Har köpt mig en sk pinnsvets och skall svetsa i armeringsjärn. Har aldrig svetsat. Min svärfar betvivlar att det går, men det tror inte jag på för armeringsmattor m fl är ihopsvetsade. Men...
funkar det med en pinnsvets?

Vilken elektrod bör jag använda?
Har OK 43.32, funkar den?
Hur ska jag ställa in apparaten??

HJÄLP!!!
 
Ska inte va några problem. Börja lite lågt och öka på om det inte bränner.
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
Svetsa armeringsjärn är busenkelt. Ska du svetsa någon form av konstruktion eller svetsa ihop en armering till en gjutning?

Vet inte vad det är för "pinnsvets" du har men är det någon form av likriktare eller inverter lär det gå rätt enkelt. Till 8 mm armering hade jag nog velat ha 2,0-2,5mm elektroder. Lämplig ström står på paketen. Eftersom OK 43.32 är en allströmselektrod spelar polaritet mindre roll.

Kolla lite klipp på tuben!

Borsta bort rost vid svetsstället samt där du ansluter jordklämman. Ska du svetsa ihop två stumpar längsgående kan du lägga dem bredvid varandra tätt ihop, är det ände-mot-ände, lämna en 1-2mm glipa. Sparka igang svetsen, på med ögonskydd och handskar och dutta dit elektroden. Den lär fastna. Försök i så fall direkt dra loss den, går det inte, släpp den ur elektrodhållaren och knäck väck den. Sätt elektroden i hållaren igen och försök igen. Efter ett tag märker du när du får en smälta och kan mata på mer med elektroden.

När du är klar, alternativt ska svetsa över befintlig svetsfog, knacka och borsta bort all slagg. Använd slagghacka och stålborste (gärna på vinkelslip).

Nyckeln till framgång är att öva. Eftersom det är armering du ska svetsa har du ju gott om material att testa på :) Dessutom är det grovt nog för att det ska kunna bli lite sisådär utan att det spelar så stor roll.

Köp gärna några svetstänger att hålla ihop järnen med.
 
  • Gilla
Hartvigson och 2 till
  • Laddar…
Angående elektroden:

OK 43.32 är en mycket lättsvetsad allströmselektrod med vilken även en orutinerad svetsare uppnår ett bra resultat. Den är en utmärkt tunnplåtselektrod och den goda flytbarheten medför att såväl stum- som kälsvetsar får ett jämt och vackert strängutseende. Elektroden tänder lätt även med små transformatorer med 50 V tomgångsspänning (OCV). OK 43.32 rekommenderas för ordinära kolstål, samt för fartygsstål avA-kvalitet i ordinär hållfasthetsklass.


Vad är det du ska svetsa och hur ska armeringsjärnen sättas ihop?

Det ska inte vara något problem att svetsa armeringsjärn. Slipa av dem för att få bort rosten bara. Ska du skarva dem ände mot ände bör du spetsa till dem och fylla gropen med svets för att få en stark fog.

Högre ampere gör att elektroden tänder lättare men det är lättare att du smälter materialet. Tunnare elektrod kräver mindre strömstyrka.


Om du aldrig svetsat förut bör du ha en automatisk svetshjälm, det gör det mycket lättare att se vad du gör och att sätta elektroden på rätt ställe. Annars kommer du bara se när du du svetsar
 
  • Gilla
Hartvigson och 1 till
  • Laddar…
Verkligen ingen expert på själva svetsningen, men det är bra med ett allmänt brandsäkerhetstänk, t.ex. :

Tänk på var du sätter jorden, så att strömmen inte passerar någonting brännbart.

Heller aldrig fel med någonting att släcka bränder någorlunda i närheten.
 
  • Gilla
Movits och 1 till
  • Laddar…
D
Tänk på att skydda dig. Som nämnts tidigare skydda både ögon/ansikte men även kroppen från svetssprut och ljuset. (Med svets ljuset menar jag den farliga strålningen som kan skada ögon men även hud oftast kan man få röd solbränna)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Då vet jag lite mera. =)
 
  • Gilla
hasv
  • Laddar…
2016-05-22 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser svetsen ut. Jag har bara tänkt punkta ihop det. Det är lite olika
trädgårdsprylar. Ev om jag kan få ihop armeringsmatta till en ring och svetsa ihop den.

Måsta jag ha speciella tänger? Det går inte med att använda dem från snickeriet? Blir järnet varmt och det smälter eller? Ja, ni läser själva vad lite jag vet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för omtanken. Jag ska komma ihåg det. Tar brandsläckaren intill mig. Ingen gräsklippare i närheten.
Jag tänkte hålla till ute på asfalten.
 
Tack för omtanken. Jag har köpt en svetshjälm som går att ställa in på automatisk. Men hur tjocka kläder bör jag
ha på mig? Vilken typ av handskar?

Tusen Tack alla för att ni tar er tid och hjälper mig. Jag är jättetacksam!
 
D
När jag lärde mig svetsa hade vi overall (blå ställ), sedan hade vi skinn förklädde tjocka handskar och ibland även skinn ärmar. Overallen hade lite var stans lite små håll oftast på ärmarna efter svets sprut inte alltid man använde ärmarna.
Även handskarna såg lite så där ut då man tog i bitarna efter svetsningen. Man tänker inte alltid på hur varmt det blir.

Kan nämnas det var mer än punktsvetsnings men tänkt på din säkerhet. Jag hade nog pratat med någon större byggkedja om handskar som funkar till det. I bland ser man inte alltid skillnad på olika handskar men är skillnad.

Sedan kan nämnas haft arbetskollegor när man jobbade på Volvo som punktsvetsade (då en ordentlig punktsvets och inte med pinne)i T-shirt och vände bort blicken, sedan la man även i bitarna bakade undan och tryckte på knappen.
Inget jag rekommenderar vist de klarade sig så långt jag vet men man vet aldrig när olyckan är framme. Råkade ju själv ut när man svetsade längre strängar på bilarna och kan nämna hade full utrustning och ordentlig svetshjälm med luft så fick jag ändå svetsloppa i ögat. Klarade mig utan nån skada förutom lite irritation nån dag efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Tack för att du och alla andra delar med er av era kunskaper och erfarenheter. Något "Matcholir" blir det inte för mig.
Det hoppar jag.
 
Skydda ansiktet väl. Resten se bara till att du kan släcka vid behov. Tandkräm är bra om det svider :D

FB_IMG_1464619619454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D
Känner mig lite tjatig men ville säga en till sak och det är tänk även på vad du har runt om kring. Läste du skulle svetsa på asfalt. Tänkt om du har barn de är inne och om du har bilen att nog inte ha den i närheten. Svetsloppor kan åka rätt långt vist tror inte bilen skulle ta stor skada men kan vara synd med laken om man har otur.
 
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Nej, Daniel du blir aldrig tjatig. Jag är tacksam för all din erfarenhet och kunskap som du och alla andra delar med sig. Bra, jag ska parkera långt borta och hålla koll om det dyker några. Hur långt kan en svetsloppa flyga? 3 meter? Längre? Tänger, antar att jag måste införskaffa speciella tänger att vanliga snickerigrejer smälter. Var får man tag i sådana till ett bra pris?
Tack för tandkrämstipset. Hur många tuber gick åt efter din svetsning End?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.