Även om han skulle kunna bevisa att lampan var trasig vid köpet och att den inte går att åtgärda med mindre än att byta hela kylen, så kom ihåg att det bara är en likvärdig kyl men med fungerande lampa han har rätt till. Antingen genom pengaersättning eller att det ställs dit en likvärdig. Den ingick ju en gammal kyl i priset han betalade för Din BR, och han har inte rätt till en bättre standard än vad han förevisats och köpt.

Är kylen gammal så är värdet på den sannolikt nära noll, och det är egentligen den enda ersättningen köparen har rätt till. F.ö. håller jag med alla andra - denne köpare kan bli en envis igel och detta är bara början om Du inte redan nu visar var (kyl)skåpet skall stå.
 
Redigerat:
Vänta nu..
Har jag förstått det rätt att två veckor efter genomfört köp så upptäcker köparen att lampan lyser hela tiden i kylskåpet och vill därför ha ett nytt kylskåp?:eek:

Jag vet vad jag skulle säga åt köparen....
SJÄLVKLART så ska du inte betala en sekin!

Jag trodde först att lampan inte tändes, men det är tydligen tvärt om?
HAHAHAHA, undrar hur han kom på det:D

TS: Var inte orolig, de har inget case.
 
Betalar du om så även bara 10 spänn så har du egentligen "godkänt" felet.

Av mig skulle de få ett hånskratt! ;)
 
Mycket roligare att be honom återkomma med skriftligt krav.
Lite pyssel att besvara det med _bestrides_ men det kan det vara värt ibland.
Om inget annat så vore det nästan snart läge för en tråd här med inscannade idiotkrav (med personuppgifter dolda). Anar att det hade blivit en av de roligaste trådarna på byggahus.

En del tror tydligen verkligen att konsumentköplagen gäller då de köper en fastighet eller en bostadsrätt, dvs de tycker att de går in i en butik och handlar en vara osv...
Beteendet eller villfarelserna är inte direkt så ovanliga.

/Kent
 
Jag håller med !
Be honom specifiera och skicka sina krav skriftligt. Var dock väldigt noga med att inte ens ge den minsta vink som han kan tolka att Du tänker gå honom till mötes.

Förutom det roliga så KAN det faktiskt vara bra att ha galenskaperna på papper för att förekomma ev. framtida trassel. Det är det då oomtvistligt vilka orimligheter han begärt och svart på vitt att han inte är uppvuxen på denna planeten....:)).
 
Tack för era svar!
Det märkliga är att han ringde sedan och sa att han pratat med mäklaren, och denna hade sagt att vi borde ha upplyst honom om att lampan inte fungerade :-/ Sedan sa han att han skulle luska vidare i detta och igår hörde vi inget på hela dagen. Kylen fungerar hur bra som helst och lampan lyser, fast den lyser hela tiden... men till saken hör att elen ingår i hyran så det kostar ju inte honom ett öre att den står på... jag blir så trött! Hoppas verkligen att han släpper detta...
 
Det finns vissa modeller på kombinerad kyl o frys där lampan SKALL lysa hela tiden, eller så finns det en liten omkopplare för denna funktion.

Det är en lite "quick and dirty" metod för att skåpet skall fungera vid låga rumstemperaturer, ex. i fritidshus.

Enkla kombiskåp har bara en kompressor och reglerar temperaturen med EN termostat i kylen, frysen blir helt enkelt X grader kallare än kylen. Detta fungera bra så länge kylen verkligen kör rimligt ofta. Om rummet som skåpet står i blir avkylt, typ +5 grader. Och kylen är inställd på +4 eller +5, då kör i princip aldrig kompressorn, det behövs ju inte. Konsekvensen är att även frysen inte blir avkyld.

Vissa tillverkare fixade då en "smart" lösning. Genom att lampan får brinna hela tiden så värmer den upp kylen lite, och kompressorn går lagom ofta för att kyla bort den värmen, och då får även frysen sitt.

Tekniken slutade säljas för ca. 6-7 år sedan.
 
Redigerat:
"DET SKALL VARA SÅ" är ett bra svar som tystar många gnällspikar.
 
Men hjälp vilket stolpskott till människa.

Gör som så..hänvisa honom till din advokat som är inkopplad i fallet med det svåra dolda felet. Givetvis har du ingen advokat men ge honom numret till mig så ska jag se till att göra livet lite småsurt för honom. Jag kan be honom skriftligt inkomma med anspråken och sen svamla ihop ett långt och otroligt jobbigt svar till honom på 10 sidor med hänvisningar åt höger och vänster om detta svåra ämne.

Det vore skitskoj! Tänk att få avsluta med ett läckert amerikanskt " See you in court" . Med hänvisning till att "advokaten" redan är uppe i 5.000 kr som ökar dramatiskt och dessutom, om han förlorar i rätten så kostar glödlampan honom en förmögenhet.

Håll honom kort!
 
Jag är ruggigt nyfiken, hur går det?
 
Det skulle kanske finnas en tråd med de fånigaste anspråken på en säljare. Detta hade definitivt platsat.
 
Ja. Lätt.
 
Enligt 20§ köplagen kan inte köparen åberopa fel som han borde ha upptäckt vid en undersökning. Alltså fanns "felet" där när han var på visning (bereddes tid att undersöka lägenheten) så kan han inte göra det gällande. Om däremot felet är resultatet av en försämring från kontraktsdatum till tillträdesdagen ligger det på dig (säljaren) att åtgärda felet. Och som sagts tidigare skall varan återställas i det skick den var i på undersökningsdagen. Alltså inte en ny kyl/frys utan en likvärdig som står där.
Jag skulle inte betala något till köparen om han borde ha upptäckt felet när han fick tid att undersöka lägenheten. Och hur i helskotta kan han förresten veta att lampan lyser när kylen är stängd?:confused:
Köparens rätt till reklamation förfaller också efter det att två år har gått enligt 32§ KöpL. Men jag antar att det är kortare tid än så.
 
Sånt här är ju vanligare än man tror. Alla som är vana med hyresrätt och 0 eget ansvar tror ju att det bara är att fortsätta och ringa nån jour när nåt är fel. Nedför mig byggdes nyss 15 hus av en lokal entrepenör. 6 månader senare kom Stormen Gudrun och jag såg uppifrån mig att några nockpannor hade blåst bort för min granne. Han gjorde inget på en vecka så jag tänkte att dom väl inte såg taket nedifrån sin tomt (mitt hus ligger mycket högre) så jag knallade ner och sa til honom att nockpannorna var borta och att det med största sannolikhet snart skulle börja regna in. Han svarade: Jag vet, jag har ringt byggfriman. Det här får dom stå för.

-Ja du sa jag men du kan ju klättra upp och lägga tillbaka pannorna. Det tar väl 10 minuter.

-Nej det här är ett fel på huset. Sa han.

-OK så du låter det regna in i ditt hus i flera veckor medan du driver en process mot enterpenören som du för 6 måndaer köpte ett hus av istället för att klättra upp och lägga tillbaka pannorna?

-Ja

-Idiot.

Sen dröjde det 1 månad så kom han upp till mig och klagade på att mitt hus låg mycket högre än hans hus. Mitt hus har legat här sedan 1936 och ditt hus sedan 2006 vad vill du att jag ska göra åt det?
Han visade bilder och sa:
-Titta här utsikten fårn mitt fönster är en ful slänt.
-Jaha? Det har sett ut så sedan förra istiden.
-Men jag såg inte det när jag kollade på tomten.
-Nehej. Det var ju ouppmärkamt av dig.

Ni vet man blir ju helt matt.
 
hahaha, vilken stjärna! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.