Hyresvärd brukar sällan sälja el..! Sådant tycker jag man bör veta/kolla, lika självklart som adressändring, vissa har kollektivmätning, då ingår elen i hyran, eller så har du egen mätare, då står du för ditt abb/elkostnad..
 
O Odjuret skrev:
Det har skett ett misstag i det hela. Klantighet eller bara okunskap eller kanske båda? Spelar ingen roll varför försöka få nån annan till syndabock? Istället för att själv inse sin det av misstaget? Betala le och se glad ut?
I Sverige har vi ett väldigt stort personligt ansvar att ta reda på vad som gäller. Det brukar vara svårt att säga jag visste inte.
Därför köper jag inte att hyresvärden är skyldiga att informera. Den elen som har förbrukats måste betalas oavsett om någon sagt nått eller inte.
Men visst hyresvärden var kanske väldigt otydlig, det är klantigt men fråntar inte ens eget ansvar.
Försök å flirta å se om kan få lite ersättning
Jag vet inte om jag uttryckt mig otydligt men bara för att vara extremt tydlig så har jag inte för avsikt att försöka få hyresvärden betala för elen som förbrukats. Den skall vi betala.

Ersättningen jag undrade om det fanns någon juridisk grund för att be dem stå för är maten vi var tvungen slänga (en delvis full kyl och en full frys) samt obekväm-arbetstids-ersättningen (det var en lördag) som vattenfall tog för att slå på elen igen. Och orsaken till att de eventuellt skulle ha någon skyldighet där är att de tagit emot all kommunikation från Vattenfall fram t.o.m avstängning utan att meddela oss.

Vattenfall har inte heller kontaktat oss under hela processen (var någon som tog upp det längre upp i tråden)
 
L Lini skrev:
Och orsaken till att de eventuellt skulle ha någon skyldighet där är att de tagit emot all kommunikation från Vattenfall fram t.o.m avstängning utan att meddela oss.
Har du något skriftligt som visar vilken information som hyresvärden fått?
Det står tydligt i den inklippta texten tidigare att du ska teckan elavtal och inte gjort något aktivt sedan ni flyttade in i december, vilket kan vara till din nackdel. Kanske dum fråga men kan bli aktuell om du vill driva ersättningsfrågan, varför har du inte gjort någon egen aktivitet att teckna ett avtal? I vissa fall kan ersättning utebli från försäkring pga av egen försummelse.
 
A AndersS skrev:
Har du något skriftligt som visar vilken information som hyresvärden fått?
Det står tydligt i den inklippta texten tidigare att du ska teckan elavtal och inte gjort något aktivt sedan ni flyttade in i december, vilket kan vara till din nackdel. Kanske dum fråga men kan bli aktuell om du vill driva ersättningsfrågan, varför har du inte gjort någon egen aktivitet att teckna ett avtal? I vissa fall kan ersättning utebli från försäkring pga av egen försummelse.
Vilken del av texten menar du gör det tydligt att vi skall teckna elavtal? Jag tolkar följande "

"..Om ni inte gör ett aktivt val av elhandlare kommer elen att levereras av vårt anvisade elhandelsföretag som i förväg utsetts för att säkerställa elleveransen.." som att vi har ett elavtal med deras i förväg utsedda elhandelsföretag om vi inte gör något alls.
 
Anvisningsavtal får ni mycket riktigt med det elhandelsbolag som elnätsbolaget valt som default-elhandelsbolag om ni inte väljer något själva. Det är alltså inte värden som utsett detta, utan det gör det elnätsbolag som har monopol på elleverans där ni bor. Detta elhandelsbolag har väl nu tröttnat på att inte få betalt och har stängt av elen då de inte fått tag på er. Om det är ert eller elbolagets fel vet jag inte, men det har som sagt väldigt lite eller ingenting med värden att göra. Ni har väl rimligen en egen brevlåda som posten levereras till, så då har kan man nog säga att värden gjort sitt. Om elleverantören gjort rätt eller inte låter jag vara osagt.
 
Jag tycker nog också att det är elbolaget ni ska gå på och inte hyresvärden. Vad säger de, vad har de gjort för att kontakta er?
 
O
Ingen faktura är betald då är det inte så konstigt att strömmen stängs av... Oavsett vem som levererar...
 
Det är väl konstigt att strömmen stängs av utan att informera den boende? Får man ens göra så nu för tiden?
 
K kindvall skrev:
Jag tycker nog också att det är elbolaget ni ska gå på och inte hyresvärden. Vad säger de, vad har de gjort för att kontakta er?
useless useless skrev:
Det är väl konstigt att strömmen stängs av utan att informera den boende? Får man ens göra så nu för tiden?
Men det är väl ingen som meddelat nätbolaget att det finns en hyresgäst?
Alltså fortsätter bolaget att skicka räkningarna till hyresvärden, och när de inte betalas så stängs strömmen av.
 
Ja, det låter som ett troligt scenario. Är det hyresvärdens skyldighet att meddela elbolaget att lägenheten är uthyrd?
 
Hyresvärden har förhoppningsvis meddelat TS att hen ska kontakta elnätsbolaget. Det förefaller dock så att TS inte uppfattat det.
När sen räkningarna fortsätter att komma till hyresvärden så kan jag tycka att hyresvärden kan förtydliga till TS att de ska kontakta elnätsbolaget. Det verkar dock inte ha hänt.

Om elnätsbolaget aldrig meddelats att det finns en hyresgäst så kan inte de ställas till ansvar för följdkostnader, eftersom de antagligen meddelat deras avtalspartner: hyresvärden.
 
A
Nu vet jag inte hur det fungerar med Vattenfall och just eran hyresvärd, men normalt så säger en hyresvärd upp sitt elavtalet (om hyresvärden stått på avtalet) när en ny hyresgäst flyttar in. Det är sedan hyresgästen som är skyldig att teckna ett eget abonnemang för elen. Om ingen tecknar sig för ett nytt avtal kommer elen tillslut att brytas. (Precis som man ska komma ihåg att säga upp sitt avtal när man flyttar, annars står man kvar på abonnemanget om inte den inflyttande hyresgästen tecknar ett abonnemang.)

Elnätsbolagen brukar inte stänga av elen utan att först ta ta kontakt med både hyresvärd och hyresgäst innan.

Står det i ditt hyresavtal att ni ska teckna eget elabonnemang så ligger nog skyldigheten för det hos dig tyvärr. Sedan låter det konstigt och oseriöst om inte hyresvärden eller vattenfall försökt kontakta dig innan elen stängs av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.