Jag har läst flera trådar om solcellsanläggningar med diverse problem med den installerade utrustningen, systemlösningen som leverantören skapade samt support problem gällande hårdvara och mjukvara. Jag söker era erfarenheter och rekommendationer baserad på verklig erfarenhet (alltså inte hörsägen).

Jag har fått 4 offerter under 2021 och planerar att köpa en "nyckelfärdig anläggning" i år. Det är till en 2 plans villa i SSV läge i Stockholmstrakten med ett betongtegeltak med 27 graders lutning. Taket har plats för 22-24 paneler i samma orientering och en installerad effekt på c:a 8-9 kW, per de olika offerter jag har fått. En gammal, stor och hög ek står 12-15 m SV om husets SV hörn. Den kommer att skugga delar av taket under eftermiddagen, i övrigt helt fritt. Bilden visar principiellt utseende på taket och en möjlig placering av 22 paneler.

Schematisk bild av villa med solpaneler på två takytor i olika orienteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är områden jag känner mig okunnig om och hoppas att du kanske har något viktigt att dela med dig av!

A) Är det meningsfullt att addera 4-6 paneler på den mindre takytan som vetter mot väster och öster?

B) Bör min installation bestå av en enda sträng, eller flera som kopplas parallellt mot olika MPPT ingångar på växelriktaren?

C) Jag har läst delade meningar om optimerare, vad föreslår ni i mitt fall?

D) Växelriktare, vilka märken/modeller är av bra kvalitet och med god support?

E) Om man överdimensionerar växelriktaren (tex. för extra säkerhetsmarginal eller för en framtida utbyggnad), kommer verkningsgraden att bli lidande när den körs lågt belastad?

F) Av estetiska skäl vill jag ha helt svarta paneler, vilka märken/modeller anses bäst?

G) Behöver jag specificera säkerhetskomponenter såsom jordfelsbrytare, spänningsskydd, DC brytare, frånskiljare eller annat eller kan jag utgå från att detta är reglerat från elsäkerhetssynpunkt och då ingår i ett "nyckelfärdigt system". De offerter jag har saknar ofta denna tekniska information

För att göra det lättare att läsa och följa input och svar så föreslår jag att du anger lämplig frågebokstav innan svaret. Stort tack på förhand för att du delar med dig!
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
A
Jag svarar bara på D. Jag valde Huawei, för det var så mycket billigare, det ångrar jag. Deras app är kass, liksom deras hemsida. Jag borde valt SMA som jag tänkt från början.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
B) Det är alltid bra att utnyttja de MPPT som finns. Ska du inte utöka med fler paneler i framtiden använd så många slingor som tillåts.

C) Eftersom du skriver att du har vandrande skugga från ett träd så är optimerare antagligen bra. Det är det de är till för.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
G) Det verkar inte finns solklara regler för övrig utrustning. Jag fick en låda i min DC-sträng som innehåller DC-brytare, säkringar och överspänningsskydd, och det tycker jag är vettigt. Vissa säger att DC-brytfunktionen finns inbyggd i Vxriktaren,men jag ha det manuellt.
D) Solaredge, överdimensionerad.

Se till att offerten även inkluderar anmälan till nätbolaget så fort som möjligt. Det finns inget jobbigare än att ha anläggningen klart och solen skiner men anmälan saknas.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

gillar att bygga,
se liknande genomfört projekt på solcellforum Där är vandrande skugga över hela panelfältet, men finns inga effektoptimerare.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...Wp-foto-beskriv-klar-sept-2021-tp5019056.html

D. Fronius och SMA är bra växelriktare.

E. Växelriktare har väldigt hög verkningsgrad, även långt ner som 10 % av märkeffekten har de fortfarande ca 95 % verkningsgrad. Se deras datablad, te.x. Fronius, och verkningsgradskurvorna där. Det är alltså lämpligt att välja en litet större än man just behöver nu, eftersom man då får utbyggnadsmöjlighet i framtiden.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
På fråga A så säger jag att det är bra om dom sitter i annat väderstreck mot dom andra panelerna, för då får du gratis el flera timar på dygnet, och förhoppningsvis kan dom driva huset nån timma extra varje dag.

Jag ska sätta upp några paneler till på fasaden och vet att dom inte kommer ge 100% men dom kommer ändå att ge tillräckligt för att driva husets grundförbrukning några timmar till och det är jag nöjd med i sånt fall.
 
krank,
Intressant, du monterar panelerna på fasaden, inte på taket? Många skulle nog dra sig för det eftersom anses förfula. Måste du inte ha bygglov om du monterar paneler på fastighetens fasad?
 
Stort tack för de erfarenheter och den information ni har delat med er av!
Speciellt tack till Arnodt för länken som mycket detaljerat beskriver ett exempel på en solcellsinstallation.
Angående optimerare så har jag fått uppfattningen att de (kraftigt) ökar risken för framtida problem som kan kräva felsökning och reparation/utbyte av komponenter på taket, något jag absolut vill minimera. Den ökade kostnaden och komplexiteten kanske inte väger upp den ökade produktionen?
Är jag ute och cyklar?

Jag är fortfarande intresserad av mer input från andra användare eller medlemmar som sitter på bra kunskap i de frågar jag har och hoppas på förnyat intresse i ämnet.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Stort tack för de erfarenheter och den information ni har delat med er av!
Speciellt tack till Arnodt för länken som mycket detaljerat beskriver ett exempel på en solcellsinstallation.
Angående optimerare så har jag fått uppfattningen att de (kraftigt) ökar risken för framtida problem som kan kräva felsökning och reparation/utbyte av komponenter på taket, något jag absolut vill minimera. Den ökade kostnaden och komplexiteten kanske inte väger upp den ökade produktionen?
Är jag ute och cyklar?

Jag är fortfarande intresserad av mer input från andra användare eller medlemmar som sitter på bra kunskap i de frågar jag har och hoppas på förnyat intresse i ämnet.
A) Som redan påpekats ger fler väderstreck dig solel under fler av dygnets timmar så det kan absolut vara vettigt. Eftermiddagssol är troligtvis mer användbart då man ofta har en större peak i elanvändning på eftermiddagen.
C/B) Jag personligen hade om möjligt försöka lägga strängar så att effekten av skuggning minimeras och sedan skippat optimerare. Jag är helt inne på din linje - varför ha en massa extra elektronik som kan krångla? Försök skapa dig en uppfattning om hur skuggan från trädet rör sig över taket och se om det går att lägga strängar på ett bra vis.
 
S
A Arnodt skrev:
krank,
Intressant, du monterar panelerna på fasaden, inte på taket? Många skulle nog dra sig för det eftersom anses förfula. Måste du inte ha bygglov om du monterar paneler på fastighetens fasad?
anses förfula? Hur kommer det sig att det anses förfula mer än på taket? Att skaffa solceller är en spekulation på framtida energipriser som kan löna sig ganska bra om man har tur. Men tradeoffen man gör är ju att man gör huset skitfult, då spelar det väl ingen jätteroll om det sitter på tak eller fasad?
 
S SueCia skrev:
anses förfula? Hur kommer det sig att det anses förfula mer än på taket? Att skaffa solceller är en spekulation på framtida energipriser som kan löna sig ganska bra om man har tur. Men tradeoffen man gör är ju att man gör huset skitfult, då spelar det väl ingen jätteroll om det sitter på tak eller fasad?
Hej SueCia,
Nu håller du på att kapa tråden för att du är intresserad av en helt annan aspekt av solceller.
Vänligen starta en egen tråd om du och andra vill diskutera detta!
Mvh, Gillar att bygga
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
G Gillar att bygga skrev:
Hej SueCia,
Nu håller du på att kapa tråden för att du är intresserad av en helt annan aspekt av solceller.
Vänligen starta en egen tråd om du och andra vill diskutera detta!
Mvh, Gillar att bygga
sorry :) lycka till!
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
S SueCia skrev:
sorry :) lycka till!
Toppen attityd, tack!
Om du eller någon annan startar en tråd för en diskussion om solceller och estetik för anläggningar på privatbostäder så kommer jag att bidra ett inlägg eller två....
 
A Arnodt skrev:
krank,
Intressant, du monterar panelerna på fasaden, inte på taket? Många skulle nog dra sig för det eftersom anses förfula. Måste du inte ha bygglov om du monterar paneler på fastighetens fasad?
Har nästintill fullt på taket redan. Men på ena fasaden har jag bra kvällssol på sommaren och eftermiddagssol på vintern så jag tänkte sätta 6 paneler där mest för att kunna driva husets förbrukning nån timma extra om dagen. Får kolla upp bygglov.
 
Jag har börjat få in uppdaterade offerter och en leverantör erbjuder en växelriktare från SAJ, modellen heter R5 och finns i ett flertal storlekar.
Jag känner inte till SAJ men har läst på på deras hemsida och produktsidor. Vad har ni för erfarenheter och kunskaper om produkten eller bolaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.