WMartin WMartin skrev:
Förråd finns aldrig innanför lägenhetens ytterdörr. Då är det en klädkammare.
.
Din åsikt är noterad. Det här är dock juridikforumet och då är det andra regelverk som är aktuella.

Det är numera inte ovanligt med förråd i lägenhet. Den då nyproducerade lägenhet som jag flyttade in i 2012 hade en sådan lösning, utan andra externa alternativ.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Personen som ringde sade dock att de kunde ha kvar förrådet om de "betalade retroaktiv hyra för de 28 år de har haft förrådet", men det tolkar jag som rent trams som helt saknar substans och rimlighet.
Nu låter det väl som det ordnar sig. Men annars hade detta varit en bra sak att be att få skriftligt på.
Det tror jag i sig att du inte skulle ha fått.

S steve5432 skrev:
Jag kan ju lugnt säga att denne person som ringde inte är speciellt populär bland hyresgästerna i allmänhet.
Nu är det ju ingen popularitetstävling detta. Men några saker att begrunda:
* Det är inte den juridiska personen SBB som agerar.
* Det är anställda individer som agerar.
* Om den otrevlige inte skulle ha jobbat här, var skulle då denne ha jobbat? Eller skall alla impopulära vara arbetslösa?

S steve5432 skrev:
* Mina föräldrar har i och med att de har blivit tilldelade detta förråd och satt ett hänglås på det nån sorts besittningsrätt för det, oavsett om det finns ett avtal eller inte. Avtalet är dessvärre muntligt och gjordes för 28 år sedan.
Att man kunnat använda detta i 28 år indikerar som tidigare sagts att detta förråd kan sägas ingå i hyran.

S steve5432 skrev:
* Denna tvist kan avgöras av hyresnämnden? Det är upp till mina föräldrar att bevisa genom något avtal eller annat att de faktiskt har rätt att förfoga över förrådet. SBB kan alltså inte ensamma hävda vad som är rätt eller fel, och de har absolut ingen rätt att bara "ta över" förrådet som de tänker göra enligt lappar och telefonsamtal.
Jag skulle i sig tro att ett fastighetsbolag kan börja ta betalt för t ex p-platser som tidigare varit utan kostnad.
Och då kan man väl tillämpa det resonemanget på förråd också. Men som någon skrev så borde man ha 3 mån uppsägningstid.

S steve5432 skrev:
Antagligen har de full koll på det juridiska och vet vad de kan komma undan med eller inte.
Det har nog deras jurister. Men jag tror i sig inte de juristerna har godkänt förfaringsättet.

S steve5432 skrev:
Mina föräldrar är inte heller de som vill dra detta i långbänk (de är 78 år och ganska bräckliga dels pga covid och dels har min far lättare demens).
En 78 åring med demens som får ett krav på 28 års retroaktiv hyra är nog inget som SBB's jurister skulle älska att möta.

S steve5432 skrev:
Däremot tycker de att de har blivit oerhört orättvist behandlade och vill gärna "sätta lite käppar i hjulen" och sätta den person som kontaktade dem på plats.
Hämndaktioner kan nog slå tillbaka. Rekommenderar inte det.


Notera att på en fri hyresmarknad hade folk som inte gillar SBB flyttat. Och SBB fått stå med vakanser eller mindre bra hyresgäster. Vilket är ett recept för kk. Det är bara för att vi har en hyresreglering som detta kan ske.
 
  • Gilla
Trokadero och 2 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
.
Din åsikt är noterad. Det här är dock juridikforumet och då är det andra regelverk som är aktuella.

Det är numera inte ovanligt med förråd i lägenhet. Den då nyproducerade lägenhet som jag flyttade in i 2012 hade en sådan lösning, utan andra externa alternativ.
Jag trodde lägenheten var producerad för 28 år sedan, och då var det inte sådana lösningar särskilt vanliga.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Men de förekom även då.
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Men de förekom även då.
Med andra ord, ingen kan avgöra vad som gäller utan att se det ursprungliga hyresavtalet och byggnadsritningar. Oavsett juridisk utbildning eller lekman.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
WMartin WMartin skrev:
Med andra ord, ingen kan avgöra vad som gäller utan att se det ursprungliga hyresavtalet och byggnadsritningar. Oavsett juridisk utbildning eller lekman.
Och att dina tvärsäkra uttalanden om var ett förråd alltid befinner sig, var fel.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Och att dina tvärsäkra uttalanden om var ett förråd alltid befinner sig, var fel.
Japp. Precis som alla andras kommentarer än så länge, då ingen har fått se ritning eller kontrakt, så jag är i gott sällskap.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.