Tyresö
Själv var jag på väg att slita ut mitt Combiaggregat när jag läste den....
 
En fråga bara om tilluften. Tilluft kommer antingen från glipa under dörren, eller genom ett ventilationshål från sidan av bastun som sedan går genom källarkorridoren och sedan ut.
Det ventilationshål där röken skall gå ut delas också av ventilationen ut från duschutrymmet som ligger vägg i vägg med bastun. Är det något som spelar någon roll om man nu väljer vedeldat?
 
Tilluften skall vara mycket och komma utifrån alltså frisk luft, jag har:
Rökkanalen 120 mm Tilluft 2x100 under agg. plus glipa på 5cm x 2meter under lavarna kommer även att såga av dörren ca 5 cm idag är den tät.
Det bör även finas en frånluft jag har 1 st 150 mm högst upp på väggen på högsta punkt, denna kan va bra att man kan öppna och stänga. Reglera värmen och släppa in mycket frisk luft - stor cirkulation
 
Redigerat:
Nja, detta med "riktigt vedeldat än i torkskåp" var nog lite förenklat och romantiserat.
Värmen och luftfuktighet tillsammans blir ingen skillnad mellan vedeldat eller elaggregat.
Det finns elaggregat som kan ladda allt från 25kg sten till över 100kg och som tål rikligt med vatten som förångas utan att det rinner ned på golvet. Så har man värmt upp ett större stenmagasin oberoende av ved eller el, så reglerar man sedan fuktigheten med vatten. Upplevelseskillnaden är oftast störst vid att kunna ha en lägre temperatur och sedan en högre luftfuktighet, till skillnad från torrare bastubad med högre temperatur.
Fördelen med elaggregat om man gillar ett fuktigare bastubad är att man kan hålla en lägre temperatur konstant och sedan reglera med vatten. Själva kör vi med temperaturer kring 75grader och styr värmeupplevelsen med vatten, har ett stenmagasin på ca 30kg, men det är då en mindre bastu på ca 5-6 m3.
Så jag skulle istället för vedeldad titta på el med större stenmagasin om man gillar fuktiga bastubad.
 
Kan man inte kasta vatten på stenarna i ett vedeldat aggregat? Rinner det ner o släcker elden då. Kändes som en fantastiskt korkad fråga. ;)
Den bastu jag har är väl på ca 9-10 kubik. Hur lång tid skulle en sådan ta o värma upp med el respektive ved. Bastun finns i en sval källare med bara innerväggar som inte är direkt jätteisolerade. Tanken är att göra iordning den helt o hållet längre fram när de ekonomiska förutsättningarna finns.
 
Nja, romantiserat håller jag inte med om. Det är ytterst få elbastu som jag varit i som har den luftkvalité som man får i en genomsnittlig vedeldad helt automatiskt genom att elden kräver god ventilation. De flesta blir lite snåla med ventilatinen när de bygger elbastu. Därmed inte sagt att det inte finns bra elbastu jag har bara inte träffat på lika många. Håller med om att stenmängden är avgörande.
Jag börjar kanske bli lite tjatig, men för angenäma bastubad är luftomsättning a och o.
Vad gäller frågan om badkastning så ligger stenen på eller kring själva kamindelen och du kommer därmed inte att släcka den! Ingen öppen eld således!
 
Redigerat:
drW; det du nu skriver håller jag däremot med om, dvs att det är ventilation och stenmängd (även rätt effekt på aggregat/kamin) är det som avgör.
Hedde; effekten på aggregat och stenmängd påverkar. Men ett elaggregat kommer ju snabbare upp i temp och sett till verkningsgrad så bör det gå snabbare med el.

Skulle jag däremot ha en fristående byggnad med bastu och då en lite större skulle jag tveklöst välja en vedeldad. Har badat lite i sådana i Finland och i vissa finns även gamla "bykgrytor" för att värma vatten och det är jä... skönt att ha lite volym.
 
Jag är nog lite färgad av att jag har just en fristående bastu i trädgården som används minst en gång i veckan året runt!
 
drW och AndersS: Då är vi överens i grunden. Ett stort stenmagasin och rejäla möjligheter till ventilation av olika karaktär är A, O och Z i en bastu. Kör själv med ca 30 kg stenmagasin i min knappt 8 m3 bastu och har stor tilluft direkt under aggregatet och sedan en "Tylöstyle" ventilation högst upp i mostående hörn i bastun samt ytterligare en frånluft direkt under översta lavens sittnivå a la "Finnstyle". Beroende på bastandets karaktär så öppnas lämplig frånluft. Dessutom kör jag mkt sällan med fuktnivå under 60% i bastun, dvs ganska extremt högt. Värmen är allra helst låg för att man verkligen ska kunna sitta inne långa perioder. Tylös vanliga aggregat eller det stora flertalet aggregat med typ 12 kg sten i, ger inte någon trevlig bastumiljö. Vattnar man på lite så kallnar stenarna och det enda andra alternativet är lååg luftfuktighet och då är inte bastu lika trevligt längre.

För mig är dock elaggregat givet, pga den väsentligt större frihetsgraden. Ved ger en större myskänsla, men när jag bastar så gör jag det pga avkopplingen och då är myskänslan inte lika kritisk som friheten att snabbt och enkelt värma upp bastun när man gör ngt annat samtidigt.

Mvh Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.