Tack för allas er input, mycket uppskattat!
Jag jobbar på och hoppas kunna ha solel produktion på taket någon gång i slutet av maj.
 
G Gillar att bygga skrev:
Av det jag har läst mig till (om Symo 8.2-3-M ) så kan man sätta in ett vanligt USB minne där växelriktaren då loggar data kontinuerligt. Jag vet inte vilken data och att den bara loggar med 30 minuters mellanrum, men om man laddar ner en CSV fil så kan man ju själv titta på nedladdad data i Excel.
Någon som har provat detta?
Jag har loggat data från en Symo 5.0-3-M till USB i flera år och det funkar fint (man får en CSV-fil). Jag sparar med 5 min intervall och det är ganska mkt info den sparar (måste finnas beskrivet i manualen vad som sparas om du vill titta närmare). Jag använde det första åren till att beräkna total produktion då det var krav för solcellsstöd tidigare.

När det kommer till ljud så vet jag inte hur det är med nyare växelriktare, men den jag har skulle vara omöjlig att ha om man befinner sig direkt i närheten för den för en del väsen - jag har den i källaren och den hörs inte med en stängd dörr mellan i alla fall.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Nu har jag lagt min beställning på en solcellsanläggning.
Jag valde att beställa anläggningen med en Fronius Symo 8.2-3M växelriktare trots att den installerade effekten kommer att uppgå till 9,9 kW. Det blir 22 helsvarta Eurener panelar á 450W som ska monteras på mitt nya svarta betongtegeltak. Leverantören erbjöd en SAJ R5 10 kW växelriktare som jag av olika skäl inte kände mig bekväm med och tyvärr kunde inte Fronius 10 kW Symo produkt levereras innan juni.

Jag har en del skuggning på eftermiddagen och resonerade som så att det är få dagar med 100% optimala solförhållanden och att den energiproduktion jag kommer att förlora dessa dagar på grund av växelriktarens effektbegränsning till hygglig del kompenseras av bättre energiproduktion vid lägre spänning (tidigare start och mer produktion under svaga ljusförhållanden) samt att växelriktaren hela tiden går med något högre verkningsgrad (högre lastad växelriktare).
Om intresse finns så kan jag uppdatera er om projektet vid lämpliga milstolpar.
 
G Gillar att bygga skrev:
Hej Arnodt och andra med Fronius kunskaper.
Jag har läst på om Fronius Symo 8.2-3-M växelriktaren och hittar nedanstående varning i installationsanvisningarna. Jag undrar om den är berättigad, och i så fall vilka ljud tryck som kan uppstå "i vissa driftlägen". Det är lätt att tro att den inte bör installeras i en bostad, vilket sannolikt inte är tanken. Är detta bara en dålig översättning?

Vilka är era erfarenheter av buller (oönskade ljud) från växelriktare?

[bild]
Jag har min Fronius på sovrumsväggen och det är inget problem .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.