Ritning av kökslayout med måttangivelser och ett markerat område för ett runt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har inget emot köket som du ritat förutom att det lätt är lite trångt för benen på ett 120cm bord.
Har jag inte märkt, vi har ett klaffbord som är 120 cm långt i nerfällt läge och det är inget problem med att sitta två på varje sida trots att benen inte är ute i hörnen utan kanske 10 cm in. 60 cm är en klassisk kuvertbredd, och sitter man inte på honnörsbordet på Nobelmiddagen får man nöja sig med 50 cm (då gäller det att hålla in armbågarna.
 
Klart det går bra, tycker bara benen är ivägen för benen när man ska sätta sig och är för lat för att dra ut stolen. Vrida 90 grader och upp ;)
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
bordet vid köket är bara tänkt som ett frukostbord.. kanske någon middag ibland såklart.. Mest för fönstret, trevligt med lite utsikt :)

Det där bordet har ställt till hela köket.. vridit och vänt men det är alltid bordet som varit boven (pga bredden i köket).. Skulle man tabort det kan man göra ett U kök istället, eller ett paralellt..

Men när jag sitter och kikar på köket så tycker jag ytan mellan kyl/frys - häll är lite stort/långt.. 2,2m mellan, inte jäätte stort men själva ytan känns outnyttjad. vad tycker ni? Skulle gärna vilja få in ugn/Mikro bredvid kyl/frys men då blir öppningen till köket bara 1,2m och det uppstår en liten känsla av korridor när man kliver in genom dörren .. men det kanske bara är jag?
 
  • Arkitektritning av ett kök med måttangivelser och planering av köksinredningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror inte det blir någon korridorkänsla eftersom det bara är underskåp på ena sidan, så det är bredden på 2,2 m man kommer att uppleva. Dock håller jag med dig om att 2,2 m är långt att bära allt som ska till och från kyl/frys.

Smala parallellkök med 1,2 m golv mellan skåpen är effektiva men visst känns de lite som korridorer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.