Mats-S
Säg upp ComHem och skaffa IPTV, 100%lagligt att ta emot för typ 1/10 av kostnaden för ComHem, utbudet är dessutom oändligt, finns garanterat ALLT ni vill se på när det gäller tablåTV :)
För pengarna som är över när ni sparkat ut ComHem kan ni ju ta några streamingtjänster typ Netflix och C-More. Jag garanterar att ni går ut som vinnare med det här bytet (y)

Jag har en gammal digitalbox liggande på sommarstället, kanske läge att lägga ut den på blocket för en 50-krona nu :cool:
 
Redigerat:
Mats-S
A AndersS skrev:
Är många som inte läser (finns många orsaker) eller bryr sig om information, etc,
Så det är omöjligt att få till en "smärtfri" avveckling.
Liknande har hänt och kommer att hända när t.ex. mobiler/operativ blir så gamla att de inte längre uppdateras och plötsligt slutar bankapp, mobilt bankID, etc, att sluta fungera.
Instämmer 100%
Det här har förvarnats om i ett antal år, lägg ner snacket om att ingen har sagt något. Och det här snacket om att det drabbar äldre så hårt, jaha ska vi lägga ner alla förbättringar på teknikområdet då för att någon promille vägrar byta teknik :mad:
 
Mats-S John Smith skrev:
Säg upp ComHem och skaffa IPTV, 100%lagligt att ta emot för typ 1/10 av kostnaden för ComHem, utbudet är dessutom oändligt, finns garanterat ALLT ni vill se på när det gäller tablåTV :)
För pengarna som är över när ni sparkat ut ComHem kan ni ju ta några streamingtjänster typ Netflix och C-More. Jag garanterar att ni går ut som vinnare med det här bytet (y)

Jag har en gammal digitalbox liggande på sommarstället, kanske läge att lägga ut den på blocket för en 50-krona nu :cool:
Kul kille...

1. De som kör analoga kanaler har inte något abonnemang att säga upp. De som har problem med att ratta in digitala kanaler från samma sladd i väggen lär inte lyckas särskilt bra med att koppla in en IP-box.

2. Om du inte har kabel-tv i sommarstället så lär din box vara för marksänd tv. Därför inte så användbar i en lägenhet om man inte vill skruva upp en rejäl inomhusantenn.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
H Hank_Ö skrev:
Kul kille...

1. De som kör analoga kanaler har inte något abonnemang att säga upp. De som har problem med att ratta in digitala kanaler från samma sladd i väggen lär inte lyckas särskilt bra med att koppla in en IP-box.

2. Om du inte har kabel-tv i sommarstället så lär din box vara för marksänd tv. Därför inte så användbar i en lägenhet om man inte vill skruva upp en rejäl inomhusantenn.
Vem har sagt att man ska koppla in en IPTV-box i en sladd i väggen?
Jag nämnde IPTV som ett bra alternativ till att betala svindyra pengar till ComHem eller Boxer. Självklart kräver det en ISP, (4G eller trådat), bara att välja uppkopplingstyp och kostnad.

Sälja min gamla digitalbox nämnde jag med ironi, kanske inte uppfattades av alla ... ursäkta att jag inte skrev i texten explicit att det var ironi ... lovar att vara tydligare nästa gång :rofl:

Kontentan i mitt inlägg var/är att det får vara färdiggnällt nu, det är 2020 nu, acceptera den digitala världen oavsett ålder och fixa mediaanläggningen hemma så att den funkar i den digitala världen.
Punkt Slut!

Fasen den här debatten är ju typ som att vi skulle ha kvar stöd för telefonmodemen 128K för det kanske finns några som inte vill byta:mad:

För att förekomma pensionärssnyftare som svar kan jag upplysa om att jag själv är pensionär :)
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
T
Mats-S John Smith skrev:
Vem har sagt att man ska koppla in en IPTV-box i en sladd i väggen?
Jag nämnde IPTV som ett bra alternativ till att betala svindyra pengar till ComHem eller Boxer. Självklart kräver det en ISP, 4G eller trådat, bara att välja.
Sälja min gamla digitalbox nämnde jag med ironi, kanske inte uppfattades av alla ... ursäkta att jag inte skrev i texten explicit att det var ironi ...

Kontentan i mitt inlägg var/är att det får vara färdiggnällt nu, det är 2020 nu, acceptera den digitala världen oavsett ålder och fixa mediaanläggningen hemma så att den funkar i den digitala världen. Punk Slut!
Fasen den här debatten är ju typ som att vi skulle ha kvar stöd för telefonmodemen 128K för det kanske finns några som inte vill byta:mad:

För att förekomma pensionärssnyftare som svar kan jag upplysa om att jag själv är pensionär :)
Bra sagt.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
7ender
7ender 7ender skrev:
Ska åka och hjälpa svärfar med TVn i eftermiddag.

Han har en modern TV men har nöjt sig med Com hems analoga utbud, som jag antar BRF:en skickat ut. Han har haft 16 kanaler analogt (1-12 plus några till). I digitalt läger får han in 9 kanaler.

Borde han ha tillgång till alla 16 kanaler även digitalt utan något abonnemang?
I så fall kanske kanalerna bara ligger på andra plaster än han är van vid?
Jag fick av olika andledningar bara 5 min på mig att kolla men en ny kanalsöknining gav inte de saknade kanalerna tillbaka.

Svärfar sitter största delen av året i Härjedalen med Boxer och parabol med många kanaler, men nu är han fast ett tag i lgh i ”stan” och tycker det suger.
 
R
Mats-S John Smith skrev:
Säg upp ComHem och skaffa IPTV, 100%lagligt att ta emot för typ 1/10 av kostnaden för ComHem, utbudet är dessutom oändligt, finns garanterat ALLT ni vill se på när det gäller tablåTV :)
För pengarna som är över när ni sparkat ut ComHem kan ni ju ta några streamingtjänster typ Netflix och C-More. Jag garanterar att ni går ut som vinnare med det här bytet (y)

Jag har en gammal digitalbox liggande på sommarstället, kanske läge att lägga ut den på blocket för en 50-krona nu :cool:
Vet inte om jag håller med om att det är 100% lagligt att skaffa utrustning som tar mot sändningar från källor som inte har tillstånd att sända dem.
 
Mats-S
R RoAd skrev:
Vet inte om jag håller med om att det är 100% lagligt att skaffa utrustning som tar mot sändningar från källor som inte har tillstånd att sända dem.
I Sverige är det lagligt, men det finns ett antal länder där det inte är det. Eller har du andra fakta att tillgå?
 
R
Mats-S John Smith skrev:
I Sverige är det lagligt, men det finns ett antal länder där det inte är det. Eller har du andra fakta att tillgå?
Du får gärna länka till en trovärdig källa på att det skulle vara helt lagligt att ta del av material som någon olovligen sänder ut. Jag hittar bara information som säger att rättsläget i bästa fall är osäkert.

Exempelvis säger en jurist följande om tjänsten Nordic IPTV: https://juridiktillalla.se/fraga/2018-10-04--r-det-lagligt-att-anvanda-iptv

Så här svarar lawline generellt angående dessa tjänster: https://lawline.se/answers/ar-iptv-lagligt

Jag kan inte se att det skulle vara 100% lagligt, bara väldigt grått och sannolikt liten risk att bli dömd för något.

Oavsett om det är lagligt eller inte så är det i.a.f. omoraliskt och det är väl något man bör ta med i ekvationen tycker jag.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Oavsett om det är lagligt eller inte så är det i.a.f. omoraliskt och det är väl något man bör ta med i ekvationen tycker jag.
Jag håller med dig.
Tycker att det är olämpligt att uppmana till stöd för brottslig verksamhet.
Även om det är låg risk att åka dit på att köpa en box så ger man ju pengar till en brottsling för att få tillgång till stulet material.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
hsd
Har bestämt för mig att man har rätt att ta del av allt som sänds- om man kan
Men hur det gäller via Internet hänger möjligtvis ihop med isp-avtalet
 
Mats-S
R RoAd skrev:
Oavsett om det är lagligt eller inte så är det i.a.f. omoraliskt och det är väl något man bör ta med i ekvationen tycker jag.
Omoraliskt mot vem?
 
R
Rättighetsinnehavarna förstås, behövde du verkligen få det förklarat?

Hur gick det med en källa på att det är 100% lagligt att ta mot dessa sändningar i Sverige?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan vara så att du har rätt. Jag är totalt ointeresserad i detta. Jag tittar på SVT1 och 2 ibland som kommer gratis genom luften och det vill jag fortsätta med. Jag vill inte ha ännu ett abonnemang med någon dryg mediafirma.
Det kommer ingen analog tv genom luften. Det finns ingen gratis tv.. Du betalar redan för svt1 och 2. Så det är bara att fortsätta att titta.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
hsd
SVT 1 & 2 samt tv4 är fria, några till är gratis men krypterade så det behövs ett kort i mottagaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.