Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej!

firman valde jag på rekommendation, har kontaktat tidigare köpare och de har varit väldigt nöjda.

men nitisk som jag är har jag valt att vara hemma under bygget.

vad bör jag hålla kolla på under byggets gång så jag vet att de inte slarvat eller tar genvägar?
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej!

firman valde jag på rekommendation, har kontaktat tidigare köpare och de har varit väldigt nöjda.

men nitisk som jag är har jag valt att vara hemma under bygget.

vad bör jag hålla kolla på under byggets gång så jag vet att de inte slarvat eller tar genvägar?

Vi hade en känd installatörer hos oss med mängder av fel.
Vi anlitade en besiktningsman, några saker nedan som han tog upp.

Infästning till betongpannor ska dras med rätt moment, även infästning av panelerna ska ha ett visst moment, se skensystemets inst anvisningar. Pannorna ska slipas ur för infästningar så de ej kan vippa på stålet och knäckas vid mycket snölast. Kan dessutom blåsa in regn under pannan om de ej är sågade eftersom pannorna glipar.
Kanelgenomföringar ska vara utförda med separeradede poler, minst 10cm mellan.
Kablar under pannor ska ligga i skyddsrör.

Överspänningsskydd på dc sidan.

Kablar får ej hänga ner under panelerna

Massor av lösa nockannor, spikar borttagna. Hade troligtvis blåst bort vid en storm.


Kolla också att BasU finns och att du får ett underskrivet risk/åtgärds protokoll för arbetsmiljön innan de börjar arbeta
 
J jack23 skrev:
Vi hade en känd installatörer hos oss med mängder av fel.
Vi anlitade en besiktningsman, några saker nedan som han tog upp.

Infästning till betongpannor ska dras med rätt moment, även infästning av panelerna ska ha ett visst moment, se skensystemets inst anvisningar. Pannorna ska slipas ur för infästningar så de ej kan vippa på stålet och knäckas vid mycket snölast. Kan dessutom blåsa in regn under pannan om de ej är sågade eftersom pannorna glipar.
Kanelgenomföringar ska vara utförda med separeradede poler, minst 10cm mellan.
Kablar under pannor ska ligga i skyddsrör.

Överspänningsskydd på dc sidan.

Kablar får ej hänga ner under panelerna

Massor av lösa nockannor, spikar borttagna. Hade troligtvis blåst bort vid en storm.


Kolla också att BasU finns och att du får ett underskrivet risk/åtgärds protokoll för arbetsmiljön innan de börjar arbeta
vart hittade du besiktningsman?
 
Titta på specen för panelerna, leta upp Uoc, spänning vid öppen krets. Multiplicera det med antal paneler i en sträng. Riktvärdet ska ligga en bit över 600 volt. Växelriktaren kräver 200 för att starta och fungerar bäst vid ca 600 men det får inte överstiga 1000 volt. Tänk på att spänningen går upp med någon 10-dels procent per grad under 25°, står som ett negativt tal i spelen.

Installatörerna ska mäta Uoc för varje sträng. Kontrollera att värdet är rimligt med antalet paneler i strängarna. Det ligger nog 40-50 volt under specat värde nu när solen står lågt, ännu lite lägre är OK om det är mulet.

Helst ska de också mäta isolationsmotståndet mellan jordledningen som är ansluten till takfästena och plusledningen i solslingan. Ska vara högt (megaohm). gärna också mäta strömmen för öppen slinga, som dock varierar mycket med solinstrålningen. Alternativt kan man läsa av effekten på växelriktaren eller webbgränssnittet (solarweb), men det blir inte så noggrant om du har flera strängar på en MPPT.

Du ska få en skiss över hur panelerna är ihopkopplade i strängar och deras placering på taket.

Be dem också hjälpa dig att anmäla växelriktarens serienummer hos Fronius och förlänga garantin till 7 år, som är gratis.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej!

firman valde jag på rekommendation, har kontaktat tidigare köpare och de har varit väldigt nöjda.

men nitisk som jag är har jag valt att vara hemma under bygget.

vad bör jag hålla kolla på under byggets gång så jag vet att de inte slarvat eller tar genvägar?
Vi funderar också på solceller får jag fråga vilken firma ni valt ?
 
J jack23 skrev:
Vi hade en känd installatörer hos oss med mängder av fel.
Vi anlitade en besiktningsman, några saker nedan som han tog upp.

Infästning till betongpannor ska dras med rätt moment, även infästning av panelerna ska ha ett visst moment, se skensystemets inst anvisningar. Pannorna ska slipas ur för infästningar så de ej kan vippa på stålet och knäckas vid mycket snölast. Kan dessutom blåsa in regn under pannan om de ej är sågade eftersom pannorna glipar.
Kanelgenomföringar ska vara utförda med separeradede poler, minst 10cm mellan.
Kablar under pannor ska ligga i skyddsrör.

Överspänningsskydd på dc sidan.

Kablar får ej hänga ner under panelerna

Massor av lösa nockannor, spikar borttagna. Hade troligtvis blåst bort vid en storm.


Kolla också att BasU finns och att du får ett underskrivet risk/åtgärds protokoll för arbetsmiljön innan de börjar arbeta
Intressant det där med utskärning av betongpannorna. Har funderat lite kring hur man gör där eftersom vi är inne på att montera solceller på vårt betongtak. Hittade denna video:

 
M Mawe85 skrev:
Intressant det där med utskärning av betongpannorna. Har funderat lite kring hur man gör där eftersom vi är inne på att montera solceller på vårt betongtak. Hittade denna video:

[media]
tips från en som kapat en hel del betongpannor, köp en diamantskiva typ;
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../diamantkapskivor/diamantklinga-016155/#tab04

Då tar en panna 10sek istället för 10min :geek:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
vart hittade du besiktningsman?
Fick kontakt med en el-konsultfirma som utförde elbesiktningar och hade utbildning inom detta område.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.