Har du någon koll på hur mycket energi den sparar in per år?
 
Värmepumpsberedare är inte det bara ett nytt namn på frånluftsvärmepump?

<<<tar reda på överskottsvärme i huset>>>?
Protte
 
B
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Här: [länk]
Jag har en indol värmepump, den tar ju sin värme ur rummet den står i (om man inte ansluter den till ventilation/utomhusluft). Det blir ju ganska kallt i utrymmet den står i, och innebär ju även att man måste tillföra mer energi till rummet från något annat värmesystem. Så även om den är effektiv, så måste man se till helheten. Men visst, klart bättre än direktel blir det ju.

Dessutom bullrar den tyvärr lite för mycket i mitt tycke, låter helt klart mer än kylskåpet. Så man får tänka sig för vart man ställer en sådan här pjäs, så den inte stör nattsömn.

TS, jag hade bytt grejerna när de går sönder. Jag mätte upp förbrukningen med en smart-plugg med avläsning, så man kan se vad man förbrukar per dag eller vecka i respektive pryl. Utifrån ett ekonomiperspektiv är det troligtvis inte lönsamt att byta ut en vitvara mot en annan effektivare, och utifrån ett miljöperspektiv om man tänker livscykel, så känns det inte heller vettigt att byta i förtid.

Utantaget är väl kanske om man helrenoverar köket, då kanske den 15år gamla kylen skulle blivit utbytt hemma i samband med renoveringen. T.ex.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En helt befängd produkt, du lär ju bara värma vattnet via tillförd energi från annan värmekälla.
Borde ge en större total förbrukning i stället då kompressorn måste drivas för att ta vara på energin i inomhusluften som först har värmts med annan värmekälla.
Men om den kopplas som en frånluftsvärmepump så ger den ju viss nytta, men det förutsätter att man har mekanisk ventilation och frånluftskanal den kan kopplas på.
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Här: [länk]
Det är ingen där som har en inbyggd perpetum mobile utan en extern värmepump som matar en vvb. Annars tycker jag just skälva iden att bara byta något och kunna spara 80% verkar juste.
Men denna site handlar om att du byter/komplimenterar LLVP och dockar den till den nya LVVP. Men hastigt läst så:)
 
Energi är oförstörbar den kan bara byta form.
Lägsta formen är värme.

Hur du tillför energin?
 
Jag sällar mig till skaran som säger byt en apparat när den går sönder eller du totalrenoverar rummet. Möjligen undantaget varmvattenberedaren. Då om man byter till en med värmepump. Titta på Daikin de har en som verkar skojig. Den har en utedel och tar värmen därifrån. Har den inte själv men identifierat varmvattnet som en av de största elslukarna i mitt hus.
 
Indol'en fungar, som sagt var, om man ändå har ett behov av ventilation. Då funkar den precis som en vanligt frånluftvärmepump och tar tillvara på energi i frånluften. Skillnaden är att den bara värmer tappvatten medans en frånluftvärmepump även värmer husets värmesystem.
Det man bör tänka på är att det krävs en hel del luft att återvinna energi från, så det räcker oftast inte att bara låta den suga luft från badrummet utan man kan behöva dra kanaler från andra rum med frånluft också. Då är det kanske bättre att sätta dit en riktig frånluftvärmepump som dessutom klarar av att kyla luften mer och därmed plockar ut mer energi.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Byt i ordning av trasiga maskiner eller total renovering.

Värmepumpsberedare är bara en variant på frånluftsvärmepump. Man kan utreda om det är värt eller om man vill investera i en luft-vatten värmepump, bergvärme etc.
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Den egentliga anledningen är fräscha upp men framförallt få ner energiförbrukning. Grejerna i huset är +15år och jag tänker att det har hänt ganska mycket sen dess och att apparater mm är energisnålare nu, idag om man håller sig till A+. Själv har jag alltid ogillat att låta sakerna gå sönder helt, eftersom det blir semi panik när det händer och man måste hasta iväg ock köpa nytt. Med de sagt menar jag inte att man ska slänga allt i huset bara för att :)

Rkarlsson: det är inte planen, sköts löpande över en femårsperiod.
Som andra sagt så tjänar du i princip aldrig in nypriset på sparad energiförbrukning. Tillverkarna vill gärna påstå att det hänt så otroligt mycket på senare tid men det är i huvudsak båg. För 15 år sedan var det också det mesta redan rätt ok energimässigt. En ny kyl eller frys kan du kanske-kanske spara 100 kwh på per år om de du har är riktigt dåliga. Alltså 150 kr. Samtidigt bidrar de ändå med värme till huset så vinsten är kanske hälften. Ett undantag är möjligen torktumlare där värmepumpstumlarna är betydligt snålare än de gamla, men säg att du kan spara max 1-2kwh per tvättomgång. Även om du kör den är varannan dag blir det max några hundringar på ett år, troligen betydligt mindre. Som andra varit inne på är det nog på LLVP det finns mest potential eftersom den nog står för den största förbrukningen av sakerna, men jag har svårt att tro att du kan spara så mycket att du kan tjäna in investeringen på en förväntad livslängd på kanske 10 år. Kollade själv på det där med VP-VVB när vi skulle byta men kom fram till att vi aldrig skulle tjäna in merkostnaden. Alla som tar värmen ur inomhusluften är ju rätt hopplösa om inte ens värme inne är superbillig utan måste vara något som hämtar energin från utanför huset (luft eller vatten). Tror nästan garanterat också att livslängden på VP-VVB är betydligt kortare en än en vanlig. En vanlig kan klara 30 år, så enkel teknik, medan en med VP kanske man bara kan räkna med hälften. Lär också kräva mer underhåll under tiden som kostar. Kort och gott måste man förbruka väldigt mycket varmvatten för att spara på en VP-VVB.

Sedan är faktiskt hållbarheten på många nya saker sämre än de gamla. På många områden höll grejerna bättre kvalitet för 15 år sedan. Då tilllverkades t.ex. de flesta svenska märken fortfarande i Sverige, det är det knappast några som gör nu. Nya grejer är visserligen optimerade för att få bra "stats" i diverse tester men man har dragit in på annat och livlängden är kanske mindre än 10 år medan dina 15 år gamla grejer mycket väl också kan tuffa på i 10 år till.

Så byt för att du samtidigt gör andra renoveringar (kök, tvättstuga osv) och det passar eller för att du är missnöjd med funktionen på sakerna. Inte för att spara energi.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Säger också byt i den ordning saker går sönder. (Om du t.ex inte ska renovera kök och passa på att byta då).

Varmvattenberedare kan som sagt vara ett alternativ MEN hur mycket varmvatten förbrukar ni idag? Hur många är ni där hemma som duschar/förbrukar?

Du lär nog själv göra en kalkyl på hur förbrukningen ser ut idag och hur mycket du potentiellt kan spara och var pay off-tiden blir investeringarna. Är det en väldigt kort pay off-tid kan man börja överväga ett tidigare byte.
 
I första hand byta när det går sönder, men när kylen går och det är planerat för andra nya vitvaror hade jag köpt allt på en gång för att få matchande och en möjlighet till ett något bättre pris när man köper ett helt paket.
 
Jag har en extra kyl och frys i källaren som jag köpt begagnade för ca 500:-/st. De släpar jag upp den dagen kylen eller frysen går sönder och under tiden kan jag dra igång dem ibland när det behövs extra utrymme, tex vid kalas eller storbak. Har två tvättmaskiner också, båda av något äldre fabrikat, av samma anledning. Om en går sönder så kan jag i lugn och ro leta reda på en bättre begagnad på blocket. Resten får jag lösa den dag det går sönder, men det vore trevligt att ha dubbla värmepumpar så det inte blir panik den dag den ena går sönder.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Varför måste de bytas?
Jag förstår fortfarande inte.
Även om du kanske får ned elförbrukningen en aning på någon apparat så är risken mycket stor att den inte går ned tillräckligt för att någonsin tjäna in byteskostnaden. Miljömässigt är det så gott som säkert att den minskade eneriåtgången i drift aldrig någonsin tjänar in energin som går åt att tillverka nya apparater och smälta ned de gamla.
Tycker det låter som en sån där vansinnig konsumtionshysteri som somliga får ibland när de börjar inbilla sig att allt blir bättre om de byter....allt.

Våra frysar var både omkring 15 år gamla när vi skaffade dem.

-Om du vill bya någoting så föreslår jag luftvärmepumpen. Där har det verkligen skett en påtaglig utväckling på 15 år.
-Vill du byta någonting mer satsa på varmvattenberedaren eftersom den är svårast att panikbyta när den går sönder.
-Resten tycker jag att du skall köra tills de tar slut. Den 15 år gamla tvättmaskin kan faktiskt ha mer livslängd kvar än hela livslängden på en ny. Så snabbt har kvaliteten på vitvaror försämrats på senare år om man får tro folk som reparerar dem.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Skillnaden mellan energiklasserna (ex. A+ till A++) på kyl/frys är ca 100kWh per år. Så om man köper en ny två klasser upp tar det kanske minst 25år innan man har tjänat in det....de nya håller knappast så länge, så det blir garanterat en förlustaffär.

Prisskillnaden mellan klasserna brukar vara ca 1000kr per klass, så om du väljer mellan olika energiklasser måste du måste behålla den nya apparaten minst 10 år för att tjäna in prisskillnaden. Och bor man i hus drar man delvis nytta av värmen, så det blir nog längre återbetalningstid i praktiken (15-20 år kanske?).

sen är det klart att det är skönt att ha självavfrostande frys och andra nya finesser, men ur ett rent energibesparingsperspektiv går det aldrig att rättfärdiga ett byte. Och som nån skrev tidigare, ur ett miljöperspektiv så är det bara ett slöseri med tanke på all energi och alla resurser som krävs för att tillverka nåt nytt.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.