Det som ligger TS i fatet är trixandet med ROT gentemot skatteverket. Elektrikern har ju lämnat offert och fått sina pengar. Antagligen har hans underhuggare använt mer tid än beräknat och chefen försöker rädda hem jobbet genom diskussionen om materilaleveransen
TS har ju redan betalt installation av grejorna som saknas så genom att ta in ny elektriker så får han betala kvarvarande del en gång till.
 
Du har en godkänd offert på 60h+material.
Du betalar de 60 timmarna samt ytterligare 64h. Eftersom du betalat för de timmarna så har du ju också godkänt det. Finns det skriftligt att ni gjort om material till timmar så kan du ju gå till rätten med det men det är inte så smart. Du har ingen betald faktura på material så du har bevisligen inte köpt det.

Jag ser det som att firman kan skita i dig, vill du ha mer gjort kommer du få betala mer. Det låter som en tråkig historia.

Firman har enligt min uppfattning ett starkt case i rätten.
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Firman har enligt min uppfattning ett starkt case i rätten.
Jag har avvikande uppfattning även om det, som brukar påpekas, är svårt att förutspå domar.
TS fördel ligger i att han är konsument och hantverkaren proffs. Notera att TS fifflande inte gett honom någon ekonomisk fördel.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Jag har avvikande uppfattning även om det, som brukar påpekas, är svårt att förutspå domar.
TS fördel ligger i att han är konsument och hantverkaren proffs. Notera att TS fifflande inte gett honom någon ekonomisk fördel.
Hur kan du anse att någon som betalt endast för arbete (bevis enl fakturor) skulle vinna en tvist angående om materialet är levererat och betalt eller ej?
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
H hedlunde skrev:
Hur kan du anse att någon som betalt endast för arbete (bevis enl fakturor) skulle vinna en tvist angående om materialet är levererat och betalt eller ej?
Jag tycker att offert är totalpris för material och arbete.
Det kan gå mer eller mindre av båda sakerna men offert är det pris man avtalat om att det kostar.
 
BirgitS
En offert är företagets svar på en offertförfrågan och den kan innehålla ett fastpris, ett ungefärligt pris, ett takpris eller ett löpande pris vardera för arbete och/eller material.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Jag tycker att offert är totalpris för material och arbete.
Det kan gå mer eller mindre av båda sakerna men offert är det pris man avtalat om att det kostar.
Offerten är företagets affärsförslag.
Betalar man sedan på ett annat sätt (ej enligt offert) har man nu frångått första affärsförslaget och nått en ny överenskommelse.
 
Jag tycker många är onödigt hårda mot TS som inte haft för avsikt att hamna i denna situation.
Om han accepterar och betalar en ny faktura (utan ROT) på inköp av elmateriel så kan man ju kompensera för trixandet med 2:a fakturan, så behöver det ju totalt sett inte bli något felaktigt rot-avdrag i slutändan.
Att svara ”skyll dig själv och anmäl dig själv till rättsväsendet för skattebrott” är inte att hjälpa TS.

Jag tycker det är mer intressant varför jobbet tagit nästan dubbelt så mycket tid mot vad som uppskattats i offerten och ändå inte är klart. Så mycket extraarbete är väl inte sannolikt att TS skulle bett om och i så fall hade nog TS varit villig att betala för det extra arbetet och inte klagat?

Kan det varit för mycket med 4-5 gubbar till jobbet? Att de inte kunnat jobba effektivt, inte rätt kompetens, gjort fel och gjort om, att varken chefen eller TS har haft koll på vad de gjorde eller hur mycket tid de faktiskt varit i lägenheten.
Hur många rum var det och vad är rimlig tidsåtgång?

Nästa fråga är vem som är TS motpart? Vad jag förstod så hade ju chefen nu startat eget med samma folk och
då är det kanske lite svårt att ta ekonomiskt ansvar för tidigare jobb, utan TS skulle då vända sig till företaget som formellt åtog sig jobbet. Vem skrev offerten, till vilket bolag betalades fakturorna och vilket bolag är det nu som skulle göra färdigt jobbet? Kontrollera namn och organisationsnummer. Är det olika bolag?
 
  • Gilla
Villa vista och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker många är onödigt hårda mot TS som inte haft för avsikt att hamna i denna situation.
Om han accepterar och betalar en ny faktura (utan ROT) på inköp av elmateriel så kan man ju kompensera för trixandet med 2:a fakturan, så behöver det ju totalt sett inte bli något felaktigt rot-avdrag i slutändan.
Att svara ”skyll dig själv och anmäl dig själv till rättsväsendet för skattebrott” är inte att hjälpa TS.

Jag tycker det är mer intressant varför jobbet tagit nästan dubbelt så mycket tid mot vad som uppskattats i offerten och ändå inte är klart. Så mycket extraarbete är väl inte sannolikt att TS skulle bett om och i så fall hade nog TS varit villig att betala för det extra arbetet och inte klagat?

Kan det varit för mycket med 4-5 gubbar till jobbet? Att de inte kunnat jobba effektivt, inte rätt kompetens, gjort fel och gjort om, att varken chefen eller TS har haft koll på vad de gjorde eller hur mycket tid de faktiskt varit i lägenheten.
Hur många rum var det och vad är rimlig tidsåtgång?

Nästa fråga är vem som är TS motpart? Vad jag förstod så hade ju chefen nu startat eget med samma folk och
då är det kanske lite svårt att ta ekonomiskt ansvar för tidigare jobb, utan TS skulle då vända sig till företaget som formellt åtog sig jobbet. Vem skrev offerten, till vilket bolag betalades fakturorna och vilket bolag är det nu som skulle göra färdigt jobbet? Kontrollera namn och organisationsnummer. Är det olika bolag?
TS är här för att fråga om råd i en situation som han hamnat i av misstag, inte för att bli uppläxad.
Det är inte lätt att sätta emot hantverkare när de svänger sig med siffror, jargong och förslag, det är de som är proffsen.
Att behöva vara jurist och expert på området man vill få något gjort inom är lite väl mycket begärt...
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
D
Behöver inte vara jurist för att förstå olämpligheten i att trixa med ROT.

Krasst så tycker jag det är såväl magstarkt som nonchalant att först blåsa mig och sen be om hjälp.....
 
  • Gilla
hedlunde och 1 till
  • Laddar…
Jag var missnöjd med att hantverkarna hade lyckats ännu sämre när det gjorde om och allt arbete inte heller var helt färdigt. Det var svenska hantverkare. Det tycker jag är rot-fusk även om det inte kanske är det i juridisk mening.

Jag kontaktade ARN och började nysta i hur jag skulle bevisa mitt case och vad det skulle kosta.
Jag blev hotad med att de inte skulle göra ROT-avdrag om jag inte betalade faktura bums.

Vad gör man?

Att det trixas med ROT är väl ingen nyhet?

Jag tycker det är ännu allvarligare med privata företag som saltar fakturor som betalas med skattemedel, eller politiker som inte förstår att deras beslut kostar skattepengar. Där försvinner miljoner och miljarder av skattepengar.

Om man inte gillar utländsk arbetskraft kanske man skall engagera sig politiskt i stället för att hacka på dem som råkat illa ut här på forumet.

Edit: inte få ROT ändrat till inte göra ROT-avdrag
 
Redigerat:
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Och det är väl inte du som får ROT pengarna utan det är företagaren som kan ansöka sedan du betalat din faktura.
 
Ska vi vara petiga så är det dessutom mina skattepengar och ingen annans som företaget får.

De som inte betalt in tillräckligt mycket skatt kan inte få fullt ROT-avdrag, så det finns en spärr mot att betala ut andras skattepengar till företaget för jobb gjorda på min fastighet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Och utan ROT så är det "våra" pengar.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag blev hotad med att de inte skulle göra ROT-avdrag om jag inte betalade faktura bums. Vad gör man?
Om de inte har ändrat sen jag läste om detta för något år sedan så spelar det egentligen ingen roll om de drar ROT-avdraget på fakturan eller inte då du själv kan skicka in om ROT. I så fall betalar du hela summan som det kostar utan ROT-avdraget och sen får du tillbaka pengarna från Skatteverket. I början var det enda sättet det gick att göra på, men sen fixade de så att företagen kunde ansöka om ROT-pengarna direkt från Skatteverket så att du inte behöver ligga ute med dem, men de tog inte bort möjligheten för dig att ansöka om ROT-avdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.