T
P patriklarsson skrev:
Det är inte vanligt att man kan stänga av ventilationen i sin lägenhet.
Möjligen i gamla självdragshus med luckor för uteluftsventiler, dock inte frånluften.
Enklast är isf som sagt att täcka över ventilerna med plast och tejp om man är rädd vid en ev brand eller olycka.
Hur många ggr har det hänt dig senaste 40 åren?
Jag reser mycket i Tyskland, har haft en tysk sambo osv och jämfört med Sverige är ventilationen mycket sämre där, så det kan du inte klaga på.
En OVK kommer i slutändan bara se till att ventilationen fungerar som den gjorde 1962 om inga ombyggnationer gjorts och då blir den fortfarande inte bra jämfört med dagens system och teknik, bara så du vet detta innan du säger för mycket till hyresvärd och kommun.
Jag återkommer om jag får svar från dom.
Det är Kommunen som hade anmärkning efter deras koll . Det var 2 miljöinspektörer här och kollade varje rum hos oss eftersom vi inte fick gehör från hyresvärden att kolla. DE anmärkte att det av hälsoskäl inte skulle vara bra att människor bor i denna lägenhet. Men VI fick skit från hyresvärden.Våra gäster och vi kände att det var jämt svårt att andas i lägenheten .
 
BirgitS
Hur mycket vädrar ni?
I självdragshus hade man ju på sommaren alltid öppna fönster förr. Kring 1960 satte man ofta in särskilda vädringsfönster i lägenheter för att det skulle vara enkelt att få till en mindre springa. När jag var barn öppnade pappa fönster och/eller dörrar i några minuter då och då även vintertid för att få till korsdrag så fort vi var många i samma rum.
 
I min värld känns det som om hyresgästen är missnöjd med sin situation Mao hade önskat att bo i en lägenhet med luftkonditionering och nybyggnations standard men med det kommer ökade hyreskostnader.
 
T
Å åk-lagarn skrev:
I min värld känns det som om hyresgästen är missnöjd med sin situation Mao hade önskat att bo i en lägenhet med luftkonditionering och nybyggnations standard men med det kommer ökade hyreskostnader.
I min värld kan man kräva att det som ska ge rent och frisk luft att det fungerar och inget annat.
 
T Tysk skrev:
I min värld kan man kräva att det som ska ge rent och frisk luft att det fungerar och inget annat.
Ren luft kan det nästintill bara bli om det är FT(X)-system och då med F7-filter. Lite renare än uteluften kan det bli med F(X)-system om det sitter filter i friskluftsintagen, det finns bra filter till friskluftsintagen men det gäller att huset är ganska tätt så att luften kommer in genom friskluftsintagen och inte genom olika spingor, med S-system så blir det orenad uteluft som kommer in.

Ett S-system fungerar bäst (”bra”) under eldningssäsong, främst om frånluftskanalerna går i en uppvärmd skorsten (från en eldstad), på sommaren fungerar det normalt inte alls, vår & höst kan det fungera litegrann.
 
T Tysk skrev:
I min värld kan man kräva att det som ska ge rent och frisk luft att det fungerar och inget annat.
Fast i ett gammalt hus med självdrag är kravet i princip att luften ska gå åt rätt håll i kanalerna och inte mer än så, går luften åt rätt håll så är allt som det ska och du kan inte kräva mer.
 
T Tysk skrev:
I min värld kan man kräva att det som ska ge rent och frisk luft att det fungerar och inget annat.
Utan att ha varit i din lägenhet så är den troligtvis inte sämre än alla andra gamla hus eller lägenheter med självdrag, vi har bara en ovanligt varm sommar vilket givetvis gör att man får sova med öppet fönster ( vilket jag gör) du bråkar om ett ickeproblem.
 
Det skall bli intressant om TS vinner. Efter en ordentlig standard höjning kommer en massiv hyreshöjning på posten.
Det är den enda utgången som finns i detta fallet.
Så jag föreslår att ni byter lägenhet, skaffar ngt eget eller biter ihop.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
T
Å åk-lagarn skrev:
Utan att ha varit i din lägenhet så är den troligtvis inte sämre än alla andra gamla hus eller lägenheter med självdrag, vi har bara en ovanligt varm sommar vilket givetvis gör att man får sova med öppet fönster ( vilket jag gör) du bråkar om ett ickeproblem.
Felet upptäcktes i Januari och då var det inte varmt .
 
T
G guggen skrev:
Det skall bli intressant om TS vinner. Efter en ordentlig standard höjning kommer en massiv hyreshöjning på posten.
Det är den enda utgången som finns i detta fallet.
Så jag föreslår att ni byter lägenhet, skaffar ngt eget eller biter ihop.
Skulle du vilja bo i en lägenhet där ventilationen inte fungerar och sen när man åtgärdat det betalar mera för nåt som krävs av Boverket ? Nej. Men det är fint att bo i ett eget hus/ lägenhet där man allt kan göra självs som jag inte få utan hyresvärdens medgivande.. Skulle du betala för det som är krav enligt hyreslagen om du inte behöver det ?Nej , det skulle du inte vilja för jag bor i en hyreslägenhet som inte ha standarden som ett nytt hus men där det som är viktig ska fungerar och en hyresvärd inte få fuska .
 
Jag har bott i massa sekelskifteslägenheter utan fungerande ventilation enligt dagens standard. Men jag har också betalt mindre än en nyproducerad lägenhet. Du och dina grannar kommer få en massiv höjning motsvarande hela kostnaden + mkt mer om du vill ha en standardhöjning. jag bor för övrgt själv i ett +300 år gammalt hus med på sommaren obefintlig självdrag. Inte alltid så roligt en sommar som denna, fönster öppna hela nätterna för att man inte skall kvävas.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tysk skrev:
Felet upptäcktes i Januari och då var det inte varmt .
Om du då öppnade fönstret vilket i regel är den enda tilloppsluften blev inget självdrag från utloppsventilen?
 
T
Å åk-lagarn skrev:
Om du då öppnade fönstret vilket i regel är den enda tilloppsluften blev inget självdrag från utloppsventilen?
Hela ventilationen är igenkorkad ( antingen övermålad eller rostig som fan. Inte ska en hyresgäst ordna detta för denna hyran ? Förstår ingen att hyresvärden också har plikter ? Det har blåst i hela ventilationen och luften kan inte gå ut eller in som den ska. Vi hyresgäster FÅR inte göra detta för det finns en Lag som säger att hyresvärden bär ansvar att se till att det fungerar. Ingen vill ha en helrenovering av detta gamla hus men man måste ha rätt att ventilationen fungera som den inte gör på Vintern och på Sommar.
 
T Tysk skrev:
Hela ventilationen är igenkorkad ( antingen övermålad eller rostig som fan. Inte ska en hyresgäst ordna detta för denna hyran ? Förstår ingen att hyresvärden också har plikter ? Det har blåst i hela ventilationen och luften kan inte gå ut eller in som den ska. Vi hyresgäster FÅR inte göra detta för det finns en Lag som säger att hyresvärden bär ansvar att se till att det fungerar. Ingen vill ha en helrenovering av detta gamla hus men man måste ha rätt att ventilationen fungera som den inte gör på Vintern och på Sommar.
Fast det är åt det hållet ni är på väg, om huset klassas som otjänligt, vilket du verkar vilja, kommer en totalrenovering sannolikt ske, av nuvarande eller ny ägare, och ni kommer säkert få en massiv hyreshöjning. Ditt alternativ är att peta hål på det "målade" o se om det drar lite. Fast nu är det sommar och då har du nog ändå inte mkt till ventilation... Öppna fönstret.
 
Klart ventilationen ska funka som den var tänkt när huset byggdes och de ska ha ett korrekt utförd och dokumenterad ovk.

Men till det att luften ska vara fräsch och kall utan att fönstren är öppna i det klimat vi haft senaste månaderna är det långt. Vi är nog många som svettats senaste tiden och sovit med fönster på vid gavel...

Tror dock du måste låta kommun få göra det i sin takt, det går sällan raketfort... Tryck på att få se dokumenten och låt kommun och Hyresgästföreningen driva att det görs formellt rätt. Men ha tålamod...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.