Jag skall lägga trall på en "altan". Frågan är i vilken riktning jag skall lägga den. Det gäller den gråa ytan på bilden. Tycker ni att jag skall lägga trallen vågrätt (längst med utbyggnaden) eller lodrätt (åt samma håll som trappstegen)?

Jag tänkte lägga trallen i en ram (fris) så att det inte blir något synligt ändträ. Trappan är av sten.
 
  • altan_skiss.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kg.richter
  • Laddar…
ullberg
beror nog lite på måtten på trallen men jag skulle lägga det längs med utbyggnaden, det brukar kännas naturligare att gå längs trallen tycker jag (och som jag förstår det är det så man kommer gå).

/U
 
Jag med hade lagt längs med byggnaden.
 
ullberg skrev:
och som jag förstår det är det så man kommer gå
Precis. Ytterdörren är markerad på bilden och sedan kommer det finnas ett räcke längst med altanens långsida.
Kan nämna att plankgolvet på insidan är lagt "vågrätt".
 
Om trallens längd är under 5 meter skulle jag lägga den vågrätt, annars lodrätt.

Varför? För att det går att få tag på trall upp till ca 4,8m, i vissa fall upp till ca 5,5 m. Du kan då lägga hela trallen utan att behöva skarva någonstans. Att göra på detta sätt sparar både tid och material och blir dessutom snyggare.
 
Jag är tydligen den enda som tycker att det blir snyggast att fortsätta i trappans riktning, alltså lägga trallen på tvären.
Dels fortsätter linjespelet från trappan, dels ser den långsmala altanen inte fullt så lång ut.

Rent praktiskt är det dock smidigare att lägga den på längden.
 
ullberg
Norrhyttan skrev:
Jag är tydligen den enda som tycker att det blir snyggast att fortsätta i trappans riktning, alltså lägga trallen på tvären.
Dels fortsätter linjespelet från trappan, dels ser den långsmala altanen inte fullt så lång ut.
Jag tycker inte det är en omöjlig tanke, jag gjorde själv så på landet, men jag tycker ibland att man får känslan av att de tvärgående plankorna "hindrar" rörelsen där.

Nu var det en ännu längre sträcka och troligtvis smalare också (och att alla dessa bitar redan "fanns över" som spill påverkade ju också beslutet). Detta var de bästa bilder jag hade på mobilen, men kanske kan man få en känsla.

Därför röstade jag för andra ledden...

/U
 
  • bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uhm... Dina bilder får mig faktiskt bara mer övertygad. Speciellt som du har stående panel på byggnaden, då fortsätter ju panelens riktning ut i trallen. :D
 
Men hallå!
Ni skall ju vara överens så att jag slipper tveka. :p
 
Gör en kompromiss om du är tveksam och lägg dem diagonalt :)

Personligen så skulle jag lagt dem lodrätt.
 
S
diagonalt går ju alltid. med en fris.
 
Korvgubbe
Jag hade lagt dem "lodrätt", tror det blir snyggast så när det är så smalt.
 
The Tor skrev:
Men hallå!
Ni skall ju vara överens så att jag slipper tveka. :p
Alla som kan något är överens. Det är bara jag som är motvalls. :)
 
Lägger han en fris så ligger ju brädorna närmast trappa i trappen riktning.
 
S
ytterkanten kan ha fris. å inte mot trappan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.